Jump to content

Bytte til litium startbatteri halverte lading fra motorer

Maika

Recommended Posts

Maika skrev for 1 time siden:

Sense skal lukte på forbruk normalt, og jeg gikk ut i fra at NO er der strømmen går når alt er ok?

Nei strømmen går via NC - normally closed når alt er OK. Går alarmen så går strømmen via NO - normally open. Men som J-Å påpeker så er det vel en inverteringsfunksjon i BMV som holder relé ‘på’ i normaltilstand og da blir det motsatt. Og det kan nok være lurt når en tenker ‘fail safe’. 

Maika skrev 1 time siden:

Men ja, lurt å invertere, slik at sense går til start hvis det skjer noe med BMV. 
Kanskje jeg også skal koble sammen sense før BMV, og bare bruke den som er koblet til startbatteri, så har jeg også eliminert risiko ved en potensiell feil med Cyrix-en. 

Antar du da mener å ha en senseledning fra forbruk og en fra start, og la den sjaltes av BMV som står på startbatteri? Og senseledning fra forbruk inn på NO, senseledning fra start inn på NC og COM til dynamoenes senseinnganger, samt sette invertert relefunksjon? Det burde fønke bra.

Eneste nedesida måtte være om releet bruker unødvendig strøm når det står ‘på’ hele tida. Dette er ikke oppgitt i manual så vidt jeg kan se men slik releet er beskrevet så virker det ikke som om det er er bistabilt relé (som ikke trekker strøm utenom når det sjaltes). Den strømmen vil jo i så fall trekkes fra startbatteriet. Om du heller bruker BMV koplet til forbruk og bruker både høy og lav spenning relé og alarmfunksjon så skulle du få samme resultat. Svikter Cyrix så mister du ladespenning og sjalter sense til start, samme med for høy spenning, og hvis BMV mister spenning så sant du bruker invertert relefunksjon. BMV på start kan jo fremdeles gir alarm for høy spenning selv om den ikke opererer relé. 

Jeg har foreløpig ikke endret noe ang. å bruke BMV-ene til failover for sense, dvs. jeg har fortsatt:

Hver sin VP MD2030 med hver sin Valeo 60A der B+ går til startbatteri (90Ah LiFeYPo4 uten BMS) og sense går til forbruksbatteriene (4x100Ah LiFePo4 med hevr sine interne BMS-er.) Jeg har én BMV712 koblet til forbruk og én til start. 
Batteribankene kobles sammen med en Victron Cyrix li-ct 230A. Cyrix-en styres ikke av BMS, men er koblet mot forbruk pluss. Spenningen på start ligger normalt 0,2V høyere enn på forbruk når disse er koblet sammen, som er grunnen til at jeg har koblet sense til forbruk, slik at dynamoene skal levere nok strøm (dette var utgangspunktet for hele denne tråden.)

Nå kjørte jeg en tur der spenningen lenge lå som normalt, før den plutselig gikk opp til 18V på start. Jeg skrudde av motorene etter noen minutter, og da gikk spenningen ned igjen til normal hvilespenning. Deretter startet jeg den ene på nytt og kjørte en god stund uten at det skjedde noe unormalt. Deretter startet jeg den andre også og kjørte begge en stund, og heller ikke da skjedde det noe unormalt.

Jeg har en Victron Cyrix koblet til VRM-portalen til Victron, og har dermed logger, men siden den var satt opp til å bare logge hvert 15 minutt, så har jeg ikke helt det detaljnivået jeg kunne ønske. Nå er datapunktene litt tettere, fra 7-12 minutter, så den logger ved større avvik, men siden dette nok skjedd veldig fort, så mangler mye.

Loggen viser det at strøm og spenning på forbruk plutselig faller, samtidig som de går opp på start. Dette indikerer jo at forbruk ble koblet ut. Det er vel svært lite sannsynlig at BMS-ene på alle fire forbruksbatteriene koblet ut samtidig ved en feil, og alt som var koblet til forbruk oppførte seg normalt hele tiden, så BMS kan sannsynligvis utelukkes.
Siden alt fungerte normalt da jeg prøvde igjen etterpå, er det også lite sannsynlig at det skyldes dårlig kontakt. (Jeg har også gått over dette nå, både sense-ledningene som jeg jo nylig satte opp og de kraftige koblingene jeg har til Cyrix, og alt er som det skal være.)
Da gjenstår vel feil i en av dynamoene, Cyrix, BMV og/eller startbatteriet.

