Lars H. Svart 5.Juli Link til dette innlegget Svart 5.Juli Jeg er glad jeg er 81 år nå og slipper å oppleve den tiden dagens barn får oppleve om 80 år. Men det hadde jo vært artig å vite hvordan verden blir i år 2105! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hekri Svart 5.Juli Link til dette innlegget Svart 5.Juli Mange gode kommentarer, innlegg og tanker om fortid og fremtid - selv om det har sklidd litt vekk fra trådens utgangspunkt. Jeg var innom de samme tankene for noen år siden......... Har det blitt for dyrt, for vanskelig, for tidkrevende å eie, drifte, og manøvrere en båt? Er vi i ferd med å bli en gjeng akademikere som ikke engang eier vår egen skrutrekker???? At ungdommen er håpløs er jeg ikke enig i - 98,3% eller flere, er flott ungdom! Noen foreldre er kanskje i tidsklemma, men det blir en helt annen og politisk diskusjon. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Hekri Svart 5.Juli Link til dette innlegget Svart 5.Juli Kanskje Odd Nordstoga har definert et behov som samfunnet og ikke minst den oppvoksende slekt trenger flere av: "Ein farfar i kjeledress skull’ alle ha som luktar av olje og sjø Og med lommene fulle av gamalt skrot Det er mykje få bruk for i Goffas rot Ja, ein farfar i livet skull’ alle ha" Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Åge Grevlingen Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Noen interesser står mot hverandre. På den ene siden avhenger kapitalismen av forbruk, profitt og omløpshastighet. På den annen side står naturvern med gjenbruk og vedlikehold. Det er noe som skurrer når de mest grådige og hensynsløse når lengst. Og de som har de dårligste jobbene, drittjobbene, tjener minst og dør først. Det er bare i Norge alt er perfekt. Her bor de folkelige, gode og glade sosialistene øverst i Holmenkollen. Folk gjør det som gir dem mest payback. Hvem vil rulle seg rundt i baugen av en båt, full av slipestøv og styren, hvis man heller kan sitte under en parasoll med kaldt drikke, trikse med aksjer og tjene tidobbelt. Oljen har vært både lykke og ulykke for nasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
hanto1 Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Mange har aldri kjent på gleden av å fikse ting og mange kvier seg for å prøve å fikse. Synd egentlig for det har aldri vært enklere å være selvhjulpen. Det finnes knapt noe problem som ikke har en Fixit video på YouTube eller nettet. Dagens ungdom kan mye unnskyldes av en særdeles slapp foreldre generasjon som ikke lærer vekk kunnskap eller gidder å fikse ting selv. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Jeg er enig med @Brigg og @dieselfan. De som ikke liker å tilbringe mesteparten av fritiden i garasjen med å reparere, modifisere, bygge om og fikse er annenrangs mennesker, og kommer til å lide en pinefull død. Vi som bruker mer tid med vinkelsliper, sveiseapparat, dreiebenk enn det vil gjør i båten kommer til å slippe lettere gjennom skjærsilden. At det går med så mye tid på å fikse alt mulig, som igjen gjør at det ikke blir så mye tid til å være på sjøen, ser vi på som en dyd av nødvendighet for å blidgjøre Allah. Late ungdommer som tror alt kan lastes ned med en app kommer til å få store problemer senere i livet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Komodo skrev for 2 timer siden: Jeg er enig med @Brigg og @dieselfan. De som ikke liker å tilbringe mesteparten av fritiden i garasjen med å reparere, modifisere, bygge om og fikse er annenrangs mennesker, og kommer til å lide en pinefull død. Vi som bruker mer tid med vinkelsliper, sveiseapparat, dreiebenk enn det vil gjør i båten kommer til å slippe lettere gjennom skjærsilden. At det går med så mye tid på å fikse alt mulig, som igjen gjør at det ikke blir så mye tid til å være på sjøen, ser vi på som en dyd av nødvendighet for å blidgjøre Allah. Late ungdommer som tror alt kan lastes ned med en app kommer til å få store problemer senere i livet. Lurer på hvor jeg havner!!!😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Chilli Solbris skrev 29 minutter siden: Lurer på hvor jeg havner!!!😂 Du havner bak dreibenken til @Komodo! Som straff for å ha gjort lite med båten! 😂 Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Brigg Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli @Komodo Nå har ikke jeg trukket inn religion i dette, fordi temaet er alt for alvorlig til dette. Som tidligere nevnt var det bilcross i helga. Poden klarte seg uten alvorlige uhell, det som var akutt lot seg fikse med noen strips. Men når jeg går rundt og ser på hva som foregår i depoene rundt om på arenaene blir jeg egentlig styrket i troen på at dette kan gå veldig bra. Maken til kreativitet for å holde bilene i drift med begrensete midler skal man lete lenge etter. Men slikt hører man lite om i nyhetsbildet. Jeg har lagt merke til at nyhetsendingene på TV fra tid til annen har reportasjer fra såkalte byttedager der folk møter opp og bytter klær. Der ser jeg folk, gjerne unge, som møter opp med klær som de har kjøpt men aldri har brukt, og som de bytter i andre klær som de kanskje heller aldri kommer til å bruke. Disse får oppmerksomhet og klapp på skuldra fra nyhetstredaksjonen fordi de liksom skal være så miljøriktige. Dette oppleves merkelig for en som til de grader sliter ut klærne før det blir kjøpt noe nytt, samtidig som de utslitte klærne ender opp med å bli brukt til å tørke opp diesel, bremseveske eller hva det måtte være ute i garasjen før de havner i avfallet. Men det skyldes kanskje at det ikke finnes ansatte i nyhetsredaksjonene som evner å forstå hva som virkelig betyr noe. