Jump to content

B20 motorer i en Draco 25


Oriongutten

Recommended Posts

 :headbang: - Har en Draco med 2 stk B20 motorer i. Har problemer med å få opp turtallet på dem når jeg gir på. Den ene går opp til ca 3800 omd. og den andre til 3200 omd. Er det noen som vet hvor høyt opp disse skal gå på max? Jeg tror det er ca 5000 omr, men er ikke sikker. Jeg har en mistanke om at jeg burde få en "proff" til å justere tenning og forgassere, (sitter to doble soluxer på hver) men kan dette være problemet? Jeg lurer også på om maskinene får luft nok. Det er på denne Dracoen ingen egne luftinntak til motorrommet, men det er en kanal inn til kabinen som den suger luft gjennom. Har noen erfaring med og sette inn ekstra luftinntak på denne type båt? Yakknemlig for svar da jeg ikke er alfor motorkyndig selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer også på om maskinene får luft nok.

Du kan prøve å åpne luka til motorrommet mens du kjører. Det bråker nok en del, men du finner ut om den går bedre (øker turtall) med mer luft.

 

Dette forutsetter at den tar lufta fra motorrommet, ikke slange rett utenifra til luftfilter / forgasser.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Såvidt meg bekjennt sitter det Stromberg/Zenit forgassere på disse motorene.

Hvis så er tilfellet på dine, bør du sjekke vacummembranene for sprekker.

Sjekk også om dempestemplet har nok olje.

Tenningen forandrer seg ikke, med mindre du selv har vært nedi fordeleren, eller

at stiftene er utslitte. Som Marna skriver; maks turtall skal tra seg over 5000.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde turtallsproblemer på min b-20.

Der var det 'grodde' forgassere (Dobbel Solux) som var feilen.

Dette ble utbedret hos Norsk Forgasser service for Ca 1500,- (?) for ett par år siden. Artig fyr borte på Østlandet ett sted, som hadde skrudd slike forgassere siden de var nye, og hadde delelager m.m.  Fikk dem i retur på kun få dager.

 

Symptomene mine var også at det 'jokket' veldig opp og ned på turtallet, altså at turtallet kom i rykk og napp.

 

På siste utflukt merket jeg også at jeg savnet flere hundre omdreininger(5-600).  Uti bak (Med vadebukser) og gjorde rent drev, propell og trimflapps, og vips var turtallet tilbake.

 

Hvordan har dette oppstått?  Er båten nyervervet med dette problemet, eller har det blitt sånn over tid.  Er båten kjøpt slik, kan det jo faktisk tenkes at det er feil propellvalg som er årsaken?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Til orientering, som det heter i dag: AQ 130 ble levert med både doble StrombergZenith og Solex, henholdsvis 130 a og b, og 130 C.

 

Solexene har ikke de membranene som Ben nevner.

 

mvh

 

M

 

Det er definitivt Solex forgassere, så Marna har nok rett i sin uttalelse

 

Oriongutten

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde turtallsproblemer på min b-20.

Der var det 'grodde' forgassere (Dobbel Solux) som var feilen.

Dette ble utbedret hos Norsk Forgasser service for Ca 1500,- (?) for ett par år siden. Artig fyr borte på Østlandet ett sted, som hadde skrudd slike forgassere siden de var nye, og hadde delelager m.m.  Fikk dem i retur på kun få dager.

 

Symptomene mine var også at det 'jokket' veldig opp og ned på turtallet, altså at turtallet kom i rykk og napp.

 

På siste utflukt merket jeg også at jeg savnet flere hundre omdreininger(5-600).  Uti bak (Med vadebukser) og gjorde rent drev, propell og trimflapps, og vips var turtallet tilbake.

 

Hvordan har dette oppstått?  Er båten nyervervet med dette problemet, eller har det blitt sånn over tid.  Er båten kjøpt slik, kan det jo faktisk tenkes at det er feil propellvalg som er årsaken?

 

Erik.

Har ikke de symptomene du beskriver på mine motorer. Har ervervet båten med dette problemet. Tidligere eier har vært noe slapp med vedlikeholdet av fordelerene, så jeg måtte bytte både stifter, rotor, kabler, kondensator og selve lokket. Det er derfor jeg heller til forklaringen om at jeg bør få sett over tenningen. Propellvalget kan jo være en mulighet, så jeg får undersøke hva slags propeller det burde være.

 

Oriongutten

Link to post
Share on other sites

B-20 er en driftsikker og god motor, i utganspunktet. Svakheter er, imidlertid, kamaksel, og dårlig vedlikehold. B-20 krever jevnlig oppfølging, med skifte av olje, filter, riktige plugger og stufter, justering av ventiler, rens av forgassere, og riktig driftstemperatur.

 

Har du sjekket om det blåser fra veivhusutluftingen (liten rød klump på babord side av motoren med slange på til luftfilter)? her skal det kun sive litt røyk, "blåser" det her, er motoren slitt, og det trengs full overhaling.

 

Er ventiler justert?

Har du riktige plugger (samme som til Volvo 140 E serien)?

Har du en god semisyntetisk olje (SAE 20-50 er å anbefale)?

Er motorene synkronisert?

Er termostaten korrekt (hvis motorene er sjøvannskjølt, skal termostaten være på 60 grader, biltermostat kan ikke brukes).

 

Tenningsjustering er vel og bra, men den skal være fryktelig feil før det gir så store utslag som du beskriver.

 

Forgassere justerer du slik: skru inn blandeskruene til de bunner, ikke bruk makt her, skru dem deretter en og en kvart omdreining ut igjen. Du skal ha fire slike på din "rigg". Du finner dem på styrbord side av forgasserne, rett over innfestingen til innsuget. NB, det er ikke tomgangsjusteringen jeg snakker om. Begge skruer går inne i en spiralfjær. Blandeskruene går inn i selve forgasseren, det gjør ikke tomgamgsskruen.

 

En slitt motor med dårlig kompresjon, og nedslitt kamaksel vil gå betydelig dårligere i båt, enn i bil. Dette fordi motorer i båt går for full belastning hele tiden, og på meget høyt turtall, da merker en meget lettere, og langt tidligere, at en motor er slitt.

 

Håper dette er til hjelp.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

hei

kanskje du begynner å få litt brente eksosventiler???kjører du blyfri uten tilsetn,,stoff??

jeg hadde også bare 3200 omdr,,tok ut og ovehalte hele maskinen..og så med engang at nesten alle eksosventiler var godt brennte..la inn mye og fikk slipt til hos metalock bergen og nå går den med jevne 10 kg  trykk på kompresjonsmåleren og  4900 0mdr..og 25-30 knop ..har ikke fått målt den ennå...aq130c270 volvo agr. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er jo forsåvidt debatert noen ganger her, men MB20 er helt riktig en marinisert utgave av B20`en fra bil....

Samme legering i godset osv har jeg blitt fortalt  (noen rykter sier motsatt...?)

 

 

MB= Marin Bensin, Står det BB er det maken motor men med gear(Backlsag) og til sist AQ som er med drev i stedenfor gear.

Det vil da si at det ikke er en "orginal" båtmotor hvis du finner et sted det står B20 på motoren....

 

Det ska stå eneten BB eller AQ. og tallet bak referer til antal hk/drevtype (hvis det er en AQ)

A,B eller C er kun seirene A er eldst og C er nyest...

 

PS Det er endel å huske på ved marinisering, jeg tror det står det meste i noen tidligere tråder.

 

Erik

Som er veldig glad i sin BB115

 

:sailing:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...