Siden loggene viser at strøm/spenning gikk ned på forbruk mens det gikk opp på start, så er det vel mest sannsynlig at bankene var adskilt. Jeg kan ikke finne dokumentasjon på at Cyrix li-ct åpner (altså bryter koblingen) ved >16V, slik som Cyrix ct og i gjør. Hvis det allikevel er tilfelle, så er det vel dynamo som har hatt en feil (i børster eller regulator?) og dratt opp spenningen, slik at Cyrix åpnet. (Hadde jeg hatt flere datapunkter på Cerbo, så kunne jeg da kanskje sett også høy spenning på forbruk før frakoblingen.)

Alternativt var det Cyrix som ved en eller annen feil åpnet/koblet fra. Spenningen på forbruk falt til ca. 13,2V, som er normalt ved noe belastning, og dynamoene med sense dit skrudde da opp feltspenningen. Men i så fall er det vel rart at Cyrixen fungerte normalt da jeg igjen startet motorene en stund etterpå..

Feil på BMV eller i startbatteriet syns jeg virker lite sannsynlig, da de begge har oppført seg normalt etterpå. Det var heller ingen unormal temperatur på startbatteriet (konstant på 28, samme som luft-temperaturen). 

Jeg skal skru opp loggintervallet på Cerboen og teste igjen med å kjøre hver dynamo på relativt høyt turtall lenge, og evt begge igjen samtidig. Skjer det samme, så skal jeg se om det måles høy spenning på forbruk først.

Andre gode forslag/teorier?

Jeg tenker at 18V er smoking gun ift at dynamoene på et eller annet vis mistet sensesignal eller ‘så’ forbrukbatteri som ikke fikk lading. Antar BMS på forbruk er like mhp frakoplingskriterier - og de trenger jo heller ikke ha koplet ut samtidig, godt mulig spenning var normal til siste BMS koplet ut?

Dersom det var en feil med dynamo var det merkelig at den reparerte seg selv? Sikkert tenkbart men forløpet over virker mer sannsynlig synes jeg

At BMS på forbruksbatteriene (som er identiske, ja) koblet fra omtrent samtidig pga for høy spenning er jo naturlig, men hvis det ikke var noe galt med Cyrix-en, så skulle jo den fortsatt være lukket siden spenningen på startbatteriet jo var høy, og sense skulle altså sett spenningen på startbatteriet minus ca.0,2V som er tapet gjennom Cyrix-en.

Enig i at det mest logiske kan virke som at sense mistet signalet, men samtidig syns jeg det virker veldig lite sannsynlig. Koblingene er helt faste, nye kabler, ingen skader, og alt fungerte som normalt etterpå.

"when its control output becomes free floating, signalling cell over voltage or cell over temperature"

- Dette er vel en funksjoner som gjelder hvis kontroll-ledningen er koblet til ekstern BMS, noe jeg ikke har. Jeg har koblet det til forbrukssiden av Cyrix-en, og den ville jo ha spenning fra start så lenge Cyrix-en var åpen selv om forbruks-BMS slo seg av.

"when battery voltage drops below 13,2 V"

- Dette vil vel heller ikk slå inn, nettopp fordi det var høyere spenning fra start 

Maika skrev 1 time siden:

"when its control output becomes free floating, signalling cell over voltage or cell over temperature"

- Dette er vel en funksjoner som gjelder hvis kontroll-ledningen er koblet til ekstern BMS, noe jeg ikke har. Jeg har koblet det til forbrukssiden av Cyrix-en, og den ville jo ha spenning fra start så lenge Cyrix-en var åpen selv om forbruks-BMS slo seg av.

"when battery voltage drops below 13,2 V"

- Dette vil vel heller ikk slå inn, nettopp fordi det var høyere spenning fra start 

Godt mulig du har rett i det! Var jo veldig kortfattet på det spec-arket og jeg fant ikke noen detaljert manual? Men dersom control output ikke er i bruk så er den vel ‘free floating’ hele tida?

J-Å skrev 1 time siden:

Jeg synes det kan se ut som Cyrix har koblet ut som følge av at begge BMS har koblet ut.  Uansett synes jeg du bør sørge for at sense kobles om til startbatteriet ved feil, som diskutert før. Ellers er det vel godt kjent at jeg er tilhenger av DC-DC lading.

