Henrikr Startet 21 timer siden Link til dette innlegget Startet 21 timer siden Hei, Har gått på grunn og mulig båten min (seilbåt) må kondemneres siden kostnaden for å fikse det sannsynligvis er høyere enn forsikrings summen. Jeg har i vinter (og i noen foregående år) oppgradert båten med nytt deksutstyr, nytt el anlegg, batterier etc. (sannsynligvis brukt mer penger på båten enn "markedsverdien" på båten er). Så det jeg lurer på hva som er lov og hva som er gjengs praksis når folk får kondemnert båten sin? Er det lov demontere nylig montert dekksutstyr, batterier, tauverk etc før forsikringsselskapet tar båten? Og en ting, er det lov, og en annen ting er hva pleier folk å gjøre / hva vil firmaet som tar over/destruerer båten reagere på? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Hei. Eg hadde gitt f i kva det firmaet meiner. Høyt med forsikringsselskapet kva dei meiner. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Forsikringsselskapets eiendom, så tenker det er de du må spørre om det er OK å fjerne fastmontert utstyr. Alt som er løst kan du nok fjerne med god samvittighet. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Eventuelt hvis de sier du ikke kan demontere noe «gratis», spør hva du kan få kjøpt det aktuelle utstyret for, og at de bare trekker dette beløpet fra oppgjøret. De som sitter på skadebehandling vil gjerne gripe en mulighet til å begrense utbetaling i kroner og øre, for det er nok det de blir målt på 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
dude Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Om forsikringsselskapet har solgt båten til et selskap, ut fra tilstand ved befaring er det jo ikke smart å stikke av med deres eiendeler selv om noen mener det er greit. Sotra kran kjøpte/overtok en båt jeg hadde som ble innløst etter kondemnasjon, de fikk den som betaling for frakt, da var de fornæyd med å å det tilbake og alt kunne plukkes. I Ålesund er der et firma som heter viking. de var kjempeglad bare det var kjøl igjen på en seilbåt de hentet. greit når blyprisen er på 30 kr kg :-) vi demonnterte alt bokstavelig talt på en båt som ble kondemnert. Men om et firma hadde kjøpt et vrak for gjenoppbygging vil de nok ha det så komplett som det var når de kjøpte det tipper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden 17 hours ago, Henrikr said: Er det lov demontere nylig montert dekksutstyr, batterier, tauverk etc før forsikringsselskapet tar båten? Det kommer vel helt an på hva som er avtalt med forsikringsselskapet. 17 hours ago, Henrikr said: hva vil firmaet som tar over/destruerer båten reagere på? Det kommer vel også an på hva den som eier eller disponerer båten eventuelt har avtalt med det firmaet som skal destruere båten. Hva med å lage en avtale med forsikringsselskapet, som går ut på at du fortsatt er eier båten og så kan ta ut det utstyret som du ønsker, for så å levere den til vrakoppsamlig og få utbetalt vrakpanten? Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Viktig å få med i et skadeoppgjør at det har vært mye påkost slik at du får mest mulig igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Eller motsatt: Bare motta skadeoppgjør for "standard båt" og så beholde vraket og montere ut utstyret. Spørsmål: Hva slags type seilbåt et dette? Har en teori om at gamle typer seilbåter kan tåle grunnstøtinger mye bedre enn moderne båter med dyp finnkjøl og spaderor. Gikk på grunn med den første seilbåten min. Det bråstoppet og smalt noe helt forferdelig. Var først sikker på at jeg hadde slått i stykker bunnen, og at båten ville gå ned. Men så kom det ikke noe vann inn, og når jeg tok båten opp på land, så var det så vidt man kunne se et ørlite hakk i jernkjølen. Ellers så var det ingen andre synlige skader, og båten fungerte helt fint etterpå. (Oksøy/ADA 32 fra tidlig på 80 tallet.) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Mine forsikringsselskaper har alltid spørt etter verdi. Setter ikkje alle forsikringsverdi på båten sin sjølv ? Oppgraderer eg båten så justerer eg verdien. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mastiff Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Jeg fjernet både høyttalere og subwoofer og stereoanlegg og teinehaler da den forrige båten min sank delvis og fikk motoren under. Den ble kondemnert, men jeg ringte forsikringsselskapet på morgenen da det var skjedd og sa hva jeg kunne tenke meg å gjøre. Det var ikke noe problem i det hele tatt, de regnet ikke verdien på sånt når de så på utbetalingen . Jeg hadde flaks, for andre gang på rad fikk jeg nesten like mye igjen for båten etter å hatt og brukt den i fire-fem år som da jeg kjøpte den. Det var vann i dobbeltskroget etter en feil på en fuge som gjorde at den siste sank, den første rev seg løs i en storm, enda den var forsvarlig fortøyd (ifølge forsikringsselskapet, som sendte takstmann for å se på restene av tauene). Jeg satser på at alle gode ting er tre, og at jeg slipper å synke med denne båten jeg har nå... Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Henrikr skrev for 19 timer siden: Er det lov demontere nylig montert dekksutstyr, batterier, tauverk etc før forsikringsselskapet tar båten? Hvis du harforsikret en båt med utstyr og forsikring gsselskapet erstatter komplett båt så er det jo forsikringsselskapet eiendom. Jeg har satt på ny motor til 13200 kr og økte da forsikringssummen båten tilsvarende. Hvis båten min blir totalvraket med erstatning tilsvarende båt med ny motor så kan jeg ikke bare ta av uskadet motor jeg har fått erstatning for. Men man kan jo spørre forsikringsselskapet om man får kjøpt deler av båten hvis man er interessert i dette, og kanskje kan man plukke gratis. For noen år siden var det en bilist som brøt vikeplikten i et kryss og traff ene felgen på bilen min så bilen ble dunket til siden og felgen skadet. Det var umulig å finne maken felg, så da spurte jeg en dekkforhandler hva det kostet for 4 nye felger til min bil hvis man velger de billigste, og fikk et tilbud på 2-3000 kr tror jeg for 4 stk. Forsikringsselskapet hans sa jeg kunne ljøpe disse og be dekkforhandleren sende regninga til forsikringa, så da gjorde jeg det. Flyttet dekka mine over på de nye felgene og dermed stod det 4 felger, hvorav en med skade, i garasjen min. Disse er forsikringsselskapet eiendom og jeg spurte dem om de kom og hentet dem eller om jeg skulle levere dem til forsikringsselskapet, som har kontor i nærheten. Svaret var at de ikke var interessert i felgene og at jeg bare kunne kaste dem. Jeg leverte dem til et Bilopphøggers som aluminiumsramme og satte dem på ei vekt og fikk noen hun drelapper. Så det er ikke alt forsikringa er interessert i å beholde og hvis man spør kan det godt hende du får ting gratis. Det er mye bedre enn å gjøre deg til tyv ved å drive forsikringssvindel, som det jo blir hvis man forsyner seg av andres eiendeler uten avtale. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.