Adzam Startet Lørdag 16:10 Link til dette innlegget Startet Lørdag 16:10 hei! jeg er en unggutt som ikke er veldig sterk. jeg har tenkt til å kjøpe meg min første båt men usikker på om jeg klarer å snorstarte båten jeg ser på. jeg prøvde å snorstarte grassklepperen for å bare se om det var vanskelig, og det klarte jeg ikke. tror dere jeg klarer å snorstarte spesifikt en ''suzuki 9.9 (15)hk 4 takts 2011 påhengsmotor'' selvom jeg ikke klarer å starte en grassklepper? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart Lørdag 16:22 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:22 Hei! Jeg har en Suzuki som er bittelitt mindre (DF 9,9A, som er lik 8-hesteren). Denne opplever jeg som en god del lettere å snorstarte enn de gressklipperne jeg har prøvd. Sønnen min har klart fint å bruke den, han har brukt den fra han var 13 år, og han er ikke spesielt stor og sterk. Om det er en konkret båt/motor du vurderer, kan du kanskje be selgeren om å få prøvestarte den? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Lørdag 16:22 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:22 Arbeidshøyden ved å snorstarte en påhengsmotor er ofte bedre enn å måtte bøye seg ned for å starte en gressklipper, så det er godt mulig du klarer snorstarte Suzukien. Er denne motoren en du vurderer å kjøpe eller en du har fra før? Tenker det enkleste er å dra for å se på motoren, for så prøve å snorstarte denne (enten den skulle stå på båt eller stativ). Selvsagt med kjøling/vann slik at du ikke ødelegger impelleren (vannpumpa). Lurt om du sier at du ønsker prøve starte motoren selv, selv når den er kald, det er da det vanligvis kreves mest for å starte den. Det finnes nok også tilsvarende motorer med elektrisk start der ute, du får i alle fall dette på splitter nye motorer fra samme merke. Har ikke prøvd å snorstarte en firetakts Suzuki selv, men hadde mange år en 15hk totakts Yamaha som jeg snorstartet. Denne var grei å starte og krevde ikke særlig med krefter for å dra i gang, men mulig det kreves mer for Suzukien du nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Adzam Svart Lørdag 16:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:29 @Hakkannentakk for svar! ja så det er som regel enklere å snorstarte en 2 takts motor enn en 4 takts? Sitér dette innlegget Link to post
Adzam Svart Lørdag 16:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:32 @Korsfjordtakk for svar! ok skjønner. jeg har fått med meg at noen 15hk motorer har egentlig vært 9.9hk som f.eks den jeg har nevnt. er motoren da like enkel å starte som en 9.9 eller selvom det er samme motor så blir det vanskeligere når den er blitt gjort om til 15hk? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart Lørdag 16:34 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:34 Adzam skrev 2 minutter siden: @Korsfjordtakk for svar! ok skjønner. jeg har fått med meg at noen 15hk motorer har egentlig vært 9.9hk som f.eks den jeg har nevnt. er motoren da like enkel å starte som en 9.9 eller selvom det er samme motor så blir det vanskeligere når den er blitt gjort om til 15hk? Nei, det vil det nok ikke være forskjell på. Sitér dette innlegget Link to post
Oterbåt Svart Lørdag 16:52 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:52 Mitt inntrykk er at det handler like mye om teknikk som krefter. En påhengsmotor sitter som regel fast i båten, så du kan bruke all kraften på å dra i snora. En gressklipper må du holde igjen. Vedlikehold spiller også en rolle. Nye plugger, fersk bensin og ren forgasser så kan den starte på første draget. Dårlige plugger, gammel bensin og tett forgasser så faller armen din av lenge før motoren starter. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Lørdag 17:13 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:13 Hakkannen skrev 47 minutter siden: Har ikke prøvd å snorstarte en firetakts Suzuki selv, men hadde mange år en 15hk totakts Yamaha som jeg snorstartet. Denne var grei å starte og krevde ikke særlig med krefter for å dra i gang, men Har både Suzuki DF15 og Yamaha 15FMH 2T og de kan IKKE sammenliknes. DF15 er så mye tyngre å dra igang... TS - hvor mye veier du? Sitér dette innlegget Link to post
Adzam Svart Lørdag 18:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:24 @dieselfanjeg er ganske lav så veier rundt 57kg Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Lørdag 19:09 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:09 Adzam skrev for 1 time siden: så det er som regel enklere å snorstarte en 2 takts motor enn en 4 takts? Helt klart ja Oterbåt skrev for 1 time siden: Mitt inntrykk er at det handler like mye om teknikk som krefter. Veldig godt poeng 👍 Forresten så er alle poengene dine her gode og til stor nytte for TS Men erfaring med Suzuki DF9.9/15 (merk gjelder IKKE DF9.9/15 A og B modellene) er at det er så tungt å komme over det første kompresjons slaget, deretter er det greit, men den første motstanden er tøff, og der er det nok en fordel å plassere seg riktig i båten, venstre fot helt inntil motoren og så høyt som det er fotfeste... også dra som besatt, i denne fasen er teknikk viktig, men det hjelper godt