Jump to content

Maxi 999


loffern

Recommended Posts

Det eneste jeg vet som negativt er at den har rorkult.

Denne påstanden vil sikkert skape litt debatt blant tekstil gutta :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg vet som negativt er at den har rorkult.

Ikke enig i det gitt, på båter under 5-6 tonn / 35-36 fot synes jeg det beste er rorkult. Temaet er diskutert endel her de siste ukene tror jeg. Mitt argument er i hovedsak at du kort og godt seiler bedre med rorkult i denne størrelsen.

 

Jeg tror Maxi 999 er en ok båt hvis du liker utseende, det som vel er mest negativt er at den har jernkjøl istedetfor bly.

 

Den går vel også for å være lettdreven, selv med en selvslående fokk.

 

mbh

 

Barsk II :flag::sailing:

(som har rorkult og blykjøl..)

Link to post
Share on other sites

Noen her inne som har erfaringer om Maxi 999? Har foreløpig bare sett bilder av den men den virker som en ganske stor og romslig båt. Det eneste jeg vet som negativt er at den har rorkult.

Det noen opplever som negativt kan være positivt for andre! Personlig mener jeg at det gir en helt annen seilfølelse og opplevelse å styre med rorkult heller enn ratt!

 

Hentet følgende kommentar fra Seilmagasinets seilbåtkatalog:

 

– I Maxi 999 kan du ha et godt liv og vinne en og annen regatta. Ordene er konstruktøren, Pelle Pettersons. Og med hanss blikk for design vakte båten beundring da den kom. Skrogets store volum ga god plass og ståhøyde under dekk. Brøkdelsrigg og selvskjøtende fokk skulle gjøre båten lettmanøvrert. Kvaliteten på arbeidet representerte også et hakk opp i forhold til de gamle Maxiene. 600 båter ble bygd. Bysse og kartbord har fått god plass, mens salongen er skjøvet frem hvor båten er smalere. Det gjør den intim. Forpiggen består kun av køye, og det er i trangeste laget for to.

 

Har selv en Maxi800 som jeg er meget fornøyd med. Andre har skrevet at det finnes godt med leverandører av reservedeler og utstyr til Maxi-båtene, men har også hørt fra eiere at Maxi har "shoppet" mye rundt ved innkjøp av deler og utstyr så forskjellige båter har forskjellig utstyr, skruer, bolter osv.

 

Jernkjøl; en klar ulempe, men til å leve med.

 

Lykke til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

He-he !

 

Ja, rorkult rorkult rorkult !!! :yesnod:

 

Pga

 

- kan sitte helt ute "på ripa" , med rorkult-forlengeren.(Om ikke båten har meget stort ratt da)

- rorkulten kan vippes opp , og du har mye større plass.

- synes "følelsen" ved å styre med rorkulten er god.

- stabil seiler , og du kan styre med få fingre på rorkultforlengeren ;)

+

+

+

 

Som nevnt var nettopp en annen tråd , på dette .

Men rams gjerne opp fordelene med ratt på seiler i denne størrelsen? ,

er jo litt personlig også.

(Jeg likte iallefall ikke rattet/pidestallen på en C&C 30.)

 

Hilsen Opus :flag:

Link to post
Share on other sites

Mouche; den Maxien di bør du fortelle mer om i egen tråd. Var drømmebåten for få år siden, men trodde faktisk ikke det fantes noen 800 i det hele tatt i Norge.

( når jeg tenker meg om, var det en annonse for en tid tilbake på Finn, en kar i Hølen i Østfold som solgte. Var det den du endte opp med ?)

 

Så på fler i Dannmark, Sverige mv, men de ble jo alt for dyre for oss.

Kult konsept, litt sånn ETAP 24 er det nærmeste jeg kan tenke meg.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Pelle P som konstruerat dom flesta Maxibåtar var/er så övertygad om rorkult ger mer känsla

att han til og med ritade en tolva med rorkult, när han skulle utmana i America Cup 1977 !

