Jump to content

Enkel Victron Argofet og 2 motorer. Går det greit?

Mr_Stian

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har i båten vår en Victron argofet 200-3 installert. Inn på her går begge dynamoene (en 70ah og en 75ah. Tamd121 motorer så helt enkle dynamoen). Som deler da videre til start batteriene, forbruk og thruster som de 3 separate bankene. 

Skal ærlig innrømme at jeg aldri tenkte at det skulle være noe problem og kjøre begge dynamoene inn på samme input på denne argofet'en. Men så en post på Facebook som sa at en måtte ha en til hver dynamo. Fikk ikke noe godt svar på hvorfor men har nå lest litt og det står at det kun skal en kilde inn på denne.

Er det noen her som har noen gode svar på hvorfor dette er tilfelle? Og hvordan skal den da kobles opp hvis jeg må ha 2 stk? Jeg ønsker jo å benytte effekten til begge to til å lade forbruk når disse er nedtappet (har lithium). 

Det mange tråder her inne på dette med to generatorer og hvordan utnytte disse best mulig til lading 

Det jeg har fått med meg er at det kan oppstå problemer hvis man bare kobler de sammen. Blant annet med visning av turtall

Selv har jeg gått til anskaffelse av en slik http://www.sterling-power.no/stnpsr.htm

og nå lader jeg forbruk med over 100 A på 1000 rpm og er godt fornøyd 

Her har du en tråd om lading generelt 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Om du har én eller to Argofet tror jeg spiller liten rolle for ladingen, for under lading vil jo Argofet splittere i praksis koble batteriene til dynamoene med minimalt spenningsfall, enten du har en eller to.  Det er tenkelig at dynamoene ikke spiller helt "på lag" (At den ene dynamoen "tror" at spenningen er høy nok og reduserer strømmen) men det vil i verste fall bare gi litt langsommere lading.  

Et mer robust opplegg vil være å ha separate startbatterier for hver motor, og da vil det være naturlig å ha to Argofet splittere.  . 

Både Argofet  og Pro Split R oppfatter jeg som litt utdaterte produkter, ikke helt tilpasset nye batterityper og dynamotyper. Hvis du ønsker individuell lading  tilpasset hver batteribank så kan du gå for DC-DC ladere.  Du kan jo se her hva Sterling og Victron sier om slike løsninger.  Det er også lange diskusjoner i andre tråder her på forumet om dette temaet. Om det er aktuelt med en slik løsning, så kan vi se nærmere på hvordan det skal kobles.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...