Goddis77 Startet 23.Januar.2006 Del på Facebook Startet 23.Januar.2006 Har ofte tenkt på dette. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
borre16610 Svart 23.Januar.2006 Del på Facebook Svart 23.Januar.2006 ZF Marine leverer to trinns girkasser, gjerne i kombinasjon med overflatedrev for stor fart. Eneste " standardbåtene" jeg vet ble levert med dette er Sunseeker XS 2000 og SuperHawk Er dyrt, og går ofte i stykker. Offshore 1 båtene hadde flere gir, opptil 4 om jeg ikke ta feil, men har gått bort i fra det. Forresten leveres det en tysk? ombygningssats til VP 280/290 drev med 2 gir Børre Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 23.Januar.2006 Del på Facebook Svart 23.Januar.2006 Har vel med og gjøre at du har en definert "vei" som båten kjører på, oppoverbakke hele tiden, samme vekt og fart reguleres med gassen, så flere gir ville ikke gi deg noe, behov for og giire ned er der ikke og gire opp i oppeoverbakke er heller ikke noen gevinst, dermed er det enklere og mer solid med ett gir tilpasset "veien". Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 23.Januar.2006 Del på Facebook Svart 23.Januar.2006 Har vel med og gjøre at du har en definert "vei" som båten kjører på, oppoverbakke hele tiden, samme vekt og fart reguleres med gassen, så flere gir ville ikke gi deg noe, behov for og giire ned er der ikke og gire opp i oppeoverbakke er heller ikke noen gevinst, dermed er det enklere og mer solid med ett gir tilpasset "veien". Ved tung last ville det jo faktisk i endel båter vært en stor fordel å kunne gire slik at turtallet ville øke og båten kunne plane selv med stor tyngde. I hvertfall høres dette ut som en god ønsketenkning vil jeg tro for de med denne type båter. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Ronald Svart 23.Januar.2006 Del på Facebook Svart 23.Januar.2006 Mange båter, kanskje oftest på yrkesfartøy(?), har jo vridbar propell. Gir "uendelig" antall gir framover og bakover. Hadde for mange år siden en snekke med dette, og da var det vanlig å "gi mer propell" etter hvert som farta kom opp. Sånn sett altså en parallell til biler. Ronald Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 23.Januar.2006 Del på Facebook Svart 23.Januar.2006 Hadde en slik snekke jeg også, men min hadde en fem hester enormt dreiemoment men heller lite turtall. Er vel oftest vridbar på båter med saktegående motorer, eller sagt på en annen måte er bare der jeg har sett det. Hadde en slektning som satt en bilmotor med gir i båten, han endte meget raskt opp med og sette den i andre gir og der stod den alltid, de få måndene det virket. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 24.Januar.2006 Del på Facebook Svart 24.Januar.2006 Hadde en slektning som satt en bilmotor med gir i båten, han endte meget raskt opp med og sette den i andre gir og der stod den alltid, de få måndene det virket.Minnet meg på at jeg for nesten 25 år siden holdt på å kjøpe en slik 'bastard' som første båt. En ombygd livbåt, med en ca 50hk Mercedes bilmotor med 4 gir og revers. Heldigvis tok jeg til fornuften etter å ha sett doningen. Heldigvis! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Januar.2006 Del på Facebook Svart 24.Januar.2006 Det finnes en 2 trinns automatkasse til VPs 290 drev. Det er en engelsk konstruksjon. Det gir betydelig bedre aksellerasjon og toppfart. Har lest flere tester på det - men husker ikke hva produsenten heter. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 24.Januar.2006 Del på Facebook Svart 24.Januar.2006 Sånn sett bruker Goldfish-riben gir; den blåser luft ned på propellen til denne har stort nok turtall. Dette gjør at den kan ha større propell og dermed større hastighet... Kalles Turbothruster.. Vi menn båt testet dette. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 24.Januar.2006 Del på Facebook Svart 24.Januar.2006 Har også lest om denne innretningen som monteres på VP 290 drev, med 2 gear kan du sette på større propell/ høyere stigning, så gearer du ned for å få båten i plan, og setter den i 2. i plan, så går den fortere på lavere turtall. Leste enten i Praktisk båtliv eller Båtmagasinet. Prisen var vel drøyt 25000 tror jeg. Så det er kanskje overkommelig for den som virkelig ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.