tobixen Svart Torsdag 17:10 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:10 Ganske utenfor topic, men i de siste årene har jeg lagt merke til flere og flere båter som bruker blinkende ankerlanterner - og ikke bare ankerlanterner, mange ferger i Hellas har nå også fått påmontert blinkende lys som brukes når ferga er i drift. For å signalisere "her er jeg!" så fungerer det litt bedre enn en lampe som lyser hvitt hele tiden, men det er så absolutt ikke i henhold til sjøveisreglene. I mitt hode er blinkende lys forbeholdt fyr og sjømerking, f.eks. på toppen av svarte jernstenger, og når man ser et blinkende lyspunkt så skal det være mulig å lese av karakteristikken og finne dette lyspunktet på kartet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart Torsdag 18:01 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:01 tobixen skrev for 12 timer siden: Ganske utenfor topic, men i de siste årene har jeg lagt merke til flere og flere båter som bruker blinkende ankerlanterner Ja, det er sikkert gjort i god mening, og de bruker vel lite strøm i forhold til synlighet. Men blir neppe tillatt med det første. Reglene for sykler ble riktignok endret for endel år siden til å tillate blinkende lys. Fiskeoppdrett skal bruke blinkende gult lys. Flere typer redningsutstyr skal også ha blinkende lys. Jeg er usikker på hva som gjelder for midlertidig utsatt fiskeuttyr, men det er ganske vanlig å se fiskere bruke blinkende bøyelys. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.