Jump to content

klarer jeg å snorstarte en suzuki 15hk 4 takts 2011 påhengsmotor?

Adzam

Recommended Posts

hei! jeg er en unggutt som ikke er veldig sterk. jeg har tenkt til å kjøpe meg min første båt men usikker på om jeg klarer å snorstarte båten jeg ser på. jeg prøvde å snorstarte grassklepperen for å bare se om det var vanskelig, og det klarte jeg ikke. tror dere jeg klarer å snorstarte spesifikt en ''suzuki 9.9 (15)hk 4 takts 2011 påhengsmotor'' selvom jeg ikke klarer å starte en grassklepper?

Hei! Jeg har en Suzuki som er bittelitt mindre (DF 9,9A, som er lik 8-hesteren). Denne opplever jeg som en god del lettere å snorstarte enn de gressklipperne jeg har prøvd. Sønnen min har klart fint å bruke den, han har brukt den fra han var 13 år, og han er ikke spesielt stor og sterk.

Om det er en konkret båt/motor du vurderer, kan du kanskje be selgeren om å få prøvestarte den?

Arbeidshøyden ved å snorstarte en påhengsmotor er ofte bedre enn å måtte bøye seg ned for å starte en gressklipper, så det er godt mulig du klarer snorstarte Suzukien. Er denne motoren en du vurderer å kjøpe eller en du har fra før? Tenker det enkleste er å dra for å se på motoren, for så prøve å snorstarte denne (enten den skulle stå på båt eller stativ). Selvsagt med kjøling/vann slik at du ikke ødelegger impelleren (vannpumpa). Lurt om du sier at du ønsker prøve starte motoren selv, selv når den er kald, det er da det vanligvis kreves mest for å starte den. Det finnes nok også tilsvarende motorer med elektrisk start der ute, du får i alle fall dette på splitter nye motorer fra samme merke.

Har ikke prøvd å snorstarte en firetakts Suzuki selv, men hadde mange år en 15hk totakts Yamaha som jeg snorstartet. Denne var grei å starte og krevde ikke særlig med krefter for å dra i gang, men mulig det kreves mer for Suzukien du nevner.

Mitt inntrykk er at det handler like mye om teknikk som krefter. En påhengsmotor sitter som regel fast i båten, så du kan bruke all kraften på å dra i snora. En gressklipper må du holde igjen.

Vedlikehold spiller også en rolle. Nye plugger, fersk bensin og ren forgasser så kan den starte på første draget. Dårlige plugger, gammel bensin og tett forgasser så faller armen din av lenge før motoren starter.

Hakkannen skrev 47 minutter siden:

Har ikke prøvd å snorstarte en firetakts Suzuki selv, men hadde mange år en 15hk totakts Yamaha som jeg snorstartet. Denne var grei å starte og krevde ikke særlig med krefter for å dra i gang, men

Har både Suzuki DF15 og Yamaha 15FMH 2T og de kan IKKE sammenliknes. DF15 er så mye tyngre å dra igang...

TS - hvor mye veier du?

Adzam skrev for 1 time siden:

så det er som regel enklere å snorstarte en 2 takts motor enn en 4 takts?

Helt klart ja

Oterbåt skrev for 1 time siden:

Mitt inntrykk er at det handler like mye om teknikk som krefter. 

Veldig godt poeng 👍

Forresten så er alle poengene dine her gode og til stor nytte for TS :glimter:

Men erfaring med Suzuki DF9.9/15 (merk gjelder IKKE DF9.9/15 A og B modellene)

er at det er så tungt å komme over det første kompresjons slaget, deretter er det greit, men den første motstanden er tøff, og der er det nok en fordel å plassere seg riktig i båten, venstre fot helt inntil motoren og så høyt som det er fotfeste... også dra som besatt, i denne fasen er teknikk viktig, men det hjelper godt med kilo. .. derfor lurte jeg på din vekt.

Ikke kjøp motoren før du har prøvd den su sikler på eller tilsvarende. Det hadde vært skikkelig surt om du måtte gi den opp..