med kilo. .. derfor lurte jeg på din vekt. Ikke kjøp motoren før du har prøvd den su sikler på eller tilsvarende. Det hadde vært skikkelig surt om du måtte gi den opp.. Stihl har patentert et system som brukes på bensinmotorsager, du drar i snora og spenner en fjær som slipper når du har lagret nok kraft, dvs at du får en forsinkelse på starten lik 1-2 sekunder, første gangen holdt jeg på sage meg i panna... det var en utrolig rar opplevelse. Et slikt system kan bygges inn i en påhenger også om en har litt talent, men det enkleste er å prøve om du får det til og gjerne få litt hjelp og gode råd i starten. Viktig at klarer å få til "seige drag" at du ikke gir deg når du kjenner motstanden kommer. Flott at du tar opp dette temaet, jeg ser at det er mange som sliter med å starte 4T motorer, men veldig få som har baller til å stå opp og be og råd slik som du gjør Om du ønsker litt 1-1 veiledning så tror jeg det er mange som stiller opp og hjelper deg igang. Feks så kjører jeg ofte mellom Asker og Arendal så om du er på de traktene så stiller jeg gjerne opp om vi får tidspunkt til å passe😎 Er det Beiarn eller Bugøynes som er stedet så har jo Forumet folk der også 🏁😁 Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Lørdag 19:23 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:23 Oterbåt skrev for 2 timer siden: Mitt inntrykk er at det handler like mye om teknikk som krefter. Enig! Det er umulig å si om trådstarter greier å starte motoren. Han må bare prøve. Vekt og slik har lite å si i min erfaring. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hakkannen Svart Lørdag 21:26 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:26 dieselfan skrev for 3 timer siden: Har både Suzuki DF15 og Yamaha 15FMH 2T og de kan IKKE sammenliknes. DF15 er så mye tyngre å dra igang Nok en grunn for å holde seg til totakt, i alle fall når det gjelder småmotorer😄 Enig med Oterbåt, man kommer langt med god teknikk, trenger ikke nødvendigvis rå styrke. Da jeg var yngre (og veide en brøkdel av hva jeg veier nå) brukte jeg også vekta til hjelp. Adzam skrev for 4 timer siden: så det er som regel enklere å snorstarte en 2 takts motor enn en 4 takts? Har som sagt ikke prøvd å snorstarte firetakts Suzuki 9,9 selv, men har prøvd meg på noen firetakts 6-hestere Suzuki og Mercury. Når jeg tenker meg om synes jeg ikke disse var spesielt lettstartede (i forhold til totakts Yamaha 5hk og 15hk). Gjerne litt lite grunnlag for å dømme alle firetaktere nedenom og hjem, men likevel😄 Har du en konkret motor du vurderer å kjøpe er det ikke dumt å ta turen for å prøve å starte den selv (før det blir handel), så vet du i alle fall om denne Suzukien er riktig motor for deg eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart Lørdag 21:27 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:27 Jeg har en 2018 df 9,9 justert opp til ca 15 hk. Jeg synes denne er veldig enkel å starte. Selv etter en lang vinterlagring, er det bare et lite napp i snora som skal til. Men det skal dog sies at jeg veier over 100 kg og har deltatt i VM i styrkeløft, så mulig mine referanser ikke helt treffer en 13 årings …. Det beste tipset er nok rett og slett å prøve selv. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Lørdag 22:01 Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:01 TåT skrev 26 minutter siden: har en 2018 df 9,9 justert opp til ca 15 hk. Jeg synes denne er veldig enkel å starte. Her blander vi litt epler og bananer... Du har en DF9.9B... og TS og meg snakker om DF9.9, det er ikke samme ulla TåT skrev 30 minutter siden: det skal dog sies at jeg veier over 100 kg og har deltatt i VM i styrkeløft, så mulig mine referanser ikke helt treffer en 13 årings …. Du har nok mer kraft i labbene enn mine forkrøplede hender klarer.. men jeg må bare innrømme at det er lettere å nødstarte Yamaha 90 2T enn mine DF9.9/15, seriøst Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Lørdag 23:22 Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:22 Oterbåt skrev for 6 timer siden: Mitt inntrykk er at det handler like mye om teknikk som krefter. Enig i dette, og føyer til et råd som jeg ikke kan se at har blitt nevnt. Når du skal starte motoren, så følg @dieselfans råd om å stille deg i riktig posisjon. Men før du drar til, så trekk ut dødgangen på snora slik at du kjenner at kompresjonen er i ferd med å begynne. Da får du mye mer effekt i draget ditt. Kan legge til at vi har en Suzuki 9.9 (20) på slepejolla. Jentungen drar den lett i gang, men slet kanskje litt da hun var mindre. Med din vekt tipper jeg at det går bra hvis motoren er i topp stand, og teknikken er riktig 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart Søndag 06:03 Link til dette innlegget Svart Søndag 06:03 Hei. Eg opplever at motorar har ulik "personlegheit". Altså at det kan vera skilnad på motorar av same merke. Det einaste sikre er å prøva å dra igang motoren du vurderer å kjøpa. Dersom du er usikker, og har råd, så kjøp ein motor med elektrisk start. I familien har me fleire landbruksmaskinar med bensinmotorar. Typisk Honda og Briggs & Stratton. 