Jump to content

Lage plass-støpt dieseltank av glassfiber

hansa82

Recommended Posts

Etter nok en video på youtube, så kom tanken på å lage en ny dieseltank. :undrer:

Youtube

Har også lyst til å utnytte plassen litt bedre å få til et dedikert lavt punkt i tanken hvor evt vann kan samle seg ( for lett å kunne pumpe det ut)

Dette er plassen til tanken.

IMG_20220929_200716.jpg.470b54dbf2cfca7ebc7fe5b216e85097.jpg

Slik ser dagens tank ut.

PXL_20250505_120944484.jpg.6230d9bee6ed32a13622d5f721bffda9.jpg

Tenkte å gjøre følgende:

Dekke innsiden av kjøl med papp-plater for å få litt luft mellom tank og skrog.

Legge ett lag med plast slik at tanken slipper etter støping.

Plassere front og bakvegg til tank.

Legge glassfiber-matter og støpe med polyester, epoxy eller vinylester.

Støpe inn skvalpeplater og lokk.

Er dette noe en amatør kan få til, eller er det for viderekommende?

Og hva med bindemiddel? Polyester er vel billigst, men epoxy har best motstandsdyktighet mot diesel? Eller?
Er det et alternativ å støpe tanken med polyester også ha et lag epoxy ytterst (på innsiden), eller kan man behandle innsiden med noe annet?

Kom gjerne med synspunkter og innspill! :D

• 4 måneder senere...

Var ikke så mye respons på dette i sommer, men idéen om å støpe tank selv er fortsatt til stede her. 

Har kommet fram til at vinylester er det foretrukne mediet når det skal være i kontakt med diesel.

Så er spørsmålet hva man skal bygge opp tanken med...

Min nærmeste leverandør, Biltema, har tre typer glassfiber som jeg kan se.

Vevd glassfiberduk 300 g/m²

30-513_xl_1.jpg.319d242fde4b0aeb4ec410d3b6cd474a.jpg

Glassfibermatte (på rull) 450 g/m²

30-539_xl_1.jpg.971c938a8508e00fed750ea27be9a330.jpg

Emulsjonsbundet glassfibermatte 300 g/m² og 450 g/m² (kan brukes med vinylester, ifølge AI iallefall)

30-509_xl_1.jpg.f2e572c8a9e235470a5568106f34a2e6.jpg

Vil tro en kombinasjon av noen av disse er å anbefale, men her skulle jeg gjerne hatt litt innspill. :ber:

Etter timesvis på jutjub, så tror jeg kanskje at 3x600g/m² holder. Det vil vel si 6x300g/m² eller 3-4x450g/m²?

Tenker å lage støtter både i bunn og på sidene, så da er kanskje ikke tykkelse like kritisk, som om den skulle stått uten noe suportering.

hansa82 skrev for 9 timer siden:

Var ikke så mye respons på dette i sommer, men idéen om å støpe tank selv er fortsatt til stede her. 

Har kommet fram til at vinylester er det foretrukne mediet når det skal være i kontakt med diesel.

Så er spørsmålet hva man skal bygge opp tanken med...

Min nærmeste leverandør, Biltema, har tre typer glassfiber som jeg kan se.

Vevd glassfiberduk 300 g/m²

30-513_xl_1.jpg.319d242fde4b0aeb4ec410d3b6cd474a.jpg

Glassfibermatte (på rull) 450 g/m²

30-539_xl_1.jpg.971c938a8508e00fed750ea27be9a330.jpg

Emulsjonsbundet glassfibermatte 300 g/m² og 450 g/m² (kan brukes med vinylester, ifølge AI iallefall)

30-509_xl_1.jpg.f2e572c8a9e235470a5568106f34a2e6.jpg

Vil tro en kombinasjon av noen av disse er å anbefale, men her skulle jeg gjerne hatt litt innspill. :ber:

Etter timesvis på jutjub, så tror jeg kanskje at 3x600g/m² holder. Det vil vel si 6x300g/m² eller 3-4x450g/m²?

Tenker å lage støtter både i bunn og på sidene, så da er kanskje ikke tykkelse like kritisk, som om den skulle stått uten noe suportering.

Jeg ville valgt epoxy og vevd glassfiberduk, etter min mening er godt å jobbe med, særlig innvendig i en båt og enkelt å få et godt resultat men her er det ulike meninger og avhengig av hva man ar vant til å bruke. NB: bruker du epoxy så kan du ikke bruke kortfiber matte (choped strand mat/CSM) fordi den er beregnet for polyester/venylester med styren som løser opp bindemiddelet. Verneutstyr som åndedrettsvern, hansker mm. må man uansett bruke. Tipper begge deler går bra, men uansett bør du vel legge på et lag med en type epoxy som tåler eksponering for diesel over lang tid. 100% tett kan det være vanskelig å få en slik tank uansett så der er mulig du må påregne noe diesellukt. (ref hvordan glassfiber propantank alltid lukter litt). Sjekk YouTube der finnes vel noen videoer på dette. 