Stihl har patentert et system som brukes på bensinmotorsager, du drar i snora og spenner en fjær som slipper når du har lagret nok kraft, dvs at du får en forsinkelse på starten lik 1-2 sekunder, første gangen holdt jeg på sage meg i panna... det var en utrolig rar opplevelse.

Et slikt system kan bygges inn i en påhenger også om en har litt talent, men det enkleste er å prøve om du får det til og gjerne få litt hjelp og gode råd i starten. Viktig at klarer å få til "seige drag" at du ikke gir deg når du kjenner motstanden kommer.

Flott at du tar opp dette temaet, jeg ser at det er mange som sliter med å starte 4T motorer, men veldig få som har baller til å stå opp og be og råd slik som du gjør :klapper: :tommel_opp:

Om du ønsker litt 1-1 veiledning så tror jeg det er mange som stiller opp og hjelper deg igang. Feks så kjører jeg ofte mellom Asker og Arendal så om du er på de traktene så stiller jeg gjerne opp om vi får tidspunkt til å passe😎

Er det Beiarn eller Bugøynes som er stedet så har jo Forumet folk der også 🏁😁

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Har både Suzuki DF15 og Yamaha 15FMH 2T og de kan IKKE sammenliknes. DF15 er så mye tyngre å dra igang

Nok en grunn for å holde seg til totakt, i alle fall når det gjelder småmotorer😄 Enig med Oterbåt, man kommer langt med god teknikk, trenger ikke nødvendigvis rå styrke. Da jeg var yngre (og veide en brøkdel av hva jeg veier nå) brukte jeg også vekta til hjelp.

Adzam skrev for 4 timer siden:

så det er som regel enklere å snorstarte en 2 takts motor enn en 4 takts?

Har som sagt ikke prøvd å snorstarte firetakts Suzuki 9,9 selv, men har prøvd meg på noen firetakts 6-hestere Suzuki og Mercury. Når jeg tenker meg om synes jeg ikke disse var spesielt lettstartede (i forhold til totakts Yamaha 5hk og 15hk). Gjerne litt lite grunnlag for å dømme alle firetaktere nedenom og hjem, men likevel😄 Har du en konkret motor du vurderer å kjøpe er det ikke dumt å ta turen for å prøve å starte den selv (før det blir handel), så vet du i alle fall om denne Suzukien er riktig motor for deg eller ikke.

Jeg har en 2018 df 9,9 justert opp til ca 15 hk. Jeg synes denne er veldig enkel

å starte. Selv etter en lang vinterlagring, er det bare et lite napp i snora som skal til. Men det skal dog sies at jeg veier over 100 kg og har deltatt i VM i styrkeløft, så mulig mine referanser ikke helt treffer en 13 årings …. 

Det beste tipset er nok rett og slett å

prøve selv. 

TåT skrev 26 minutter siden:

har en 2018 df 9,9 justert opp til ca 15 hk. Jeg synes denne er veldig enkel

å starte. 

Her blander vi litt epler og bananer...

Du har en DF9.9B... og TS og meg snakker om DF9.9, det er ikke samme ulla

TåT skrev 30 minutter siden:

det skal dog sies at jeg veier over 100 kg og har deltatt i VM i styrkeløft, så mulig mine referanser ikke helt treffer en 13 årings …. 

Du har nok mer kraft i labbene enn mine forkrøplede hender klarer.. men jeg må bare innrømme at det er lettere å nødstarte Yamaha 90 2T enn mine DF9.9/15, seriøst

Oterbåt skrev for 6 timer siden:

Mitt inntrykk er at det handler like mye om teknikk som krefter.

Enig i dette, og føyer til et råd som jeg ikke kan se at har blitt nevnt. 

Når du skal starte motoren, så følg @dieselfans råd om å stille deg i riktig posisjon. Men før du drar til, så trekk ut dødgangen på snora slik at du kjenner at kompresjonen er i ferd med å begynne. Da får du mye mer effekt i draget ditt. 

Kan legge til at vi har en Suzuki 9.9 (20) på slepejolla. Jentungen drar den lett i gang, men slet kanskje litt da hun var mindre. Med din vekt tipper jeg at det går bra hvis motoren er i topp stand, og teknikken er riktig 👍

Hei.

