Reed Startet Søndag 12:32 Link til dette innlegget Startet Søndag 12:32 Hei. Har prøvd å søke her men finner ikke noe på overvåkning av sirkulasjon sjøvannside. Er det noen som har en god løsning her? Ser på min motor at en eksempelvis klarer å brenne eksoklaffene før det slår ut på temp. Alarm ferskvann. Tenkte derfor følgende om en kunne legge inn en flow eller trykk switch etter sjøvannspumpe med måler slik at en kunne se tilstand og evt. forverring før alarmen gikk. takker for aller svar😃 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 13:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:08 Kanskje heller en eksostemperaturgiver, eller en mer avansert giver på ferskvannsiden. Med en slik NMEA giver kan en enten via kartplotter eller eget instrument sette alarmer til det en ønsker Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart Søndag 14:56 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:56 Strips fast en temperatur-bryter på 80ish grader på eksos-slangen. Koble til varsellampe eller lignende, så har du raskt varsel om unormalt høy eksostemp Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Søndag 15:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:04 På sjøvanns siden av hva da? Du må lage en beskrivende trådtittel. Reglene er sånn, det gjelder meg og deg 👍 I praksis så får du også statistisk uhyggelig mye bedre svar og forslag til løsninger du kanskje ikke hadde tenkt på selv.. Sitér dette innlegget Link to post
Reed Svart Søndag 15:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 15:15 Endret tittel litt dieselfan. Greit? Eller har du ett bedre forslag for å få mer aktivitet rundt emnet? Endrer gjerne👍 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Søndag 16:11 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:11 Pleier å tenke slik, og det tror jeg er iht reglene også: Hva har du? ( feks Volvo Penta TAMD41-A 86mod / 290DP) Hva er problemstilling ? ( feks sliter med varm motor) Hva ønsker du hjelp til? ( feks ønsker bedre overvåkning av kjøling systemet) Tilpasser du dette til din motor så mener jeg du får en god trådtittel. Målet er at vi brukere skal forstå hva du har, hva som er saken og hva du trenger hjelp til uten å måtte åpne og lese hele tråden. Også veldig viktig for søkbarheten. Eks har du diesel eller bensin, jeg kan lite om bensin innabords, derfor åpner jeg ikke en bensin tråd, er det diesel åpner jeg det først. Er det et strømproblem åpner jeg ikke tråden men hopper rett til tråden med startproblem... Følger du meg? Motorer kan virke like, men de kan feks ha helt forskjellige rekkefølge på kjølingen, noen har impeller pumpe før sjøvanns filter, andre etter filter. Noen har turbo og ladeluftkjøler, andre har ikke Om du ikke deler hvilken motor du har så blir det veldig vrient å hjelpe deg... Korteste veg til mål er å dele alle viktige detaljer👍 Takk for at du har en positiv holdning til å rette opp trådtittel. Det er en god ting som mange av dine hjelpere her inne liker og setter pris på👍😁 Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart Søndag 17:03 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:03 Vår Vetus har eksos alarm. Sensor som sitter i blandebendet. Den smelter og jorder sensor til motor/minus, sluttet krets og alarmen går. Lett å teste, bare å ta av kabelsko og jorde den. De fleste temperatur brytere er laget for å bryte strøm ved angitt temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Søndag 17:24 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:24 Konas båt skrev 20 minutter siden: Vår Vetus har eksos alarm. Artig, hvilken Vetus er det? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart Søndag 18:01 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:01 https://www.bildeler.no/sensor-eksostemperatur/g/1930?msclkid=dd3269167a401c4b7e72017704b6a3c5&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=P - Search 2.0 - NO - Elektronikk-G11775285320&utm_term=eksos sensor&utm_content=%2Fsensor-eksostemperatur%2Fg%2F1930 Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Konas båt Svart Søndag 20:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:25 @dieselfan Vi har ein M4 45. Etter ein rask gjennomgang ser det ut som alle Vetus motorene har kjølevanns alarm. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart Søndag 21:20 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:20 https://seatronic.no/nasa-temperaturinstrument-ex-1 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.