5,5 og 7,5 hk om eg hugsar rett. Ein av dei er eit hel.... å dra i gang Ikkje nødvendigvis fordi det er så tungt, men fordi eg må dra så mange gangar. Vedmaskinen har 13,5 hk Briggs & Stratton. Elstart og snor i reserve. Å dra motoren i gang er svært tungt, og eg har kjøttvekta i orden. Alle desse motorane er firtakt. Dersom du kvir deg til å starta motoren forsvinn mykje av gleda med å ha båten. Ein gang sa ein klok gamal mann til meg at "Måtte hinmannen ta alle motorar med snor," Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 08:58 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:58 Jeg mener vekt har litt å si. Spesielt hvis teknikken er god. Da kan en utnytte bevegelsesenergien i overkroppen. Det er ganske likt som å ro. En starter bevegelsen med å bevege overkroppen bakover (forover i båten), mens armene strekkes, slik at en ikke prøver å trekke snoren videre ut. I det armene er strake startes igangsettes den første tunge delen av trekket, ved å bevege overkroppen videre, Først når en har trukket det en kan med overkropp og evt. utstrekking av venstre bein, bøyes armene, eller en avslutter med å vri kroppen. Med slik teknikk tenker jeg en kan starte en motor omtrent halvparten like stor i hk, som det en veier i kg. Eller større, jeg har sett en 300 hk 6-sylindret flymotor startet av en person på 100 kg ved å dra i propellen. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Søndag 13:09 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:09 Teknikk er alfa og omega. Jentungen på 16 har ikke teknikken i orden og sliter veldig med å dra igang en Yamaha F8. Jeg starter den uten trøbbel med en hånd, sittende på tofta. Ikke alle klarer å lære seg teken, dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Søndag 22:10 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:10 J-Å skrev for 10 timer siden: eg mener vekt har litt å si. Spesielt hvis teknikken er god. Da kan en utnytte bevegelsesenergien i overkroppen ei jeg kjenner som hadde teknikken i orden er litt over 1.50 høy og neppe mye over 50 kg , hun dro i gang 700 kubikk totakts snøscootere på 120hk som bare det. Men da var hele kroppen i bruk som beskrevet over. Men er nok lettere å gå "all in" på snøscooter - den holder seg jo i ro og er på landjorda, ikke i ei lita vinglete jolle hvor man kan havne på havet om man er litt for ivrig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart Søndag 22:42 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:42 J-Å skrev for 13 timer siden: Jeg mener vekt har litt å si. Spesielt hvis teknikken er god. Da kan en utnytte bevegelsesenergien i overkroppen. Det er ganske likt som å ro. En starter bevegelsen med å bevege overkroppen bakover (forover i båten), mens armene strekkes, slik at en ikke prøver å trekke snoren videre ut. I det armene er strake startes igangsettes den første tunge delen av trekket, ved å bevege overkroppen videre, Først når en har trukket det en kan med overkropp og evt. utstrekking av venstre bein, bøyes armene, eller en avslutter med å vri kroppen. Med slik teknikk tenker jeg en kan starte en motor omtrent halvparten like stor i hk, som det en veier i kg. Veldig godt forklart Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Søndag 22:45 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:45 Komodo skrev for 23 timer siden: Kan legge til at vi har en Suzuki 9.9 (20) på slepejolla. Jentungen drar den lett i gang, men slet kanskje litt da hun var mindre. Du må også bruke riktig motorkode, for det er stor forskjell på de 3-4 forskjellige variantene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Søndag 22:59 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:59 dieselfan skrev 12 minutter siden: Du må også bruke riktig motorkode, for det er stor forskjell på de 3-4 forskjellige variantene. Skjønner det @dieselfan 👍 Men jeg har ikke den i hodet, og jeg orket ikke å gå ut for å sjekke 😊 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart Søndag 23:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 23:25 Komodo skrev 23 minutter siden: har ikke den i hodet hyggelig av deg å vise litt menneskelighet, en gang måtte jo bli din første... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 05:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:37 dieselfan skrev for 6 timer siden: hyggelig av deg å vise litt menneskelighet, en gang måtte jo bli din første... He he, du kan få sagt det Men med den kommentaren kunne jeg ikke la være. Kan jo ikke la det bli stående at jeg har menneskelige trekk, så jeg måtte jo simpelthen grave opp den betegnelsen Det er altså en DF9,9B. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hanto1 Svart igår klokken 05:53 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:53 Enkleste er jo å prøve/ æve. Teknikk er jo som mange melder viktig. Jeg startet enkelt 2 cyl.40 hk totakter sittende på tofta ( da jeg var en tynn 15 åring ) kun et lite vri på overkroppen, mens andre ukyndige som prøvde å starte ( kun med å bruke armene) gikk nesten overbord. Dattera startet lett 15 hk totakt når hun var 13. Man bruker kroppen mere enn armene når man starter slike. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.