Jump to content

Restauration, seilas fra Stavanger til New York (Crossings200 / 1825-2025)

Hakkannen

Recommended Posts

I går, altså 4. juli 2025, la den klinkerbygde sluppen Restauration ut på en seilas fra Stavanger til New York, basert på en seilas med de første utvandrerne fra Norge til USA i 1825. I forbindelse med 200-års jubileet for utvandringen fra Norge til USA gjenskapes den opprinnelige ferden som varte i 98 dager. Målsettingen er blant annet å seile samme rute om igjen og skape større oppmerksomhet rundt utvandringen fra Norge og norsk utvandringshistorie. 

UtseilingStavanger.jpg.ab73baa36e02d3080dfc07ca436ae426.jpg

Restauration, på vei ut mellom flytebryggene i Stavanger

Restauration er en replika av den originale båten (som har gått tapt), og er bygget ved Ryfylke Trebåtbyggeri på Finnøy (v/Jørn Magne Flesjå) i 2010. Lengde 54 fot, bredde 5,4 meter og stikker omtrent 1,8 meter dypt. I 2021 ble den satt i stand igjen etter noen år med mindre vedlikehold (som omtalt her tidligere). Restauration har så hatt fast base på Mosterøy ved hotellet der, og har blitt brukt til speiderturer, firmaturer og mer. Har også deltatt i diverse samlinger og festivaler med kystkultur og historie i fokus. I vår kom båten på land igjen på Åmøy for noen uker med oppgradering av det tekniske for det som kommer.

BrdreneafSandCarolineafSandnesogRestauration.jpg.b36b49b8eb81216c3fd8b48880920e50.jpg

Brødrene af Sand, Caroline af Sandnes og Restauration, i Vågen i Stavanger

I følge hjemmesiden til Restauration fikk de en innholdsrik og spennende seilas for 200 år siden. Restauration seilte fra Stavanger 4. juli 1825, i retning New York. Det var 52 personer om bord, de fleste kvekere (som ønsket å reise til et land der de fritt kunne utøve religionen sin). Noen angret seg kjapt etter avgang og ble sluppet av allerede i Dusavik, på vei ut Byfjorden. Først reiste de til England, så til Madeira, før de tok turen over Atlanteren. Turen tok 98 dager. Da de ankom New York var de blitt til 53 personer, ei jente ble født underveis. Kapteinen ble arrestert ved ankomst for å ha hatt for mange folk om bord i båten (ble senere benådet av presidenten). Selveste Cleng Peerson tok i mot dem i New York. Først slo gjengen seg ned i byen, før de senere reiste videre til Midtvesten. 

Jeg fikk gleden av å være med på en del av opplegget rundt utseilingen, da Restauration er samarbeidspartner med et mannskor jeg er med i. Vi fikk synge dem av gårde fra Vågen i Stavanger, og vi sang også i Dusavik der de slapp av noen folk (i god tradisjon). Til slutt sang vi da Restauration rundet Tungenes (Nord-Jærens nordligste punkt) på sin seilas videre. For min del blir det spennende å følge med på ferden på grunn av interesse for fartøyvern og historie, men også fordi jeg kjenner flere av mannskapet. I tillegg skal mannskoret reise over til New York og ta i mot Restauration på kaien 9. oktober i år, sammen med blant annet Kaizers Orchestra, Liv Ullmann, Rita Eriksen og flere. Hvis jeg slipper inn "over there" skal jeg oppdatere med bilder når den tid kommer. 

RYMogRestauration.jpg.13b55aed734de94297a1c275f3904a71.jpg

Stjålet blide, men siden jeg selv er med på bildet håper jeg på tilgivelse (bildekilde: Stavanger Aftenblad)

Stavanger er godt kjent med såkalte "folkefester", men det ble jo naturlig nok ekstra spesielt med kongefamilien til stede (med kongeskipet Norge og et par sjalupper), flere historiske fartøy og et fullsatt sentrum med folk. Ved utseilingen fikk vi stå på orkesterplass og synge noen sanger på den ytterste flytebrygga i Vågen i Stavanger. Blant annet en sang man mener kan ha blitt sunget om bord i Restauration i 1925, Sorgen og gleden og en shanty skrevet av vår dirigent for anledningen, Sail Away. Dessverre er mobiltelefonen min fra før krigen, så bildene ble så som så, men det får så være. 

Kongesjaluppen.jpg.5f417c9313c2a09a619f414ab89d004d.jpg

Kongesjaluppen med kongeparet om bord (bildet av kongeskipet ble så dårlig at dere skal skånes for lidelsen, det blir for dumt å poste et så dårlig bilde av et så fint skip)

Dusavik.jpg.3493b8f5ab331416bf86cca90202898b.jpg

Fortøyd ved Dusavik for å slippe av folk (historisk korrekt) og for å spise formiddagsmat, nærmere bestemt Tangen 7 (også lokalt kjent som Conoco-bygget). Restauration har postflagg, og med det post om bord.

Tungenes.jpg.6aad06a96d091b0482cd0c0402d1b620.jpg

Tungenes, Restauration sees i bakgrunnen, sammen med Kvitsøy-ferja, Caroline af Sandnes, Oscar II og flere (bildekilde: mora til en i mannskoret)

Som avslutning, en liten snutt fra utseilingen, der vi først ser kongesjaluppen, så Restauration og til slutt Caroline af Sandnes. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...