Maika Startet igår klokken 11:41 Link til dette innlegget Startet igår klokken 11:41 Jeg har 4 × 100 Ah litium-forbruksbatterier fra Farco (FarcoPower LiFePO₄ Freeze 128/100 Ah): https://web.archive.org/web/20230605101032/https://www.farco.no/batterier/litium-forbruksbatterier/farcopower-litiumbatteri-freeze-128/100ah Disse er tilkoblet en Victron BMV-712 og skilt fra startbatteriet med en Victron Cyrix Li-CT 230 A. Jeg har to Volvo Penta MD2030 (katamaran, én motor i hvert skrog) med hver sin Valeo 60 A dynamo. Dynamoene er koblet via startmotorene til hver sin Blue Sea kraftige kvalitets-batteribrytere deretter til én felles tilsvarende før startbatteriet. Fra dynamo til startmotor går en litt tynn originalkabel (ca. 16 mm², skal oppgraderes), mens fra startmotorene videre er det hhv. ca. 1,5 m og 6 m med 50 mm² kabel og Skyllermarks-polsko. Startbatteriet var tidligere et Optima RedTop 50 Ah. Med det oppsettet ladet begge dynamoene forbruks- og startbatteriet parallelt med opptil 110 A totalt. Nå har jeg byttet startbatteriet til et Winston LiFeYPO₄ 90 Ah: https://en.winston-battery.com/static/upload/file/20220507/1651883479992305.pdf, samt montert en egen Victron BMV-712 på denne. Jeg måler nå maks 30 A fra motoren nærmest startbatteriet, 20 A fra den andre og 40 A samlet. (Mulig den “fjerne” dynamoen også ladet litt svakere før, men forskjellen var ikke like stor.) Solcellene til forbruksbanken ser ikke ut til å påvirke dynamostrømmen: med solceller får jeg f.eks. 50 A totalt inn (dynamo + sol); uten solceller 40 A (dynamo alene). Ved motordrift ligger spenningen på startbatteriet rundt 13,7 V, mens forbruksbatteriene ligger på ca. 13,55 V. Min relativt ukvalifiserte teori er at dynamoene tror batteriene er fulle, senker feltspenningen og begrenser strømmen. For gamle «dumme» dynamoer er det kanskje greit at de ikke kjøres så hardt, men jeg vil gjerne lade raskere. Finnes det enkle tiltak for å øke ladestrømmen, eller må jeg en haug båtlapper på eksterne regulatorer/smarte dynamoer, evt noen DC-DC på tilsammen ca. 100A mellom start og forbruk (noe s vil medføre at jeg må bygge om endel for å få plass til dem.) Litt mer info: Når batteriene er fulladet, dvs. når ladestrømmen går mot null, så legger spenningen seg på ca. 14,1 på begge batteriene. Og en detalj til: Ladestrømmen når 30A/20A ved ca 1200 rpm (målt med giret frakoblet). Usikker på om jeg tidligere med bly-startbatteri tidligere hadde høyere ladestrøm her. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart igår klokken 12:00 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:00 Spenning ut av dynamoen(e)? Det kan være noe helt annet enn du måler på batteriene og er det regulatoren i dynamoen forholder seg til (om du ikke har ekstern sense da)... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
J-Å Svart igår klokken 12:08 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:08 DC-DC vil nok fungere. Men du kan gjerne sjekke om du kan få opp spenningen på dynamoene først. F.eks. se på hvordan sense leder er koblet. Det er mulig å "lure" sense med dioder også. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart igår klokken 12:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:15 SveinHa skrev 14 minutter siden: Spenning ut av dynamoen(e)? Det kan være noe helt annet enn du måler på batteriene og er det regulatoren i dynamoen forholder seg til (om du ikke har ekstern sense da)... Spenningen jeg målte tidligere på forbruksbanken (når Cyrix-releet åpnet opp) mener jeg var på 14,4V. En detalj til: Ladestrømmen når 30A/20A ved ca 1200 rpm (målt med giret frakoblet). Usikker på om jeg tidligere med bly-startbatteri tidligere hadde høyere ladestrøm her. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart igår klokken 12:19 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:19 Maika skrev 5 minutter siden: Spenningen jeg målte tidligere på forbruksbanken (når Cyrix-releet åpnet opp) mener jeg var på 14,4V. Om ikke du har en avansert regulator i dynamoen så ser det ut til at dynamoen har regulert seg ned. 14.4 på batteriet betyr litt høyere i dynamoen, hvor mye avhenger av resten av installasjonen og strømmen i øyeblikket... Normalt vil jo et lithiumbatteri ta til seg mye mer strøm enn bly ved lavere ladespenning... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Maika Svart igår klokken 12:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:24 J-Å skrev 38 minutter siden: DC-DC vil nok fungere. Men du kan gjerne sjekke om du kan få opp spenningen på dynamoene først. F.eks. se på hvordan sense leder er koblet. Det er mulig å "lure" sense med dioder også. Tror det vil være en bedre investering å bytte ut de gamle dynamoene enn å kjøpe DC-ladere, da dynamoene jo uansett kanskje nærmer seg tøffelinnleveringsalder. Det var noen sånne sense-triks jeg håpet på at noen skulle komme med:) Sens er vel den gule som vansligvis er koblet til B+? Vil det kanskje fungere å koble den til forbruk i stedet, som jo har noe lavere spenning? Litt mer info: Når batteriene er fulladet, dvs. når ladestrømmen går mot null, så legger spenningen seg på ca. 14,1 på begge batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart igår klokken 12:30 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:30 Kanskje dette er en løsning om du ønsker å benytte dynamoene du har? VRC-200 Charge Reference Controller | Nordkyn Design Jeg har ikke egen erfaring med denne, så om du kjøper sånne vil jeg gjerne høre din erfaring ;) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 14:17 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:17 Maika skrev for 1 time siden: Tror det vil være en bedre investering å bytte ut de gamle dynamoene enn å kjøpe DC-ladere, da dynamoene jo uansett kanskje nærmer seg tøffelinnleveringsalder. Det var noen sånne sense-triks jeg håpet på at noen skulle komme med:) Sens er vel den gule som vansligvis er koblet til B+? Vil det kanskje fungere å koble den til forbruk i stedet, som jo har noe lavere spenning? Litt mer info: Når batteriene er fulladet, dvs. når ladestrømmen går mot null, så legger spenningen seg på ca. 14,1 på begge batteriene. Om ikke senseledninger allerede er koplet til forbruk så er det bare å gjøre det. Dette vil mest sannsynlig løse problemet, siden spenning kommer opp til 14.1V etter hvert, når strømmen avtar = spenningsfall fra dynamo til batteri avtar. Det er i grunnen hovedoppgaven til sense. Om dette fønker kan du deretter sjekke spenningsfall i ledningsstrekk under lading og vurdere om noen av de er modne for oppgradering. Siden du har katamaran antar jeg det blir noen meter mellom batteripakken og i alle fall den ene dynamoen. Om du trenger ytterligere ‘lift’ kan senseinngang lures ved å sette diode på senseledning for å la regulator ‘se’ en lavere spenning, men dette må gjøres med forsiktighet så ikke toppspenning blir alt for drøy. Ville begynt med å flytte senseledningene. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart igår klokken 14:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:44 Min erfaring med lading av lithium er at spenningen faller, til det nivå du beskriver, til batteriene er fulladet. Jeg ser det samme når jeg lader med landstrømladeren. Med andre ord, normalt det du ser. Skal du få mer fart, så tror jeg det er kraftigere dynamoer atom er løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.