Popeye70 Startet 13 timer siden Link til dette innlegget Startet 13 timer siden Mens båten var på land i vår fikk jeg endelig staket ganske godt opp gjennom seildrevet med en wire-kleshenger jeg rettet ut (men med en hake i enden), og da fikk jeg knust og fjernet en del blåskjell som satt høyt oppe i seildrevet. Dermed var det årvisse kjøleproblemet løst, tenkte jeg. Spesielt fordi vi i fjor renset varmeveksler og byttet eksosbend. Impeller sjekkes regelmessig og er som ny (byttet i fjor). Så resten av kretsen bør være OK. Men neida, under første etappe av årets båtferie kom det fremdeles lite kjølevann ut og motoren blir så varm at noe av kjølvannet blir til damp. Ved inspeksjon av sjøvannsfilteret ser jeg at det ikke kommer så mye vann inn til filteret som det pleier. Det er ikke fullt, som det har pleid å være mens motoren går. Ergo ligger problemet kanskje mellom sjøvannsfilteret og inntaket i drevet er teorien. Jeg lukket inntaket, koblet fra slangen på innsiden og sjekket slangen fra inntak til sjøvannsfilter. Ikke noe problem der. Dermed åpnet jeg sjøvannsventilen forsiktig, og ganske riktig, der kom det mindre vann inn enn ventet. Jeg tok mot til meg, fant fram stakefjæra og staket opp det jeg kunne gjennom ventilen og ned i seilbåtdrevet ovenfra, og plutselig økte vannmengden inn betraktelig. Så der var det en blokkering som nå var fjernet. Stakefjæra kom ikke så langt forbi ventilen før den buttet i noe inne i drevet, men nok til at blokkeringen ble dyttet nedover og vann kom forbi. Jeg monterte alt sammen igjen, og startet motoren. Nå kom det rikelig med kjølevann ut med eksosen, sjøvannsfilteret ble fylt som det har pleid og alle var lykkelige. Håpet er at tyngdekraften får blokkeringen til å synke ned gjennom drevet, men hullet i bunnen av seildrevet er såpass lite at det er langt fra skkkert at den forsvinner for godt. Men hva om jeg bare har flyttet blokkeringen noen cm nedover, så den presses opp igjen sammen med kjølevannet neste gang jeg gir på litt under fart? Er det i det hele tatt noe man kan gjøre for å være sikker på at alt av hindringer er fjernet, utover å demontere hele seildrevet neste gang man er på land? Noen tanker/innspill? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
J-Å Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Kanskje sette inn en vanlig skroggjennomføring for kjølevann ? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden J-Å skrev 13 minutter siden: Kanskje sette inn en vanlig skroggjennomføring for kjølevann ? Ja, det frister. Hadde jeg investert tid på å installere eget inntak, så hadde jeg hatt mer fritid sett opp mot tiden brukt på å vedlikeholde dagens løsning. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lazyjack Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Jeg gjorde det slik men beholdt den gamle via drevet for backup. Noen mente det ville føre til økt driftstemperatur i drevet men jeg målte det og det var helt minimalt. Disse drevene brukes jo også på deler av kloden hvor vanntemperaturen er vesentlig høyere enn her til lands. Om du ikke har spylt gjennom drevet innenfra og ut så kan jo det også være en ekstra forsikring før ferieturen 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden J-Å skrev 1 time siden: Kanskje sette inn en vanlig skroggjennomføring for kjølevann ? Eg gjorde det på den båten eg hadde før. Det funka fint. Eg trur, altså trur, at dersom motoren du har er maks storleik som drevet er laga for så er vassinntak, og kjøling via drevet naudsynt. (Alt for lang og dårleg setning.) Det beste er sjølvsagt å kvitta seg med Volvo Penta først som sist. (Surprise!) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Ask skrev 20 minutter siden: Eg trur, altså trur, at dersom motoren du har er maks storleik som drevet er laga for så er vassinntak, og kjøling via drevet naudsynt. Dette må sjekkes i så fall, men dette seildrevet ble vel levert med D2-55 (55hk) og vi har bare 40hk, så vi burde være trygge i så måte. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
J-Å Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Popeye70 skrev 10 minutter siden: Dette må sjekkes i så fall Ja, du bør gjerne sjekke med VP . Tilsvarende girkasse for rett aksling har en kjølesløyfe, men jeg ser ikke noe slikt på seildrevene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.