Jump to content

Hvorfor bruker en ikke flere gir slik som på biler?


Goddis77

Recommended Posts

ZF Marine leverer to trinns girkasser, gjerne i kombinasjon med overflatedrev for stor fart.

Eneste " standardbåtene" jeg vet ble levert med dette er Sunseeker XS 2000 og SuperHawk

Er dyrt, og går ofte i stykker.

Offshore 1 båtene hadde flere gir, opptil 4 om jeg ikke ta feil, men har gått bort i fra det.

 

Forresten leveres det en tysk? ombygningssats til VP 280/290 drev med 2 gir

 

Børre

Link to post
Share on other sites

Har vel med og gjøre at du har en definert "vei" som båten kjører på, oppoverbakke hele tiden, samme vekt og fart reguleres med gassen, så flere gir ville ikke gi deg noe, behov for og giire ned er der ikke og gire opp i oppeoverbakke er heller ikke noen gevinst, dermed er det enklere og mer solid med ett gir tilpasset "veien".

Link to post
Share on other sites

Har vel med og gjøre at du har en definert "vei" som båten kjører på, oppoverbakke hele tiden, samme vekt og fart reguleres med gassen, så flere gir ville ikke gi deg noe, behov for og giire ned er der ikke og gire opp i oppeoverbakke er heller ikke noen gevinst, dermed er det enklere og mer solid med ett gir tilpasset "veien".

Ved tung last ville det jo faktisk i endel båter vært en stor fordel å kunne gire slik at turtallet ville øke og båten kunne plane selv med stor tyngde. I hvertfall høres dette ut som en god ønsketenkning vil jeg tro for de med denne type båter. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mange båter, kanskje oftest på yrkesfartøy(?), har jo vridbar propell. Gir "uendelig" antall gir framover og bakover. Hadde for mange år siden en snekke med dette, og da var det vanlig å "gi mer propell" etter hvert som farta kom opp. Sånn sett altså en parallell til biler.

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Hadde en slik snekke jeg også, men min hadde en fem hester enormt dreiemoment men heller lite turtall. Er vel oftest vridbar på båter med saktegående motorer, eller sagt på en annen måte er bare der jeg har sett det. Hadde en slektning som satt en bilmotor med gir i båten, han endte meget raskt opp med og sette den i andre gir og der stod den alltid, de få måndene det virket.

Link to post
Share on other sites

Hadde en slektning som satt en bilmotor med gir i båten, han endte meget raskt opp med og sette den i andre gir og der stod den alltid, de få måndene det virket.

Minnet meg på at jeg for nesten 25 år siden holdt på å kjøpe en slik 'bastard' som første båt. En ombygd livbåt, med en ca 50hk Mercedes bilmotor med 4 gir og revers.

 

Heldigvis tok jeg til fornuften etter å ha sett doningen. Heldigvis!

Link to post
Share on other sites

Har også lest om denne innretningen som monteres på VP 290 drev, med 2 gear kan du sette på større propell/ høyere stigning, så gearer du ned for å få båten i plan, og setter den i 2. i plan, så går den fortere på lavere turtall. Leste enten i Praktisk båtliv eller Båtmagasinet. Prisen var vel drøyt 25000 tror jeg. Så det er kanskje overkommelig for den som virkelig ønsker det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...