Jump to content

Ankringsplasser og sjøkabler

tobixen

Recommended Posts

NRK har publisert en artikkel nå, hvor det sukkes over at gode ankringsplasser "privatiseres" med sjøkabler, noen med tillatelse, noen uten tillatelse, noen merket i kart og andre ikke - samt også at det er en del ulovlig skilting om "ankring forbudt" satt opp av hytteeiere o.l.:

https://www.nrk.no/sorlandet/xl/undervannskabler-og-skilt-odelegger-de-fineste-ankringsplassene-1.17432611

Selv faller tankene mine på "Middagsbukta" i Asker (som jo egentlig er et sund) - en ankringsplass som tidvis har svært lunt vær sammenlignet med værsituasjonen rett på andre siden av øya.  Dette er en ankringsplass med lange tradisjoner, hvor det etter sigende skal være mulig å hoppe fra båt til båt over sundet på en riktig god midtsommersaften.  Der går det vann, kloakk og strømledning over sundet.  Her er det få som bryr seg om skiltingen.  Kablene er visstnok gravd dypt nok ned til at de overlever at småbåter ankrer opp der.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Så den artikkelen, men ikke lest alt

Jeg tenker at hvis det ikke er merket av noe på et oppdatert kart så er det et falskt skilt

Bruker selv Navionics og betraktet de kartene for å være oppdatert 

For øvrig synes jeg det låter litt rart å si at havgrunnen er privatisert fordi det går en «offentlig» strømkabel eller vann/avløp der

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Mye av dette på Trøndelagskysten. Kanskje særlig der det er mye bebyggelse, og på Trøndelagskysten vil dette ofte si hytter. Bukter som på kartet er merket med anker og som dermed kan oppfattes eom ankerplass har også markering for strømkabel/vannledning/avløpsledning/kommunikasjonskabel you name it. Og i tillegg har flere bukter med ankermerke blitt ødelagt fordi den lokale hytteforeningen har lagt ut flytebrygge med fortøyninger på kryss og tvers over området der det tidligere var mulig å ankre. 

Så etter min mening, absolutt en relevant artikkel fra NRK og KNBF. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har ikke satt meg inn i lovgivningen, men at mye av kysten - naturhavner og skjermede viker - oppleves som privatisert, er jeg enig i. Er det hytter eller boliger der, er det ofte ledninger. Og det finnes ikke mange naturhavner og skjermede viker uten bebyggelse. Ofte nedarvede fisker- eller småbruksbygg bygd før strandloven. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

En stor plage, også på Vestlandet. Et eksempel her hvor det står "Ankring Forbudt" i den smale innseilingen til en ganske stor uthavn, men ingen skilt lenger inne  Selv om kartet viser at kabelen går et kort stykke helt inntil land, blir man jo da litt i tvil. Her kunne kabelen enkelt gått helt utenfor havnen. 

norgeskart.no

image.png.bcf3eb3000796f76fd3f815e651cbc31.pngkobbavika-ywdyt8-1200.webp

norskhavneguide.no

Det beste her med eksempelet til @J-Å er at kabelen trolig går på aust siden av dette neset.

Det er der landlinjen er med transformator og der henger det kabler ned i sjø.

Tror ikkje kabelen ligger 60 m på bakken over land før den går i sjø.

Så det er trolig eit eksempel på feil mellom kart over virkelighet.

Fant ingen kabel der ved skiltet sist, men skal dobbeltsjekke i sommer.

Mange kraftlag har nok oppgjennom slurvet med dokumentasjon.

Her har gjerne ingeniørene planlagt ein trasé mens de som skulle gjøre jobben har valgt ein meir praktisk løsning, og så er ikkje dette rettet oppi dokumentasjonen i etterkant.

Denne fine uthavnen var i mange år stengt grunnet blåskjell farm.

J-Å skrev 49 minutter siden:

Selv om kartet viser at kabelen går et kort stykke helt inntil land, blir man jo da litt i tvil.

Jeg forholder meg slavisk til sjøkartet. Dersom jeg kan vise at jeg ankret i forsvarlig avstand til merket kabel, og jeg mot formodning skulle forårsake skade, får jeg ta det derfra. Man kan ikke stenge hele fjorden med skilt fordi det er brysomt å merke ordentlig.

Steihy skrev 30 minutter siden:

Jeg forholder meg slavisk til sjøkartet. 

Ja, jeg gjør også det, men jeg er litt obs på helt nye skilt. Det tar jo litt tid før kartene blir oppdatert. I eksempelet mitt går kabelen ut til et sted hvor det tidligere var et oppdrettsanlegg. Dette er nå flyttet, og forankringen for den nye lokasjonen vises, men ingen strømkabel dit. De kan selsvsagt ha gått over til aggeregat, men det virker litt rart å la strømkabelen til en forlatt lokasjon ligge.

J-Å skrev 1 time siden:

jeg er litt obs på helt nye skilt.

Godt poeng. Jeg mente for øvrig ikke at jeg ikke tar hensyn til skilt. Det er enkelt der hvor det er tydelig at et skilt viser hvor kabelen går ned, og du finner et på andre sida hvor den kommer opp. Har vært i bukter der jeg ikke får øye på begge ender, eller det er så mange at det blir utydelig. Da er det kartet som gjelder.

lr-80 skrev 1 time siden:

I konsesjonene opereres med en buffersone på 50 meter

Det visste jeg ikke, men det er omtrent slik jeg har praktisert. Normal rode pluss noen meter. Er det 5 m vann og jeg vet det er god ankerbunn, kan det nok hende jeg krymper inn litt.

Litt på siden, men jeg har hatt en lang diskusjon gående om merking like ved her. Det er et 17m høyt luftspenn, som går kloss inntil en bro med høyde 13m. Når så luftspennet ble merket med et stort skilt med  lyn og 17m, mens broen var umerket, var det ikke helt bra, selv om det vises rett i kartet. Vegmyndighetene var helt avvisende, så jeg prøvde e-verket, med argument om at det går en elektrisk kabel under broen, til en navigasjonslykt.  Og nå ser jeg at luftspennskiltet er endret til 13m. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...