Alizé Posted July 4 Share Posted July 4 Hei! jeg har en båt med 2stk VP D6. En forbruksbank og to startbatterier. har sett at Argofet ikke er koblet til minus med den tynne stift kontakten. Vil dette ha noe å si? Jeg har frem til nå bare hatt oversikt over spenning inn på hver av batteriene og de ligger på 14,5V fra dynamo, Nå er det montert en smartshunt på forbruksbanken, men har ikke fått sett på denne under gange. Er det noen som vet hvilken betydning det vil ha å ikke koble til minus? Båten kom slik fra verft. legger ved et bilde Quote Link to post
Chiefengineer Posted July 4 Share Posted July 4 Argofet fungerer jo ikke uten minustilkopling, det står i brukermanualen. Energize tilkoplingen trengs derimot ikke, den er anleggspesifikk. Quote Link to post
shipahoy Posted July 4 Share Posted July 4 Mosfet-transistorer har en intern diode, så uten minus går nok strømmen gjennom denne. Tviler på den er laget for å tåle den varmeutvikling som du får da... Quote Link to post
Fantino Posted July 4 Share Posted July 4 Det er mulig at Gate inngang ‘flyter’ når minus ikke koples til og dermed åpner FET, men jeg vil tro at Argofet bruker N-gate FET med egne drivere siden Argofet brukes på ‘high-side’ så er litt merkelig at de tilsynelatende virker. Kan nok være at FET ikke står såkalt ‘hard on’ (uten bindestrek) og derfor går varmere enn nødvendig. Uansett skal minus koples til som påpekt her. Quote Link to post
Alizé Posted July 4 Author Share Posted July 4 Takk for svar! rart at det er feilkoblet fra verft, men det har vel gått litt fort i svingene. Heldigvis ikke lenger strekk en 1,5 m ned til startbatteriet så koblingen blir relativt grei. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.