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Så, så @Brigg. Hadde bilene gått på batteri og ikke maskulint drivstoff, ville nok dekningen vært lenger fremme i nyhetsbildet. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Hulda skrev 11 minutter siden: Hadde bilene gått på batteri og ikke maskulint drivstoff, ville nok dekningen vært lenger fremme i nyhetsbildet. Det finnes, riktignok ikke for hobby og selv-mek ennå. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Formel_E Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dieselfan Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Brigg skrev for 1 time siden: Som tidligere nevnt var det bilcross i helga. Poden klarte seg uten alvorlige uhell, det som var akutt lot seg fikse med noen strips. Men når jeg går rundt og ser på hva som foregår i depoene rundt om på arenaene blir jeg egentlig styrket i troen på at dette kan gå veldig bra. Maken til kreativitet for å holde bilene i drift med begrensete midler skal man lete lenge etter. Gleder meg på dine/deres vegne, veldig hyggelig deling Brigg skrev for 1 time siden: Dette oppleves merkelig for en som til de grader sliter ut klærne før det blir kjøpt noe nytt, samtidig som de utslitte klærne ender opp med å bli brukt til å tørke opp diesel, bremseveske eller hva det måtte være ute i garasjen før de havner i avfallet. ...du er ikke alene... og... de beste fillene hender det jeg får sjefa til å vaske for de beste fillene er sjeldne Jeg furter mest fordi jeg ikke får et grønt miljøstempel av å bruke elektrisk dreiebenk og fres... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Men du bruker vel dieselaggregat for å produsere strømmen Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli abbor skrev 14 minutter siden: du bruker vel dieselaggregat for å produsere strømmen Har en egen Yanmar 6LP til det bruket... bremsebenk er et flott miljøtiltak Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Jens_P skrev for 2 timer siden: Det finnes, riktignok ikke for hobby og selv-mek ennå. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Formel_E Mnei, men man har da Formula Student! NTNU har et brukbart lag? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Juli Link til dette innlegget Svart 7.Juli Hekri skrev for 8 timer siden: Du havner bak dreibenken til @Komodo! Som straff for å ha gjort lite med båten! 😂 😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 7.Juli Link til dette innlegget Svart 7.Juli Brigg skrev for 15 timer siden: @Komodo Nå har ikke jeg trukket inn religion i dette, fordi temaet er alt for alvorlig til dette. Ja, det var nok dumt å trekke religion inn i denne saken. For meg som ateist faller det naturlig å spøke med religioner (alle sammen), men jeg beklager dersom jeg har trampet på noens følelser. Chilli Solbris skrev for 16 timer siden: Lurer på hvor jeg havner!!!😂 Etter de siste ukers innsats på Storebroen tror jeg du ligger bra an. Hadde en prat med sjefen i går dieselfan skrev for 14 timer siden: Jeg furter mest fordi jeg ikke får et grønt miljøstempel av å bruke elektrisk dreiebenk og fres... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Steihy Svart 7.Juli Link til dette innlegget Svart 7.Juli Komodo skrev for 2 timer siden: Brigg skrev for 18 timer siden: @Komodo Nå har ikke jeg trukket inn religion i dette, fordi temaet er alt for alvorlig til dette. Ja, det var nok dumt å trekke religion inn i denne saken. For meg som ateist faller det naturlig å spøke med religioner (alle sammen), men jeg beklager dersom jeg har trampet på noens følelser. Brigg sier at temaet dødsulykke til sjøs er for alvorlig til å blande inn spøk - ikke at religion ikke kan spøkes med. Jeg er helt enig med deg i at den kan det. Det eneste jeg reagerte på var at du begrenset spøken til en spesifikk gud. Vi må være inkluderende i slike spørsmål og behandle alle religioner likt. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
LAKA Svart 7.Juli Link til dette innlegget Svart 7.Juli Kunnskap er en ting. Men som småbarnsfar med fire små under ti år så strekker ikke tiden til mer enn høyst nødvendig vedlikehold. Så da ble det en seks år gammel 18 fots alubåt med utenbordsmotor. Den er stor nok til å takle en liten kuling ute langs kysten, den har rekkevidde og hastighet til de litt lengre turene og den er liten nok til å komme i land på de aller fineste stedene. Forhåpentligvis vil den gå de neste fem - seks årene uten annet vedlikehold enn enkel vask og årlig service av utenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.