buestad Startet Søndag 17:38 Link til dette innlegget Startet Søndag 17:38 Tenkte å dele litt erfaringer etter å ha feilsøkt på og tatt ut start motoren på min 2007 MerCruiser 1,7 diesel. Starteren sitter på styrbord side, ned og bak. Merket med gult på ett av bildene. Fikk "klikk" men motor gikk ikke rundt. Testet med kortslutning av rele (skrujern mellom de to 12mm mutrene på releet) og det gnistet litt men ikke nok. Satte på voltmeter på batteriet og ser at spenningen synker veldig lite når jeg vrir om eller kortslutter. Bestemte meg for å ta ut starteren selv. Skrudde av hovedbyteren. Måtte skru av en brakett som står i veien. To bolter på siden og to bak på motoren, hvorav den ene også holder startmotoren. Den andre bak har mutter men trenger ikke å taes helt av. Kan vippe braketten til sides med den på. Blå piler på bildet. Så er der en mutter på starteren for feit rød kabel, tynnere rød kabel og en lys blå. Så er det styrestrømmen med sort og hvit kabel. (Fargene her kan nok være Nidelv-spesifikt) Den siste bolten som holder starteren er under starteren. Litt knot å komme til. Min hadde en liten mutter på seg. Aner ikke hva den er til. Når den er ute kan jeg vippe ut hele starteren. Etter å teste den hjemme skjønner jeg at den er utslitt. Hvis jeg snurrer litt på den og setter 12v rett på klarte jeg å få den til å snurre, men bare en gang og laget rar lyd. Prøvde igjen og da skjedde det ikke stort. Åpnet den opp og ser at børster på minus er helt nedslitt og kobber på rotoren er "herpet" Illustrasjonsbilde for å vise hvor starteren sitter og hvor boltene til braketten som må løsnes. (ikke min motor) Nærbilde av starteren når de to røde kablene er tatt av Starter demontert. Børstene og kontaktpuntene på rotoren er utslitt. Service manual med tegning og forklaring. Du finner manualen her: Service manual #29 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.