Jump to content

Motor overvåkning/Alarm på sjøvannskjøling?

Reed

Recommended Posts

Hei. Har prøvd å søke her men finner ikke noe på overvåkning av sirkulasjon sjøvannside. Er det noen som har en god løsning her? Ser på min motor at en eksempelvis klarer å brenne eksoklaffene før det slår ut på temp. Alarm ferskvann. Tenkte derfor følgende om en kunne legge inn en flow eller trykk switch etter sjøvannspumpe med måler slik at en kunne se tilstand og evt. forverring før alarmen gikk. 
takker for aller svar😃

Pleier å tenke slik, og det tror jeg er iht reglene også:

Hva har du? ( feks Volvo Penta TAMD41-A 86mod / 290DP)

Hva er problemstilling ? ( feks sliter med varm motor)

Hva ønsker du hjelp til? ( feks ønsker bedre overvåkning av kjøling systemet)

Tilpasser du dette til din motor så mener jeg du får en god trådtittel.

Målet er at vi brukere skal forstå hva du har, hva som er saken og hva du trenger hjelp til uten å måtte åpne og lese hele tråden. Også veldig viktig for søkbarheten.

Eks har du diesel eller bensin, jeg kan lite om bensin innabords, derfor åpner jeg ikke en bensin tråd, er det diesel åpner jeg det først.

Er det et strømproblem åpner jeg ikke tråden men hopper rett til tråden med startproblem... Følger du meg?

Motorer kan virke like, men de kan feks ha helt forskjellige rekkefølge på kjølingen, noen har impeller pumpe før sjøvanns filter, andre etter filter. Noen har turbo og ladeluftkjøler, andre har ikke 

Om du ikke deler hvilken motor du har så blir det veldig vrient å hjelpe deg... Korteste veg til mål er å dele alle viktige detaljer👍

Takk for at du har en positiv holdning til å rette opp trådtittel. Det er en god ting som mange av dine hjelpere her inne liker og setter pris på👍😁 

Jeg monterte temperaturgiver for vannet i eksosbendet.

Merkelig at ikke motorer kan vise både gjennomstrømning og temperatur på kjølevannet som standard. Med alarm for avvik utover det normale for turtall og belastning. 

Spesielt med tanke på sikkerhetsmessige og økonomiske konsekvenser om noe svikter.

Men dagens kunder skal vel "skånes" for slik informasjon. :undrer:

Ingar skrev for 3 timer siden:

Merkelig at ikke motorer kan vise både gjennomstrømning og temperatur på kjølevannet som standard. Med alarm for avvik utover det normale for turtall og belastning. 

Gjennomstrømning (flow) er nok både dyrt, sårbart for dagens "syrevasknani" og ikke så holdbar. Tror det er noe av grunnen.

Men at ikke "alle" med våt eksos måler temperatur på kjølevann inn på bend, er en større gåte. 

Tror den eneste forklaringen som holder er den du serverte:

Ingar skrev for 3 timer siden:

Men dagens kunder skal vel "skånes" for slik informasjon. :undrer:

Har vurdert flow, trykk og temperatur overvåkning på mitt Yanmar 6LP prosjekt.

Min vurdering endte med at temperatur var desidert best og enklest. En VDO sensor som leser 40-120 graderC er hyllevare og har god kjemikaliebestandighet.

Nå har det prosjektet mye fokus på eksos temperaturmåling på hver sylinder, men med temperaturmåling der kjølevannet går inn på blandebendet, og alarm, vil en øke sannsynligheten for å kunne oppdage en fatal feil mye tidligere enn uten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...