ONELEGG Startet Onsdag 19:01 Link til dette innlegget Startet Onsdag 19:01 Hei Jeg har bare en fot og forflytter meg ved hjelp av rullestol og krykker. Min mann og jeg har båt. Uten hans hjelp hadde det ikke vært mulig for meg å dyrke min store lidenskap, båtlivet. Vi har vært mye rundtomkring på båtturer. Vi bor i Trondheim, men har ferier i store deler av landet vårt, samt vestkysten av Sverige. En eneste plass har jeg opplevd at de har egen båtplass for handicapede, det er i Marstrand i Sverige. Jeg har mange ganger ringt båthavner og spurt om de kunne holdt av en plass på en flytebrygge hvor vi kan ligge longside eller bakke inn og legge til med akterenden. Får alltid svar at det ikke er mulig å holde av båtplasser. Det er en stor utfordring i all slags vær å klive med en fot rundt påfølgende båten og bryggene. Det er heller ikke så greit å lempe rullestol med utstyr langs båtsiden. Følgen av å ikke få en grei båtplass blir at jeg ikke kommer meg på land. Når det gjelder bilparkering er det vel påbudt å ha parkeringsplasser for funksjonshemmede, men på sjøen har ikke vi funksjonshemmede de samme rettigheter. Dette er en stor utfordring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 20:32 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:32 Noe betydning har det vel om båten er 17 fot eller 70 fot. Stikker 10 cm eller 2 meter. Jeg mener at Soon Seilforening har brygget som er tilrettelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Onsdag 21:19 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:19 Slik skal det ikkje vera. Her har mange gjestehamner ein jobb å gjera. Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart Onsdag 23:44 Link til dette innlegget Svart Onsdag 23:44 Det burde være en selvfølge at der var tilgang til 'handicap-parkering' også for båter. Litt velvilje er vel alt som skal til, feks å gjøre det mulig å booke plasser, som trådstarter nevner. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
enslagsgjest Svart igår klokken 06:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:32 Her burde dere ha erfaringsutveksling med den enbenede kaptein @Pequod. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Robert S Svart igår klokken 07:23 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:23 Dette er et stort problem for oss også, vi dropper ofte lengre turer da det er vanskelig å planlegge en tur med gutten i rullestol. Folk er alltid hjelpsomme, men hadde vært fint med litt fokus på temaet slik at i hvert fall store aktører tar hensyn. Det er ikke bare det at det er stress. Det er veldig tungt, vanskelig og til tider direkte farlig. Tilgang til å legge til med hekken, er for oss det beste, nest best er longside. Om longside ikke er mulig kan det nevnes at produsentene lager utriggere i dobbel bredde som ikke bare hjelper rullestolbrukere, men også folk med barnevogn og eldre med mindre «smidighet». Del to er er at man bør også kunne komme fra flytebrygge og opp til land. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart igår klokken 09:07 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:07 Er selv amputert, men bruker protese, så jeg er ganske så mobil. Men erfaringene som dere beskriver er nok dessverre også min erfaring. I praksis finnes det vel ingen gjestehavner som er spesielt tilrettelagt for handicappede. Trådstarter nevner Marstrand, og det er korrekt. Jeg har selv vært der (men ikke brukt de nevnte plassene). Son er nevnt her også, der vet jeg at gjestehavna i alle fall hadde en brygge før, men det var kun for av- og påstigning, den var/er ikke beregnet til å ligge over, og den ene gangen jeg lå der (mens jeg hadde snekka), var det ikke noe strømstolpe der heller. Men jeg er såpass mobil at jeg klarer meg med en vanlig langsidesplass eller en bås med gangbar utrigger. Det siste kan dog være en utfordring hvis det er mye vind og utriggeren gynger mye, da er jeg i alle fall nødt til å ta med meg en krykke for å holde balansen. Utriggere som skråner opp er også umulige for meg. Det jeg synes er litt selvmotsigende er at de fleste gjestehavnene har toaletter for funksjonshemmede, men vanskelig tilgang fra sjøen! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Honduras Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Det er krav om universell utforming av toaletter, og krav til HC-parkeringsplasser osv. Her tenker jeg dere bør få de politiske partiene i tale, eventuelt gjennom en organisasjon som kan trykke på. Det går mot valg, hva med å få pressen til å utfordre partiene med hva de har tenkt til å gjøre ift kommunale gjestehavner, dernest kommersielle aktører. Har full forståelse og sympati for de utfordringene dere må møte, og tenker at det burde være en regel de kommersielle aktørene må forholde seg til. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Vaagen Svart 18 minutter siden Link til dette innlegget Svart 18 minutter siden (redigert) Det hadde vært interessant å visst hva regelverket/lovverket/andre relevante verk sier om saken, direkte eller indirekte. Hvilke krav må en båthavn, og de som driver den, egentlig tilfredsstille? Det betyr ikke at en nødvendigvis skal være tilfreds med å oppnå 'lovkravet', men kanskje er det kravet så godt, at det er et spor å forfølge? Redigert 16 minutter siden av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.