Eg opplever at motorar har ulik "personlegheit". Altså at det kan vera skilnad på motorar av same merke.

Det einaste sikre er å prøva å dra igang  motoren du vurderer å kjøpa.

Dersom du er usikker, og har råd, så kjøp ein motor med elektrisk start.

I familien har me fleire landbruksmaskinar med bensinmotorar. Typisk Honda og Briggs & Stratton. 5,5 og 7,5 hk om eg hugsar rett.

Ein av dei er eit hel.... å dra i gang

Ikkje nødvendigvis fordi det er så tungt, men fordi eg må dra så mange gangar.

Vedmaskinen har 13,5 hk Briggs & Stratton. Elstart og snor i reserve. Å dra motoren i gang er svært tungt, og eg har kjøttvekta i orden.

Alle desse motorane er firtakt.

Dersom du kvir deg til å starta motoren forsvinn mykje av gleda med å ha båten.

Ein gang sa ein klok gamal mann til meg at "Måtte hinmannen ta alle motorar med snor,"

Jeg mener vekt har litt å si. Spesielt hvis teknikken er god. Da kan en utnytte bevegelsesenergien i overkroppen. Det er ganske likt som å ro. En starter bevegelsen med å bevege overkroppen bakover (forover i båten), mens armene strekkes, slik at en ikke prøver å trekke snoren videre ut.  I det armene er strake startes igangsettes den første tunge delen av trekket, ved å bevege overkroppen videre, Først når en har trukket det en kan med overkropp og evt. utstrekking av venstre bein, bøyes armene, eller en avslutter med å vri kroppen.  Med slik teknikk tenker jeg en kan starte en motor omtrent halvparten like stor i hk, som det en veier i kg. Eller større, jeg har sett en 300 hk 6-sylindret flymotor startet av en person på 100 kg ved å dra i propellen.

J-Å skrev for 10 timer siden:

eg mener vekt har litt å si. Spesielt hvis teknikken er god. Da kan en utnytte bevegelsesenergien i overkroppen

ei jeg kjenner som hadde teknikken i orden er litt over 1.50 høy og neppe mye over 50 kg , hun dro i gang 700 kubikk totakts snøscootere på 120hk som bare det.  Men da var hele kroppen i bruk som beskrevet over. 

Men er nok lettere å gå "all in" på snøscooter - den holder seg jo i ro og er på landjorda, ikke i ei lita vinglete jolle hvor man kan havne på havet om man er litt for ivrig :dykker: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

J-Å skrev for 13 timer siden:

Jeg mener vekt har litt å si. Spesielt hvis teknikken er god. Da kan en utnytte bevegelsesenergien i overkroppen. Det er ganske likt som å ro. En starter bevegelsen med å bevege overkroppen bakover (forover i båten), mens armene strekkes, slik at en ikke prøver å trekke snoren videre ut.  I det armene er strake startes igangsettes den første tunge delen av trekket, ved å bevege overkroppen videre, Først når en har trukket det en kan med overkropp og evt. utstrekking av venstre bein, bøyes armene, eller en avslutter med å vri kroppen.  Med slik teknikk tenker jeg en kan starte en motor omtrent halvparten like stor i hk, som det en veier i kg.

Veldig godt forklart :tommel_opp:

dieselfan skrev for 6 timer siden:

:fniser: hyggelig av deg å vise litt menneskelighet, en gang måtte jo bli din første... :glorie: 

He he, du kan få sagt det :ler: 

Men med den kommentaren kunne jeg ikke la være. Kan jo ikke la det bli stående at jeg har menneskelige trekk, så jeg måtte jo simpelthen grave opp den betegnelsen :fniser: Det er altså en DF9,9B. 

Enkleste er jo å prøve/ æve. Teknikk er jo som mange melder viktig. Jeg startet enkelt 2 cyl.40 hk totakter sittende på tofta ( da jeg var en tynn 15 åring ) kun et lite vri på overkroppen, mens andre ukyndige som prøvde å starte ( kun med å bruke armene) gikk nesten overbord. Dattera startet lett  15 hk totakt når hun var 13. Man bruker kroppen mere enn armene når man starter slike.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...