Bilde

 

Ang: Maxi 999 så undersök rodret noga, en jobbarkompis til mig bröt roderbladet...står omskrivet

i På Kryss eller om det var Båtnytt för ca 10 år sedan, kan vara en svag punkt på båten.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mouche; den Maxien di bør du fortelle mer om i egen tråd. Var drømmebåten for få år siden, men trodde faktisk ikke det fantes noen 800 i det hele tatt i Norge.

( når jeg tenker meg om, var det en annonse for en tid tilbake på Finn, en kar i Hølen i Østfold som solgte. Var det den du endte opp med ?)

 

Så på fler i Dannmark, Sverige mv, men de ble jo alt for dyre for oss.

Kult konsept, litt sånn ETAP 24 er det nærmeste jeg kan tenke meg.

 

Suzuki

Den jeg kjøpte var avertert rett før sommeren 2004 på Finn, ble så trukket fra markedet, men jeg endte nå opp med å overta båten i november. Med andre ord ikke den du nevner, men den har jeg til gjengjeld aldri sett!

Har prøvd å finne andre i Norge, uten hell. Vet at GKSS ( Gøteborg Kungliga Segelselskap eller noe sånn Gunga Din?) har tre stykker som opplæringsbåter i havseiling og vært i kontakt med en i Danmark. Har sett noen lete etter å få kjøpt, men uten å lykkes.

 

Du kan se mer info og bilder på: http://www.maxisidorna.se/maxi/data/22

 

Hvis man har abonnement på Seilmagasinet kan man også se testen de gjorde av båten i 1993. Den fikk meget god kritikk, velseglende og solid og for påkostet/dyr å produsere, men det nyter jeg godt av idag! :yesnod:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har kommet frem til at det egentlig bare er tull å ha rorkult på båter mindre enn 35 fot.

Det gir muligens litt mer "skipsfølelse", men er en unødvendig kilde til problemer. Tar masse plass i cockpit. Redusert følelese. Og mindre valgmulighet til hvor man kan sitte.

Tro meg...jeg syntes ratt også var litt sjef, men har fullstendig konvertert...

 

Om det er riktig er jeg ikke 100% sikker på men noen (alle?) Maxi 999 hadde problemer med kjølen. (Sprekkdannelse). Dette var en garantisak i sin tid, og tror at verftet byttet disse uten kostnad? Om alle har byttet vet jeg ikke, men tror faktisk Maxi (Nimbus) enda har kjøl til Maxi999 som reservedel liggende.

 

Vurderte selv 999. Men prisene var da noe høyere enn alternativene, og dermed akkurat litt mer enn budsjettet. Men båten har et par detaljer som jeg savner noe...

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært mannskap på 999 tidligere. Fin båt med mange gode løsninger.

 

Den har en svært romslig akterkabin, bra toalett og velfungerende pantry, men alt dette er skjøvet forholdsvis langt fram, og det gjør at i hvertfall jeg opplevde salongen som litt trang. Forpiggen er etter min mening altfor kort, jeg er ikke spesielt høy, og kunne ikke strekke beina fullt ut (selv om jeg lå alene). Den har forresten en praktisk løsning i salongen ved at man i stedet for å senke bordet for å lage dobbeltseng, drar ut en klaff under putene, dermed fungerer bordplate som et bra lebrett og man får derfor en ekstra sjøkøye som fungerer veldig bra, det savner jeg ombord i min båt.

 

Over le fungerer den fint, cockpiten er ganske romslig, det er mye stueplass, men jeg fikk en følelse av at winchene var i minste laget til den båten. Når vi slo i litt vind var vi nødt til å være to personer til å håndtere genoaen, en måtte dra i skjøtet som bare f.., mens den andre sveiva til man ikke maktet mer. Det var slitsomt, og slik er det ikke på min båt. Jeg tror 999 vil være vanskelig å seile alene med genoa. Seilmessig så synes jeg det er en morsom båt, men den er veldig logirig. Den blir fort veldig tung å styre, og vil helst opp i vindøyet (det gjelder selv i forholdsvis lite vind, og lenge før det er normalt å reve).

