Jump to content

Yanmar 3gm30f, dynamo gir spenning men ikke/lite lading.


willmasta

Recommended Posts

Yanmar 3gm30f i seilbåt med standard original dynamo fra 1996(tror jeg). Denne har tidligere ladet ca 25-30A. Etter å ha utvidet batteribanken med 3x100a litium gikk den plutselig ned til å lade bare 5a. Disse tallene lest av på victron shunt BT. 

 

Jeg får nå spenning til startbatteri,  ca 14,3-14,4, men ingen A inn på batteri lest med tangampermeter. Målt ut fra dynamo leser jeg med samme instrument at det går ca 5A på tomgang. Men intet når fram til batteri. 

 

Det virker også som noe tapper startbatteriet for strøm sakte men sikkert. Ingen forbrukere er koblet på startbatteri, og batteriet er helt nytt. Det har ikke vært et problem tidligere.  

 

Før jeg starter renseprosess på koblingspunkter: er dette havarert dynamo? Det rare er jo å få spenning frem til startbatteri,  men ingen faktisk lading. Hva sier de som har peiling?

 

Om jeg har drept dynamo med litiumbatteri over de siste sesongene vil den eventuelt nye dynamoen få bedre vilkår; har akkurat installert dc-dc lader. 

Link to post

Hvis du får 14.3-14.4V målt på startbatteri så høres dynamoen din ut til å være frisk som en fisk. Ved denne spenningen skal det ikke gå mye inn på dette batteriet.

 

Du sier ikke noe om spenning/SOC på Lithiumbatteriene når du leser av 5A. Er de fulle vil de ikke ha så mye de heller. Og en DC-DC lader mellom vil jo ha sine egne parametre. 
 

Enklere om du beskriver systemet nøyaktig. 

Link to post

Takk for svar. Jeg driver og etterforsker litt i ledningsnettet her. Jeg har hatt tiltagende dårlig lading uansett soc på litiumbatteri sist sesong. Fant et type Hella rele som kanskje kan være kaputt og ikke slipper strøm gjennom til forbruk. Har forsøkt å koble det ut og sette inn dc dc. 

 

Jeg kan ikke altfor mye,.men har ett start og 3x100 forbruk. Alt av forbruk er koblet til forbruk, kun panel/motor til start. Det har vært skilt av et lite rele jeg ikke skjønte så mye av som vel da har sendt strøm til forbruk fra dynamo når start er fullt. Dette systemet gikk plutselig fra 25/30 a inn på forbruk til 5a, og så til null. 

 

Men egentlig var spørsmålet enkeøt(men med mange ord) om dynamo er frisk. Hvis spenning er frisk er alt i orden. Da sjekker jeg oppsettet på dc dc og finner ut hvordan jeg skal få strømmen videre. 

 

Men fikk en formening om at startbatteri ble tappet uten noen synlig grunn, og hadde lest noe om at kaputt ett eller annet i dynamo kunne gjøre dette. 

Link to post

Kjøpte en 1852 dc dc fra west system. Skal visstnok kunne lade opp til 40. Er i gang med ferie og nedtrapping av batterier nå, så får vi se hva som skjer når det formodentlig skal gi meg strøm. Ser det er tre ledninger på Hella releet. To "plusser" og en gul/grønn. Kan jeg droppe den gul/grønn eller har den en funksjon når releet er ute av drift?

 

Dette er laderen: https://baatdeler.no/produkt/1852-dc-til-dc-lader-pro-serie-12v/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...