Jump to content

Tips til seilbåt for opplæring, voksen + barn 8 år

Kullseilern

Recommended Posts

Takk for mange gode tips! Her var det mange båttyper jeg ikke har hørt om før - seilte minijolle da jeg var barn, husker at det ble litt for heavy seilføring da jeg var 7-8 år når alle kompisene duppet rundt i optimister og VG-joller. Heller foreløpig litt mot Lærling, siden planen jo er at hun skal klare å mestre båten selv om ikke så lenge... 

Skal båten ligge på vannet eller ned/opp ved hver bruk? Kjølbåter krever mer jobb å sjøsette og ta opp igjen, og man må ha en krybbe for oppbevaring på land. En seiljolle med senkekjøl og avtagbart ror er enklere i så måte. Opp med kjøl og ror, så kan man dra båten rett opp på land og legge den opp-ned etter å ha tatt av riggen.

Jeg tenker som @Code0 at en RS Feva eller kanskje en 2-Krona (eller 1-Krona som er litt mindre og også ble solgt som A-jolle) kan være et godt valg. Det er joller med god plass til én voksen og et barn, jeg har også vært to voksne og seilt 2-Krona ganske effektivt og raskt. Om man vil pushe kan man ri på ripa, eller man kan seile mer konservativt for å gi trygghet og seilglede. 

2-Krona var en «satse-jolle» i Oslofjorden for noen år siden, hvor blant annet KNS brukte den som rekrutteringskolle. Andre foreninger fulgte etter. Nå mener jeg det er RS Feva som har tatt over for 2-Krona. Det er derfor kanskje mulig å få tak i en 2-Krona til en rimelig penge?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har hatt VG-jolle noen år. Fin båt, men seilet jeg hadde var helt utblåst som en sokk. Seilte en del med den med ett og to barn. Far bak og ett barn hver side forran. Barna lærte at holmene satt fast i bunn. 

Har ikke testet Lærling, men den på finn annonsen over så spennende ut. Askeladden 👍

Mitt beste tips er å bli med i seilorening. Ofte mengder av joller. Seilkurs / sommmercamp 👍

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...