 

Jeg valgte selv en scanmar 33, som ligger i omtrent samme størrelse og prisområdet. Den største forskjellen på disse båtene er at SC har rattstyring (fungerer veldig bra i denne båten, og gir veldig god tilbakemelding). Innredningen er i rødbrun hondurasmahogny, noe som gir en spesiel varm følelse. Den virker mer romslig inni, og køya i forpiggen er litt lengre, dessuten er det skyvedør istedet for vanlig dør inn til forpiggen. Plassbesparende og praktisk. Pantryet er litt større, med to firkanta vasker. Akterkabinen går i hele båtens bredde (den er svær), men det skal være sagt at den er litt i korteste laget til å ligge i fartsretningen, jeg tror nok at de fleste Sc-eiere foretrekker å ligge på tvers i akterkabinen når man ligger i havn. Under seilas finner man alltid en behagelig måte å ligge på.

 

Seilmessig, så synes jeg SC oppfører seg annerledes, den er ikke i nærheten av så logirig, krengner ikke fullt så mye, også har jeg en følelse av at den går mer behagelig i grov sjø. Scanmaren er også kjempeenkel å seile alene, i båten min er det nye ST44 selvskjøtende wincher helt bak ved rorplassen, og det har med god hjelp av en velfungerende autopilot, gjort at jeg har kunnet seile flere turer bl.a. oslo-skagen alene, uten at det er noe problem. Scanmaren har litt lavere lystall 1,15 på 999 mot 1,13 hos meg, men scanmaren har lengre vannlinje, og mitt inntrykk er at den Sc seiler hakket bedre, noe som også ofte bekreftes i regattasammenheng. Husker godt da vi seilte 999 at vi slet med å holde følge med SC33 til tross for at sistnevnte hadde litt lavere lystall.

 

Lykke til med båtvalg :sailing:

Link to post
Share on other sites

Blir vel ikke helt rettferdig å sammenligne ettermonterte ST44 vinsjer mot originalvinsjene på 999en?

 

Selv har jeg under bestilling ST46 vinsjer. Originalt er det 30 vinsjer på Omegaen...den ene min er en 40 vinsj, som jeg også syns er lite.

 

Og alene seiler man med selvslåeren og ikke Genoaen...uten at jeg har seilt 999en vil jeg tippe den har mange likhetstrekk med Omegaen. Altså at 999 er i større grad er en lettvindsbåt enn Scanmar 33 (som jeg heller ikke har seilt...).

 

Begge forøvrig fine båter, i samme prisklasse, men med litt forskjellige egenskaper. Så spørs det hva man prioriterer. :cool:

Link to post
Share on other sites

Har en bekjent som har en 999 og han seiler ganske mye regatta. Får ikke spent riggen så stramt som han ønsker, båten forandrer form. Dører og skuffer står dønn. Men eller er det en kjempefin båt med mye plass.

Og jeg som trodde Omegaen var myk...men ikke så mange skuffer som kan kile seg fast da.

Forøvrig kun opplevd at skapdøra framme, ved kraftig vind og krengning spretter opp...

 

Ikke unikt for 999en å være myk. Er vel prisen å betale for ett lett skrog?

Link to post
Share on other sites

999 er uten tvil mer regattabåt enn Scanmar 33. Tror Lys tallene er temmelig riktig på begge. (1,15/1.13)

På flatt vann klarer Scanmaren seg bra, men på kryss i bølger har den problemer med farten og høyden på grunn av sin bollete fasong.

Scanmar 33 er en meget rommelig og bra turbåt.

