Jump to content

Barn på langtur


Lazy days 2

Recommended Posts

Jeg har hatt en drøm om å dra på langtur med seilbåt i lengre tider.

Denne drømmen har blitt sterkere og sterkere. Min bedre halvdel deler også dette og vi har bestemt at dette må vi få til. Spørsmålet er når passer dette best når det gjelder barna.

Vi har en gutt på 2 år og snart ei jente.(kommmer til verden i april)

Vet det er mange som har hvert på langtur med små barn.

Tenker å være bort ca. 1 års tid. Er det noen som har erfaringer og tanker om dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3 bøker som jeg anbefaler.

 

Klassisk er jo hisorien til familien Hoff: "Red Admiral - og familien som seilte jorda rundt" av Stein Hoff.

 

Denne familien seilte ut med 2 små barn og når de kom hjem var de blitt 5!! Gg yngstemann var 2 når de kom hjem.

 

Jeg var på seilersymposium på båtmessen i Gøteborg i fjor vinter, og der var det en foredragsholder, Birgitta Boye-Freudenthal, som fortalte mye om å seile med barn i båt.

 

Jeg kan anbefale boka deres (på svensk): "Ett familjeäventyr - På världsomsegling med Ariel IV" av Birgitta Boye-Freudenthal & Eric Boye.

 

De har et kapittel i boka som heter: Om barn och segling.

 

De har også side på nettet: http://hem.passagen.se/ariel4/index.html

 

 

 

Jeg kan også anbefale boka av Jan E. Holvik, "Langtur - En praktisk bok for seilere"

 

Han skriver noen få sider om barn og seiling, men denne boka er bortimot nødvendig om man planlegger langtur.

 

Jeg har også lest mange andre bøker om langturseilere og mange bruker å komme inn på temaet med barn. Og jeg har inntrykk av at konklusjonen til alle er at det er ingen problemer i det hele tatt å ha med barn.

 

Tvert om sier flere, så kommer ofte langturseilere med barn mye lettere i kontakt med lokalbefolkning og også andre seilere netopp på grunn av barna. De er isbrytere. Samme effekt som å ha hund med når man går tur, lettere å komme i snakk med folk da.

 

Problemene synes å bli noe større dess eldre barna er for da må man ta hensyn til skolegang.

Men barneskole og tidlig ungdomsskole synes ikke å være problem hvis man har skole ombord. Det er ingen sak å lage opplegg i sammarbeid med skolen på forhånd og holde kontakt med skolen hjemme underveis i disse internetttider.

 

Håper dette var til hjelp.

 

Har du problem med å få tak i noen av disse bøkene så kan du godt låne de av meg.

Link to post
Share on other sites

Vi har også lest masse om jordomseiling i bøker + diverse nettsider. Min farvoritt er sorenfri. Men det var jo guttetur og langt fra noen familietur. Boka er topp. Disse gutta har og ei side for langturseilere. Med spørsmål/ svar, og der du kan lese om andre på tur.

Det ser ut til at avreise for var del blir om 6-7 år. Tar barna ut av skolen .( på et nivå det bør gå greit å undervise dem selv) Vi tror at det å ha startet i første klasse og ha kommet inn i en klasse med nye venner er en fordel. Økonomisk så vil vi ha lite igjen av lån og kan nyte dette for fult.

Og at ungene da vil og huske turen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...