Jeg har altså ikke BMS på startbatteriet, så det er ikke lav spenning som medført at Cyrix evt. koblet ut.

Jeg fikk forøvrig aldri noen alarm på hverken lav eller høy spenning på forbruk, så jeg tviler litt på at BMS på forbruk koblet ut eller noen gang så den høye spenningen.

Og ja, du har jo uttrykt skepsis til Cyrix før, og potensielt så er det en feil med den som utløste dette.

Jeg syns dette lukter mer og med som at dette har startet med at Cyrix ved en feil koblet ut, som medførte at dynamoene som senset på forbruk dro på alt de kunne. I et slikt tilfelle vil jo ikke en sånn fail-over vi har diskutert koble om sense. Det hadde kanskje gått an å løst med å også ha en sense-ledning med en motstand mot start, men hvis jeg ikke finner noen feil noe annet sted, så tror jeg kanskje jeg går tilbake til å ha sense på start og heller lever med ca. halve ladestrømmen.
(Kona var ikke så fornøyd med at det begynte å pipe, at jeg slo av motorer, dro ut seil for å ha styrefart, og la så kursen tilbake til båsen i stedet for dit vi skulle ankre opp og nyte kvelden. Hun forventer altså et mer feilfritt opplegg, og er ikke fornøyd med at "jeg har jo alarmer, så det kommer ikke til å galt":)

Fantino skrev 28 minutter siden:

Godt mulig du har rett i det! Var jo veldig kortfattet på det spec-arket og jeg fant ikke noen detaljert manual? Men dersom control output ikke er i bruk så er den vel ‘free floating’ hele tida?

Jeg har koblet den til pluss på forbruk, den må ha "styrestrøm" for å fungere. Og ja, manual er det dårlig med, kun det spec-arket både på nett og medfølgende i boksen.

Maika skrev 2 minutter siden:

Jeg har koblet den til pluss på forbruk, den må ha "styrestrøm" for å fungere. Og ja, manual er det dårlig med, kun det spec-arket både på nett og medfølgende i boksen.

Hmmm. Kan spenning ha droppet under 13.2V på forbruk når BMS stengte ladeport fordi det sto noen forbrukere på?.. Litt Rubiks kube dette 😝 Antar du har koplet den til forbruk fordi den trekker ørlitegrann strøm når motor ikke går? 

Det var under 10A strømtrekk på forbrukssiden da dette skjedde (litt avhengig av om tilfeldigvis både kjøleskap og en vannpumpe skulle finne på å starte samtidig). Cyrix var jo i koblet inn rett før, og da var spenningen vel ca 13,4V på forbruk. Du skriver "når BMS stengte ladeport", men jeg har altså ingen indikasjon på at BMS koblet ut,.heller motsatt siden jeg hverken fikk noen alarm eller ser noe logget etterpå (men da med temmelig grove datapunkter).
Under 13,2V på forbruk ville jo uansett ikke koblet fra Cyrix, så lenge start leverte høyere spenning.
Kontrollkabelen til Cyrix koblet jeg til forbruk for å ikke trekke strøm fra start, ja.

Maika skrev 6 minutter siden:

Det var under 10A strømtrekk på forbrukssiden da dette skjedde (litt avhengig av om tilfeldigvis både kjøleskap og en vannpumpe skulle finne på å starte samtidig). Cyrix var jo i koblet inn rett før, og da var spenningen vel ca 13,4V på forbruk. Du skriver "når BMS stengte ladeport", men jeg har altså ingen indikasjon på at BMS koblet ut,.heller motsatt siden jeg hverken fikk noen alarm eller ser noe logget etterpå (men da med temmelig grove datapunkter).
Under 13,2V på forbruk ville jo uansett ikke koblet fra Cyrix, så lenge start leverte høyere spenning.
Kontrollkabelen til Cyrix koblet jeg til forbruk for å ikke trekke strøm fra start, ja.

Men hvordan ville du fått alarm om BMS koplet ut ladeport?.. Via app for BMS? Er mildt sagt tricky med grove datapunkter ja..

Men ‘sikkerhetsfunksjonen’ diskutert tidligere via BMV burde uansett håndtere dette da. Tviler på at dynamoene hadde gitt 18V med sense tilkoplet start. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...