Kullseilern Startet 23 timer siden Link til dette innlegget Startet 23 timer siden Har planer om å lære datter (8 år) å seile i sommer. Er det noen som har tips til en båttype som passer til dette, som kan skaffes relativt rimelig (hvis interessen ikke er der likevel), og som har plass til både far og barn? Optimist, VG-jolle og denslags tror jeg blir for smått. Far er relativt tung, men smidig... Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Lærling. Verdens minste kjølbåt. Seiles ikke som jolle, men seilbåt. https://www.finn.no/mobility/item/415943216 Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Korsfjord Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Støtter lærling. Askeladden 14 eller 16 i seilversjon kan muligens være et alternativ, da har man mer alburom ombord. Optimist, VG-jolle o.l blir nok for smått for en voksen og et barn, ja. Laser er gøy, men da må man regne med å bade litt Så finnes jo En- og Tokronan, der i alle fall sistnevnte skulle være stor nok. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden En god gammeldags Mirror-jolle bør gå fint å seile for voksen mann med ung matros. Jeg var vel 7-8 da jeg var med faren min som fokkeslask første gang. Har ikke seilt mye de siste 35 åra, men det var himla gøy. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Støtter lærling jeg også, men hvis du har båtplass kan du godt gå opp i størrelse til en Killing, Yngling eller Andunge. Da har dere moro i maaange år fremover! Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Grønnskollingen Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Støtter Askeladden kombi. De er billige og kan brukes som en fin turbåt. Om du vil ha noe mer velseilende kan kanskje oslojolle være noe? Alle de små Herman Linge båtene er også flotte begynnerbåter Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Walker Bay 10ft. Ikke den skarpeste seileren, men med RID en er den trygg å seile også for åtteåringen alene. I tillegg kan den både ros og brukes med liten utenbordsmotor. Du får et fint eksemplar for 15k og disse er svært lett omsettelige. Sitér dette innlegget Link to post
Kullseilern Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Takk for mange gode tips! Her var det mange båttyper jeg ikke har hørt om før - seilte minijolle da jeg var barn, husker at det ble litt for heavy seilføring da jeg var 7-8 år når alle kompisene duppet rundt i optimister og VG-joller. Heller foreløpig litt mot Lærling, siden planen jo er at hun skal klare å mestre båten selv om ikke så lenge... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden RS Feva. Seiling er flott aktivitet. Skal du være instruktør forutsetter det at du kan seile. Barn på 8 år blir med på det spm en tryg og god pappa arrangerer, ikke begynn med å spørre. ‘Har du lyst til å seile i dag’, si i dag skal vi ut med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Skal båten ligge på vannet eller ned/opp ved hver bruk? Kjølbåter krever mer jobb å sjøsette og ta opp igjen, og man må ha en krybbe for oppbevaring på land. En seiljolle med senkekjøl og avtagbart ror er enklere i så måte. Opp med kjøl og ror, så kan man dra båten rett opp på land og legge den opp-ned etter å ha tatt av riggen. Jeg tenker som @Code0 at en RS Feva eller kanskje en 2-Krona (eller 1-Krona som er litt mindre og også ble solgt som A-jolle) kan være et godt valg. Det er joller med god plass til én voksen og et barn, jeg har også vært to voksne og seilt 2-Krona ganske effektivt og raskt. Om man vil pushe kan man ri på ripa, eller man kan seile mer konservativt for å gi trygghet og seilglede. 2-Krona var en «satse-jolle» i Oslofjorden for noen år siden, hvor blant annet KNS brukte den som rekrutteringskolle. Andre foreninger fulgte etter. Nå mener jeg det er RS Feva som har tatt over for 2-Krona. Det er derfor kanskje mulig å få tak i en 2-Krona til en rimelig penge? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
enslagsgjest Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden En Feva har relativt mye seil og krever sin mann for å rette den opp etter kullseiling, spesielt hvis man er litt uheldig og havner i en byge. Man kan ha det mye moro i den, men vet ikke om jeg hadde valgt den som første båt. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Big Horn Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Snipe er også en fin begynnerbåt som lett kan slippes med tralle eller henger. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Har hatt VG-jolle noen år. Fin båt, men seilet jeg hadde var helt utblåst som en sokk. Seilte en del med den med ett og to barn. Far bak og ett barn hver side forran. Barna lærte at holmene satt fast i bunn. Har ikke testet Lærling, men den på finn annonsen over så spennende ut. Askeladden 👍 Mitt beste tips er å bli med i seilorening. Ofte mengder av joller. Seilkurs / sommmercamp 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.