Jump to content

Volvo Penta D3 vil ikke lade, til tross for bytte av dynamo.

Engers

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria 33 fra 2008 med 2 stk. Volvo Prenta D3

Lading på styrbord motor har oppført seg rart i det siste.

Når jeg starter opp, så lader begge motorene som de skal.

Etter jeg har kjørt en stund, får jeg "batterialarm" på styrbord motor, og voltmeteret går ned til 12v.

Dette har skjedd 2 - 4 ganger nå.

Første og andre gangen, begynte den å lade igjen etter jeg hadde kjørt ca. 15 minutter.

Men nå virker det som den ikke vil mer.

Jeg fikk tak i en annen brukt dynamo, og byttet den nå i dag.

Startet opp, men ladingen tok seg ikke opp.  Den står fortsatt på ca. 12v.  pulserer kanskje litt mellom 12,0 og 12,2.

Hva kan være problemet 

Når jeg nå byttet dynamoen, passet jeg på å pusse på  pluss og minusledningene som er på og ved dynamoen.

Styrbord motor skal lade sitt eget startbatteri + forbruksbatteriene.

Babord lader sitt eget startbatteri.

Neste spørsmål :

Om jeg ikke finner ut av dette nå, og ingen Volvo Penta folk kan hjelpe........

Kan jeg jumpe over f.eks fra det ene startbatteriet og til det andre, og kjøre avgårde?

I min båt har jeg 2 startbatterier, og 2 forbruksbatterier.

Jeg hadde noe av det samme på to KAD32. Der viste det seg at når jeg målte på generator pluss og minus så fikk jeg riktig spenning, men målte jeg pluss generator til felles minus, altså via motor etc., manglet jeg ca to V. Dro en provisorisk kabel med greit tverrsnitt rett fra minus generator til felles minus og alt ble bra

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Engers skrev 7 minutter siden:

Da er vel sannsynligheten stor for at den brukte dynamoen jeg satt inn også er defekt ?

Det ville jeg ventet med å konkludere med. 

Basert på en rekke tidligere tråder på forumet, så får du ikke kvalifiserte svar før du opplyser om hvordan ladeopplegget i DIN båt er organisert. En skisse med involverte komponenter hjelper mye. 

Og rediger gjerne første innlegg og legg til hvilken båttype det gjelder. Kanskje er det andre med samme båt og samme motorer som kan dele nyttig kunnskap. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Båten er en Bavaria 33 Sport fra 2008.

Motorene er da Volvo Penta D3 190c

Babord motor lader sitt eget startbatteri.

Styrbord motor lader sitt eget startbatteri + forbruksbatteriene.

Når jeg setter på tenningen, vises spenningen.

Når jeg starter, går spenningen ned til bunn ( 8volt ) i et par sekunder, så øker den opp til det dynamoen gir. f.eks rundt 14V

Dette fungerer likt på begge motorene, men nå øker altså ikke spenningen mer enn til 12v på styrbord motor.

Det virker jo litt lite sannsynlig at begge dynamoer skulle ha samme feil da, men alt er mulig. Legger ved noen sider fra Group 30 manual. Kan du lese ut hvilken feilkilde styrbord motor gir? Legg merke til at dynamo ikke skal lade ved lav rpm dersom regulator er gåen, men at den oppgis å lade over 2100 rpm pga selveksitering. Har du målt spenning mellom gods på motor og gods på dynamo bare for å utelukke evt dårlig jordforbindelse?

IMG_4417.jpeg

IMG_4418.jpeg

IMG_4419.jpeg

IMG_4420.jpeg

IMG_4421.jpeg

IMG_4422.jpeg

Men er det mulig å bla seg frem til MID/PID/FMI nummer i displayet? Det er mulig på min men usikker på eldre da det er så mange modeller av disse displayene. Jeg har display i turteller og i tillegg på ‘dingsen’ jeg slår på tenning/starter med (ingen nøkkel, bare startsperre-dongle).

Det mest sannsynlige virker jo å være bortfall av signal til regulator (altså denne LIN2 tilkoblingen). ECU måler spenning også spenning via denne, men er litt usikker på om feilkodene på sidene jeg la ved gjelder for lav spenning in/ut på DC-regulator. 

Dropp meg evt PM med mailadresse så kan jeg sende hele lefsa. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...