willmasta Startet igår klokken 13:39 Link til dette innlegget Startet igår klokken 13:39 Yanmar 3gm30f i seilbåt med standard original dynamo fra 1996(tror jeg). Denne har tidligere ladet ca 25-30A. Etter å ha utvidet batteribanken med 3x100a litium gikk den plutselig ned til å lade bare 5a. Disse tallene lest av på victron shunt BT. Jeg får nå spenning til startbatteri, ca 14,3-14,4, men ingen A inn på batteri lest med tangampermeter. Målt ut fra dynamo leser jeg med samme instrument at det går ca 5A på tomgang. Men intet når fram til batteri. Det virker også som noe tapper startbatteriet for strøm sakte men sikkert. Ingen forbrukere er koblet på startbatteri, og batteriet er helt nytt. Det har ikke vært et problem tidligere. Før jeg starter renseprosess på koblingspunkter: er dette havarert dynamo? Det rare er jo å få spenning frem til startbatteri, men ingen faktisk lading. Hva sier de som har peiling? Om jeg har drept dynamo med litiumbatteri over de siste sesongene vil den eventuelt nye dynamoen få bedre vilkår; har akkurat installert dc-dc lader. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 16:25 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:25 Hvis du får 14.3-14.4V målt på startbatteri så høres dynamoen din ut til å være frisk som en fisk. Ved denne spenningen skal det ikke gå mye inn på dette batteriet. Du sier ikke noe om spenning/SOC på Lithiumbatteriene når du leser av 5A. Er de fulle vil de ikke ha så mye de heller. Og en DC-DC lader mellom vil jo ha sine egne parametre. Enklere om du beskriver systemet nøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart igår klokken 16:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:46 Takk for svar. Jeg driver og etterforsker litt i ledningsnettet her. Jeg har hatt tiltagende dårlig lading uansett soc på litiumbatteri sist sesong. Fant et type Hella rele som kanskje kan være kaputt og ikke slipper strøm gjennom til forbruk. Har forsøkt å koble det ut og sette inn dc dc. Jeg kan ikke altfor mye,.men har ett start og 3x100 forbruk. Alt av forbruk er koblet til forbruk, kun panel/motor til start. Det har vært skilt av et lite rele jeg ikke skjønte så mye av som vel da har sendt strøm til forbruk fra dynamo når start er fullt. Dette systemet gikk plutselig fra 25/30 a inn på forbruk til 5a, og så til null. Men egentlig var spørsmålet enkeøt(men med mange ord) om dynamo er frisk. Hvis spenning er frisk er alt i orden. Da sjekker jeg oppsettet på dc dc og finner ut hvordan jeg skal få strømmen videre. Men fikk en formening om at startbatteri ble tappet uten noen synlig grunn, og hadde lest noe om at kaputt ett eller annet i dynamo kunne gjøre dette. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 18:00 Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:00 OK, gammelt Hella relé byttet ut med DC-DC altså. Det burde jo fønke. Oppgir du type DC-DC er det sikkert noen her som har erfaring med den Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart igår klokken 19:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:42 Kjøpte en 1852 dc dc fra west system. Skal visstnok kunne lade opp til 40. Er i gang med ferie og nedtrapping av batterier nå, så får vi se hva som skjer når det formodentlig skal gi meg strøm. Ser det er tre ledninger på Hella releet. To "plusser" og en gul/grønn. Kan jeg droppe den gul/grønn eller har den en funksjon når releet er ute av drift? Dette er laderen: https://baatdeler.no/produkt/1852-dc-til-dc-lader-pro-serie-12v/ Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 19:57 Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:57 Trodde du skrev litt lenger opp at du hadde koplet ut Hella relé..? Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart igår klokken 20:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:48 Ja, jeg har koblet det ut. Var bare nysgjerrig på hva den kabelen som åpenbart ikke var pluss til start og pluss til forbruk var. Jeg har plugget/blindet releet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Gul/Grønn går trolig til minus. Du trenger vel den til DC-DC også ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.