Mr_Stian Posted June 30 Share Posted June 30 Heisann. Jeg har i båten vår en Victron argofet 200-3 installert. Inn på her går begge dynamoene (en 70ah og en 75ah. Tamd121 motorer så helt enkle dynamoen). Som deler da videre til start batteriene, forbruk og thruster som de 3 separate bankene. Skal ærlig innrømme at jeg aldri tenkte at det skulle være noe problem og kjøre begge dynamoene inn på samme input på denne argofet'en. Men så en post på Facebook som sa at en måtte ha en til hver dynamo. Fikk ikke noe godt svar på hvorfor men har nå lest litt og det står at det kun skal en kilde inn på denne. Er det noen her som har noen gode svar på hvorfor dette er tilfelle? Og hvordan skal den da kobles opp hvis jeg må ha 2 stk? Jeg ønsker jo å benytte effekten til begge to til å lade forbruk når disse er nedtappet (har lithium). Quote Link to post
Bellil Posted July 1 Share Posted July 1 Det mange tråder her inne på dette med to generatorer og hvordan utnytte disse best mulig til lading Det jeg har fått med meg er at det kan oppstå problemer hvis man bare kobler de sammen. Blant annet med visning av turtall Selv har jeg gått til anskaffelse av en slik http://www.sterling-power.no/stnpsr.htm og nå lader jeg forbruk med over 100 A på 1000 rpm og er godt fornøyd Her har du en tråd om lading generelt Quote A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
J-Å Posted July 1 Share Posted July 1 Om du har én eller to Argofet tror jeg spiller liten rolle for ladingen, for under lading vil jo Argofet splittere i praksis koble batteriene til dynamoene med minimalt spenningsfall, enten du har en eller to. Det er tenkelig at dynamoene ikke spiller helt "på lag" (At den ene dynamoen "tror" at spenningen er høy nok og reduserer strømmen) men det vil i verste fall bare gi litt langsommere lading. Et mer robust opplegg vil være å ha separate startbatterier for hver motor, og da vil det være naturlig å ha to Argofet splittere. . Både Argofet og Pro Split R oppfatter jeg som litt utdaterte produkter, ikke helt tilpasset nye batterityper og dynamotyper. Hvis du ønsker individuell lading tilpasset hver batteribank så kan du gå for DC-DC ladere. Du kan jo se her hva Sterling og Victron sier om slike løsninger. Det er også lange diskusjoner i andre tråder her på forumet om dette temaet. Om det er aktuelt med en slik løsning, så kan vi se nærmere på hvordan det skal kobles. Quote Link to post
Mr_Stian Posted July 2 Author Share Posted July 2 De fleste trådene jeg har lest er om lading av lithium og hvordan beskytte dette. Det er jeg klar over. Har og hatt dcdc lader i tidligere båter så kjenner godt til disse. Men synes ikke de leverer nok strøm med tanke på kostnaden på disse. Nå spør jeg kun om argofet og oppkobling av to motorer. Jeg har egen batteri bank til hver motor, men disse er identiske og lades fra samme utgang på argofet. Quote Link to post
J-Å Posted July 2 Share Posted July 2 Du har to startbanker på samme utgang på Argofet? Vil det ikke da gå mye strøm via de kablene til Argofet, i det en av motorene startes, og spenningen på tilhørende bank faller? Quote Link to post
Mr_Stian Posted July 2 Author Share Posted July 2 Det er jeg litt usikker på. Jeg har 12v system i båten, men start motor er 24v. Det er ett releet som start motor og lading er koblet til som kobler sammen 2 12v batterier sånn at jeg får 24v. Men banken er ikke alltid koblet sammen så den lades med 12v. Så er litt usikker på hvor mye strøm som går mellom bankene. Det var koblet slik når jeg kjøpte båten, men ikke dermed sagt at disse burde vert koblet sammen. Quote Link to post
J-Å Posted July 2 Share Posted July 2 Hvis ikke kablene blir varme så går det trolig bra. Men du kan jo sjekke om du får spenningsfall på den Argofet utgangen i det en motor startes. Quote Link to post
Fantino Posted July 2 Share Posted July 2 Det vil jo aldri gå mer strøm gjennom Argofet enn dynamo kan levere, og i startøyeblikket er det vel maksimalt den andre motorens dynamo som gir noe. Begge dynamoer inn på en Argofet er null problem så lenge ratingen på Argofet er over summen av merkestrøm for dynamoene. Dette er prøvd ut av mange i praksis inkludert meg selv og fungerer helt fint. Den eneste utfordringen kan være for enkelte (eldre?) dynamoer kan den ene regulere seg helt ned når batteriene er fulle, slik at en mister W-signal til turteller. Men dette problemet vil en etter mitt vett ha om en kopler dynamoene sammen via 1 Argofet, 2 Argofet, manuelle brytere eller VSR for den saks skyld. Så lenge begge dynamoer ‘dytter’ mot samme mottaker så vil regulator ’se’ hverandres utspenning (I motsetning til ‘tradisjonelt’ oppsett med en motor på startbank og en på forbruksbank). Quote Link to post
J-Å Posted July 2 Share Posted July 2 Fantino skrev 19 minutter siden: Det vil jo aldri gå mer strøm gjennom Argofet enn dynamo kan levere, og i startøyeblikket er det vel maksimalt den andre motorens dynamo som gir noe. Jeg tenkte ikke på strøm gjennom Argofet, men på det at to startbatteribanker er koblet til samme utgang på Argofet. Da er jo i praksis de to bankene sammenkoblet med en forholdsvis tynn kabel. Men her er det noen releer som kobler om til 24V i startøyeblikket, så da er kanskje Argofet helt frakoblet. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.