Jump to content

Bytte til litium startbatteri halverte lading fra motorer

Maika

Recommended Posts

Maika skrev for 1 time siden:

Sense skal lukte på forbruk normalt, og jeg gikk ut i fra at NO er der strømmen går når alt er ok?

Nei strømmen går via NC - normally closed når alt er OK. Går alarmen så går strømmen via NO - normally open. Men som J-Å påpeker så er det vel en inverteringsfunksjon i BMV som holder relé ‘på’ i normaltilstand og da blir det motsatt. Og det kan nok være lurt når en tenker ‘fail safe’. 

Maika skrev 1 time siden:

Men ja, lurt å invertere, slik at sense går til start hvis det skjer noe med BMV. 
Kanskje jeg også skal koble sammen sense før BMV, og bare bruke den som er koblet til startbatteri, så har jeg også eliminert risiko ved en potensiell feil med Cyrix-en. 

Antar du da mener å ha en senseledning fra forbruk og en fra start, og la den sjaltes av BMV som står på startbatteri? Og senseledning fra forbruk inn på NO, senseledning fra start inn på NC og COM til dynamoenes senseinnganger, samt sette invertert relefunksjon? Det burde fønke bra.

Eneste nedesida måtte være om releet bruker unødvendig strøm når det står ‘på’ hele tida. Dette er ikke oppgitt i manual så vidt jeg kan se men slik releet er beskrevet så virker det ikke som om det er er bistabilt relé (som ikke trekker strøm utenom når det sjaltes). Den strømmen vil jo i så fall trekkes fra startbatteriet. Om du heller bruker BMV koplet til forbruk og bruker både høy og lav spenning relé og alarmfunksjon så skulle du få samme resultat. Svikter Cyrix så mister du ladespenning og sjalter sense til start, samme med for høy spenning, og hvis BMV mister spenning så sant du bruker invertert relefunksjon. BMV på start kan jo fremdeles gir alarm for høy spenning selv om den ikke opererer relé. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...