Jeg har ikke selv eid en 999 , men mener at den er en bra turbåt, som også egner seg til klubbregatta.

Til regattabruk er nok rokult å fretrekke på en båt i denne størrelse.

Men til turbruk har ratt sine fordeler: Man kan veksle mellom å sitte og stå.

Dersom jeg skulle kjøpt en brukt båt i dag, ville jeg ikke lagt særlig vekt på om den har rorkult eller ratt.

Link to post
Share on other sites

999 er uten tvil mer regattabåt enn Scanmar 33. Tror Lys tallene er temmelig riktig på begge. (1,15/1.13)

På flatt vann klarer Scanmaren seg bra, men på kryss i bølger har den problemer med farten og høyden på grunn av sin bollete fasong.

Scanmar 33 er en meget rommelig og bra turbåt.

Jeg har ikke selv eid en 999 , men mener at den er en bra turbåt, som også egner seg til klubbregatta.

Til regattabruk er nok rokult å fretrekke på en båt i denne størrelse.

Men til turbruk har ratt sine fordeler: Man kan veksle mellom å sitte og stå.

Dersom jeg skulle kjøpt en brukt båt i dag, ville jeg ikke lagt særlig vekt på om den har rorkult eller ratt.

 

Det er jeg ikke enig i, og jeg har seilt begge båtene mye, både i tur og regatta. I fjor var jeg mannskap både på 999'n og scanmaren og det ble derfor lett å sammenligne de opp mot hverandre. Jeg vurderte begge båtene opp mot hverandre ettersom de ligger i samme prisklasse og ellers har mange likhetstrekk. En titt på de fleste regatta-lister viser stort sett også at scanmaren seiler jevnt med 999 til tross for lavere lystall. Har seilt begge båtene både i lite vind/vindstille og opp til liten storm med begge båtene, og spesielt når det blåser opp så er min påstand at scanmaren seiler raskere, sannsynligvis pga. lengre vannlinje. I lite vind er begge båtene forholdsvis slappe, men det er heldigvis ikke så mye som skal til før det skjer noe. Ingen av båtene er noe vanvittige båter på kryss.

 

Ang. wincher så er jeg enig i at sammenligningen med mine ny kontra gamle blir feil, men det bør ikke være nødvendig å være to mann på genoa for å kunne slå på en rask og effektiv måte når blåser litt.

Link to post
Share on other sites

Tja...både Scanmar 33 og Maxi 999 er vel etablerte båter som det burde eksistere mye statistikk for å beregne LYS-tall. Så det burde bety at 999 er noe raskere totalt sett enn Scanmaren.

Jeg ville tippet at det helst er i lite vind 999en har en fordel. Men om du mener at de seiler like fort burde det bety at LYS-tallet på minst en av båtene er feil?

 

Men forskjellen er nå liten...

 

Spørs hva du mener med litt vind. 36 kvm Genoa å skjøte inn uten selftailing gjør det svært fordelaktig å være 2...om det blåser mer enn 4 m/s....

 

For min del sliter jeg mest med å håndtere båten alene, derfor selvskjøtende. Og heller ingen ulempe med mannskap heller...

Link to post
Share on other sites

Åååå............???!!!!!??

 

mvh tuffff

 

Litt avsporing, sorry!

Men ang min kommentar til C&C 30 med ratt/pidestall,

no worries , riktig bra båt, bare en henvisning til noe av mitt referansegrunnlag for min "smak" om ratt og heller foretrekker rorkult :wink:

 

 

Her har du forresten en søsterbåt C&C 30 til salgs, he-he:

PS. Sjekk hengekøya i spinnbommen=herlig.Verdt et klikk folkens.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=6702438

 

 

Og nå tilbake til tema i tråden, nemlig Maxi 999 :

(flere til salgs nå på finn, =muligheter for pruting)

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...861&pos=1&tot=5

 

 

Hilsen Opus :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...