Engers Startet Søndag 16:49 Link til dette innlegget Startet Søndag 16:49 Jeg har en Bavaria 33 fra 2008 med 2 stk. Volvo Prenta D3 Lading på styrbord motor har oppført seg rart i det siste. Når jeg starter opp, så lader begge motorene som de skal. Etter jeg har kjørt en stund, får jeg "batterialarm" på styrbord motor, og voltmeteret går ned til 12v. Dette har skjedd 2 - 4 ganger nå. Første og andre gangen, begynte den å lade igjen etter jeg hadde kjørt ca. 15 minutter. Men nå virker det som den ikke vil mer. Jeg fikk tak i en annen brukt dynamo, og byttet den nå i dag. Startet opp, men ladingen tok seg ikke opp. Den står fortsatt på ca. 12v. pulserer kanskje litt mellom 12,0 og 12,2. Hva kan være problemet Når jeg nå byttet dynamoen, passet jeg på å pusse på pluss og minusledningene som er på og ved dynamoen. Styrbord motor skal lade sitt eget startbatteri + forbruksbatteriene. Babord lader sitt eget startbatteri. Neste spørsmål : Om jeg ikke finner ut av dette nå, og ingen Volvo Penta folk kan hjelpe........ Kan jeg jumpe over f.eks fra det ene startbatteriet og til det andre, og kjøre avgårde? I min båt har jeg 2 startbatterier, og 2 forbruksbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Janne_G Svart Søndag 17:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:04 Det låter som om du har jordfel. Enkleste måten er att begynne att ta loss en anslutning, göra rent och sette tilbake. Neste anslutning osv. Inget svårt, bara lite tidskrevende. En flaska VBG Elektroolje hjälper mye.... Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart Søndag 17:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 17:28 Ok. Dårlig jording kan kanskje være en issue Riktignok gjorde jeg rent på de punktene som er ved dynamoen, når jeg byttet denne. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart Søndag 20:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 20:40 Jeg har vært ute med voltmeteret nå, og målt litt. Når jeg måler direkte på plussen på dynamoen, og jordingspunktet under, viser den dårlige dynamoen 12,85 når motoren går. Dynamoen på den andre motoren viser 14,4V. Da er vel sannsynligheten stor for at den brukte dynamoen jeg satt inn også er defekt ? Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Søndag 20:48 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:48 Jeg hadde noe av det samme på to KAD32. Der viste det seg at når jeg målte på generator pluss og minus så fikk jeg riktig spenning, men målte jeg pluss generator til felles minus, altså via motor etc., manglet jeg ca to V. Dro en provisorisk kabel med greit tverrsnitt rett fra minus generator til felles minus og alt ble bra Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Brigg Svart Søndag 20:51 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:51 Engers skrev 7 minutter siden: Da er vel sannsynligheten stor for at den brukte dynamoen jeg satt inn også er defekt ? Det ville jeg ventet med å konkludere med. Basert på en rekke tidligere tråder på forumet, så får du ikke kvalifiserte svar før du opplyser om hvordan ladeopplegget i DIN båt er organisert. En skisse med involverte komponenter hjelper mye. Og rediger gjerne første innlegg og legg til hvilken båttype det gjelder. Kanskje er det andre med samme båt og samme motorer som kan dele nyttig kunnskap. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart Søndag 20:56 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:56 Dersom dynamo er av samme type som jeg har på min D3-220 er den vel styrt av ECU via det jeg tror kalles en LIN2 tilkopling. En kan tydelig høre (og se på Voltmeter) at dynamo ikke ‘legges inn’ før 5-10 sekunder etter oppstart. Kan det være noe kluss med denne tilkoblingen som skaper problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart Søndag 21:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 21:54 Båten er en Bavaria 33 Sport fra 2008. Motorene er da Volvo Penta D3 190c Babord motor lader sitt eget startbatteri. Styrbord motor lader sitt eget startbatteri + forbruksbatteriene. Når jeg setter på tenningen, vises spenningen. Når jeg starter, går spenningen ned til bunn ( 8volt ) i et par sekunder, så øker den opp til det dynamoen gir. f.eks rundt 14V Dette fungerer likt på begge motorene, men nå øker altså ikke spenningen mer enn til 12v på styrbord motor. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 06:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:34 Det virker jo litt lite sannsynlig at begge dynamoer skulle ha samme feil da, men alt er mulig. Legger ved noen sider fra Group 30 manual. Kan du lese ut hvilken feilkilde styrbord motor gir? Legg merke til at dynamo ikke skal lade ved lav rpm dersom regulator er gåen, men at den oppgis å lade over 2100 rpm pga selveksitering. Har du målt spenning mellom gods på motor og gods på dynamo bare for å utelukke evt dårlig jordforbindelse? Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart igår klokken 07:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:34 Takk Fantino. Meldingen jeg får i displayet er at det er dårlig batterispenning - sjekk instruksjonsbok. Det lader ikke på lavt og heller ikke på høyt turtall. De gangene spenningen har droppet, er på høyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 08:52 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:52 Men er det mulig å bla seg frem til MID/PID/FMI nummer i displayet? Det er mulig på min men usikker på eldre da det er så mange modeller av disse displayene. Jeg har display i turteller og i tillegg på ‘dingsen’ jeg slår på tenning/starter med (ingen nøkkel, bare startsperre-dongle). Det mest sannsynlige virker jo å være bortfall av signal til regulator (altså denne LIN2 tilkoblingen). ECU måler spenning også spenning via denne, men er litt usikker på om feilkodene på sidene jeg la ved gjelder for lav spenning in/ut på DC-regulator. Dropp meg evt PM med mailadresse så kan jeg sende hele lefsa. Sitér dette innlegget Link to post
Trondhl Svart igår klokken 12:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:34 Hei Er også eier av samme båt. Et spm: Har du en blå box på veggen over batteriene ( Skilletrafo etc) ? Hvis du har det, bytt den ut med en victron /argofet. Da ble fart i sakene for min del :) Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart igår klokken 18:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:56 Hei dere alle. Kan fortelle at jeg fikk tak i en dynamo til. Monterte denne, og da startet lading som den skulle. Lot motoren gå en god stund og ladingen fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 19:58 Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:58 Bra det ordna seg, dog snodig at 2 stk oppførte seg akkurat likt.. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Ja, litt snodig det Fantino, men den brukte jeg fikk tak i visste jeg jo ikke noe om. Var vel uflaks med den vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.