Jump to content

Det årlige problemet - kjøling av VP MD2040D


Popeye70

Recommended Posts

Mens båten var på land i vår fikk jeg endelig staket ganske godt opp gjennom seildrevet med en wire-kleshenger jeg rettet ut (men med en hake i enden), og da fikk jeg knust og fjernet en del blåskjell som satt høyt oppe i seildrevet. Dermed var det årvisse kjøleproblemet løst, tenkte jeg. Spesielt fordi vi i fjor renset varmeveksler og byttet eksosbend. Impeller sjekkes regelmessig og er som ny (byttet i fjor). Så resten av kretsen bør være OK.
 

Men neida, under første etappe av årets båtferie kom det fremdeles lite kjølevann ut og motoren blir så varm at noe av kjølvannet blir til damp. Ved inspeksjon av sjøvannsfilteret ser jeg at det ikke kommer så mye vann inn til filteret som det pleier. Det er ikke fullt, som det har pleid å være mens motoren går. Ergo ligger problemet kanskje mellom sjøvannsfilteret og inntaket i drevet er teorien.


Jeg lukket inntaket, koblet fra slangen på innsiden og  sjekket slangen fra inntak til sjøvannsfilter. Ikke noe problem der.

 

Dermed åpnet jeg sjøvannsventilen forsiktig, og ganske riktig, der kom det mindre vann inn enn ventet. Jeg tok mot til meg, fant fram stakefjæra og staket opp det jeg kunne gjennom ventilen og ned i seilbåtdrevet ovenfra, og plutselig økte vannmengden inn betraktelig. Så der var det en blokkering som nå var fjernet. Stakefjæra kom ikke så langt forbi ventilen før den buttet i noe inne i drevet, men nok til at blokkeringen ble dyttet nedover og vann kom forbi. 

 

Jeg monterte alt sammen igjen, og startet motoren. Nå kom det rikelig med kjølevann ut med eksosen, sjøvannsfilteret ble fylt som det har pleid og alle var lykkelige. 

 

Håpet er at tyngdekraften får blokkeringen til å synke ned gjennom drevet, men hullet i bunnen av seildrevet er såpass lite at det er langt fra skkkert at den forsvinner for godt. 
 

Men hva om jeg bare har flyttet blokkeringen noen cm nedover, så den presses opp igjen sammen med kjølevannet neste gang jeg gir på litt under fart? Er det i det hele tatt noe man kan gjøre for å være sikker på at alt av hindringer er fjernet, utover å demontere hele seildrevet neste gang man er på land?

 

Noen tanker/innspill?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Jeg gjorde det slik men beholdt den gamle via drevet for backup. Noen mente det ville føre til økt driftstemperatur i drevet men jeg målte det og det var helt minimalt. Disse drevene brukes jo også på deler av kloden hvor vanntemperaturen er vesentlig høyere enn her til lands. 

Om du ikke har spylt gjennom drevet innenfra og ut så kan jo det også være en ekstra forsikring før ferieturen 😀

Link to post
J-Å skrev 1 time siden:

Kanskje sette inn en vanlig skroggjennomføring for kjølevann ?  

Eg gjorde det på den båten eg hadde før. Det funka fint. 

 

Eg trur, altså trur, at dersom motoren du har er maks storleik som drevet er laga for så er vassinntak, og kjøling via drevet naudsynt.

(Alt for lang og dårleg setning.)

 

Det beste er sjølvsagt å kvitta seg med Volvo Penta først som sist. (Surprise!)

Link to post
Ask skrev 20 minutter siden:

Eg trur, altså trur, at dersom motoren du har er maks storleik som drevet er laga for så er vassinntak, og kjøling via drevet naudsynt.


Dette må sjekkes i så fall, men dette seildrevet ble vel levert med D2-55 (55hk) og vi har bare 40hk, så vi burde være trygge i så måte.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...