Miksmaster Posted July 4 Share Posted July 4 Har en Polar med Volvo Penta D1-20, ca. 2004-modell. Kjølevæsken forsvinner, må fylle på en liter vann per halvtimes kjøring. Ingen synlig lekkasje, og ikke vann i motoroljen. Eneste forklaring synes da å være at lekkasjen skjer i varmeveksleren, og at kjølevæsken skylles ut sammen med saltvannet i eksosen. Kan det stemme? Hadde av varmeveksleren mot slutten av sesongen i fjor og strevde litt med å få den riktig på plass igjen. Takknemlig hvis noen har erfaringer med dette. Quote Link to post
Martin_ Posted July 4 Share Posted July 4 Da kan det være lurt å få trykktestet varmeveksleren for å se om du har fått pakket den om skikkelig. Hvis du har tingang til verkstedsmanualen for motoren, så står det nok beskrevet der. Quote Link to post
Miksmaster Posted July 5 Author Share Posted July 5 Litt brunlig farge på innsiden av ekspansjonstanken, men ikke noe tegn til rust utover det. Vet ikke om jeg får trykktestet varmeveksleren, men kan ta den av igjen og forsøke å sette den på igjen. Kanskje lurt å kjøpe nye pakninger (o-ringer, så vidt jeg husker) og bruke litt såpe eller silikonfett. Quote Link to post
Lucky Strike Posted July 5 Share Posted July 5 Kjenner ikke din motor, men MD- serien har et seriøst problem med korrosjon i varmeveksleren ved elsosbendet. Det er haugevis av eksempler på det. Så lenge hullet er lite, så merker man bare tap av kjølevæske. Og gjerne rust i kjølevæsken. Quote Link to post
Lazyjack Posted July 5 Share Posted July 5 @Lucky Strike MD og D seriene er helt forskjellige motorer med vidt forskjellige varmevekslere og kan ikke sammenlignes. @Miksmaster Ta opp veksleren, og bytt o-ringer etter at du har rengjort anleggsflater. Smør ringer og flater med silikonfett før montering. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.