bobåten Startet igår klokken 09:34 Link til dette innlegget Startet igår klokken 09:34 Jeg vet at forumet har en del om temaet men en del tråder blir mye om annet, boligpriser etc. Trenge råd som førstegangs helårsboer. Båten er en Lagoon 440. Den har kapasitet på 600 liter diesel, 900 liter vann og septiktank passert på 3 tanker på ca 300 liter til sammen. Dette er en owners version med 3 lugarer og 3 bad. Det jeg lurer på. Kan alt av faciliteter brukes vinterstid, vann, toaletter osv eller MÅ man tømme alt av tanker, bortsett fra diesel tanker og benytte fasiliteter på land? Annet å tenke på? Det er varme system i båten, dette er en uten AC men med varmeopplegg. Rådgivning trenges siden jeg er novise på dette, er jo passe teit om jeg tabber meg ut, sløvt hvis jeg lar ting fryser i filler pga mangel på kompetanse. Setter veldig pris på innspill og håper tråden blir kjemisk fri for tema bo i båt vs bolig på land, er ferdig med bolt på land inntil det motsatte er bevist :-) mvh Håvard Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart igår klokken 10:13 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:13 Spørs vel litt hvor man befinner seg i landet. Fryser man inne med tosifret minusgrader, eller er det Vestlandvinter med litt færre minusgrader. Jeg bruker båten hele året, og har vann om bord hele året. Varmtvannstank på, pumpe av og kraner åpne når det ikke er varme om bord. Under bruk, godt og varmt om bord og ingen forholdsregler. Uten varme om bord, fryser vannet i rørene rimelig kjapt. Om kranene da er stengt, har isen ingen vei og ekspandere. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
bobåten Svart igår klokken 12:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:26 Jeg lurer og på dette, etterisolering, noen med erfaring på det, har lest om noe isolasjonsduk med tykkelse 6,5 mm tykkelse som Vistnok er effektivt. noen med kjennskap til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart igår klokken 12:48 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:48 Jeg var i ferd med å skrive at dersom du skal sove i ett av skrogene, vil kulde og kondens bli et tema. Etterisoler alt du kan. Alt hjelper, men mer er bedre. Kan ikke svare på spesifikke merker her og nå, men du vil takke deg selv for å gjøre grundig research og isolere så godt som mulig. Ellers er jeg enig med Amfea. En bebodd båt fryser ikke lett. Jeg bruker båten året rundt, men den ligger opp til en måned om gangen uten tilsyn. På Vestlandet, men det har vært perioder med 10 blå. Det står på avfukter, VV bereder og litt varme. Ingen andre tiltak. Men det er jo med alt innabords i ett skrog. Du må jo vurdere om katamaranens arkitektur gjør at rør og og andre saker som kan fryse, ligger utenfor varmesonene. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Arne2 Svart igår klokken 12:50 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:50 Har jo ikke en slik båt, men bor sånn periodevis i en litt mindre båt, når det passer seg slik. Her på sydvestlandet, så har det så langt ikke vært noe problem med at tanker og rør fryser om vinteren. Pleier nok å tappe litt ned slik at det er minst mulig som ligger der og ekspanderer, i perioder der jeg er bortreist på vinteren. Ellers så har båtlivet om vinteren fungert nesten over all forventning, bortsett i fra at jeg har en båt som er for liten for lange perioder, men helt ok for litt kortere tidsrom. Har ikke gjort noe som helst for å etterisolere, men gamle Moody fungerer ganske ok, uten noe problem med kondens eller slikt. (Men i den gamle båten som jeg hadde før så kondenserte det vann som rant ned på innsiden og langs skutesiden, så dette varierer nok også i fra båt til båt.) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart igår klokken 13:29 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:29 Er det ein båt du har, eller ein båt du kanskje skal kjøpa? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart igår klokken 14:17 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:17 Snakket med et par båtboere med katamaraner, lurte på en slik selv for noen år tilbake. Veldig greit med mye plass og at man kommer seg litt opp i høyden i salongen. I følge dem vil en katamaran oftest trenge en god del mer kilowatt til oppvarming enn et enkeltskrog, siden salongdelen av båten befinner seg over vann. Det blir rett og slett også kaldt nedenfra, noe som kan påvirke innetemperaturen og eventuelle rør som ligger for eksponert. Mens en båt med enkeltskrog blir liggende såpass nedi vannet at vannet vinterstid (med frost i lufta) vil være med på å holde båten varmere enn lufta. Dermed oppleves båten automatisk lunere enn for katamaraners del. Isolering, så godt det går, hjelper på å motvirke denne kulden, men likevel er det en ting å ta med seg. Altså, ikke mine ord, jeg bor i enkeltskrog. Men, i varmere strøk hadde absolutt en katamaran vært mer interessant, med tanke på boforhold og plass. Sitér dette innlegget Link to post
bobåten Svart igår klokken 15:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:09 https://low-e.no/bat/ fant dette, bør kanskje funke. Sitér dette innlegget Link to post
bobåten Svart igår klokken 15:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:09 er katamaran, kommer ikke til å spare på strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart igår klokken 15:15 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:15 Bodde på Aker Brygge en vinter i min katamaran for ca 20 år siden siden. Hadde en 2kW oljefylt radiator i hvert skrog, som ga lun temperatur og tørr luft. Strømregningen fikk jeg aldri. Skrogene mine er sandwich, og jeg etterisolerte ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart igår klokken 17:23 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:23 Har ikke vintererfaring, men synes tidlig vår kan være kaldt nok i katamaran. Frost om vinteren kan sikkert unngås ved å fyre. Jeg tror varmemessig at en enskrogs båt med mer kompakt oppholdsrom fungerer bedre mht komfort. Det er gjerne minst 3,5m fra sideskroggulv til salongtak i en stor katamaran, og varmen konsentreres oppe. Til tross for sandwich-skrog føles det gjerne kaldt i sideskrogene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.