Jeg har en lignende tank i min båt, men der er det ikke støpt en løs tank. Bare tettet imellom langsgående skott foran og bak, deretter er det støpt lokk oppå der igjen. Dvs at bunnen av tanken er bunnen av båten. Hos meg er tanken ca 3 meter lang og rommer 750 liter. Den er laget uten hverken skvalpeskott eller mannlokk og har uttak helt i akterenden. Har derfor laget "dagtank" på 75 liter med automatisk pumping fra hovedtank da jeg ikke turte å gå ut i litt vær med

f.eks halvfull hovedtank. Var redd for at det skulle suge luft. Vet ikke hva som er blitt brukt til å støpe med, men kan ikke si å ha merket noe diesellukt inni båten. Har hatt den i 20 år nå.

Eksisterende tank er tydelig sliten etter 40år. 

Er allerede lappet endel på og er ikke gira på diesel-lekkasje midtfjords, om man skulle finne på å reise lengre enn langt. 

Ikke 100% bra passform, så gnisser litt mot skroget her & der også er det en langsgående sveis helt i bunn, som ikke er helt heldig mtp evt vann. Var flere lekkasjer her tidligere!

Tenker som sagt å bruke vinylester og ikke epoxy, med mindre det dukker opp gode grunner til noe annet. :smiler:

En tank som ikke er diffusjonstett, inne i båten er iallefall helt uaktuelt. 😬 

Ikke så dumt det, men da mister jeg muligheten for å utnytte mest mulig av plassen (sikkert ikke mange litrene, men) også blir det mye styr å få til den laveste delen helt foran (som jeg vil ha til vannoppsamler), som mangler på dagens tank.

Fordelene vil jo være at jeg kan jobbe i garasjen istedet for i båten, men det ser jeg ikke på som så stort problem.

hansa82 skrev for 14 timer siden:

Tenker som sagt å bruke vinylester og ikke epoxy, med mindre det dukker opp gode grunner til noe annet. :smiler:

En tank som ikke er diffusjonstett, inne i båten er iallefall helt uaktuelt. 😬 

Du får ikke en diffusjonstett tank med vanlig vinylester i alle fall. Da må du gå for produkter som f.eks denne : https://www.easycomposites.co.uk/ve140-fuel-resistant-vinylester-fuel-tank-resin Men jeg gjetter det likevel vil lukte litt. Epoxy er bedre men 100% tett blir antagelig ikke det heller, men se etter epxy beregnet til formålet som f.eks https://www.alchemie.com/resin-for-electronics/epoxy-resin/ep4820-h103.html . Vil du bygge med vinylester må du i alle fall påføre epoxy primer og epoxymaling e.l. Som tåler langtidseksponering av diesel. 

Min alutank fikk svetting under etter bare drøyt 20 år. Antydning til et par knøttsmå tæringshull fra utsiden og inn, som da må fikses.

Båt i drift 1984-2004, men stod på land med ca halvfull dieseltank til ca 2016 før den ble tømt og tatt ut.

Tanken på 460 liter er egentlig for stor for behovet. Dimensjonert etter datidens doble motorer og lav literpris.

Skal korte inn tanken i bredde eller lengde, eller gjør den lavere (men lavere er kanskje dårligste alternativ). Ca 300 liter er mer enn nok.

Blir mere plass under dørken, og vesentlig lettere å få tanken ut og inn ved slike behov.

Måtte demontere hele pantryseksjonen for å få den opp (ikke så farlig, seksjonen skal ikke tilbake igjen). 

En plasstøpt tank i glassfiber (eller kanskje epoxy er å foretrekke?) hadde kanskje ikke vært så dumt. Men tror egentlig det bli mere jobb enn nytteverdi. 

Komodo skrev for 4 timer siden:

Jeg ville mest sannsynlig også flikket på den gamle tanken framfor å legge en masse jobb i å lage en helt ny i kompositt. 

Vil du anbefale alu-MIG eller TIG for å sveise om en alutank? Har lyst til å lære meg alu-MIG (har nytt apparatur) eller TIG.

Men kjenner folk som jobber med slikt, så det er kanskje tryggest med fagfolk. Dieseltanken skal uansett ikke bli noe forsøksprosjekt, får øve på noe annet :fniser:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev 2 minutter siden:

Vil du anbefale alu-MIG eller TIG for å sveise om en alutank? Har lyst til å lære meg alu-MIG (har apparatur) eller TIG.

Jeg er ikke spesielt dreven på alusveising, der er det nok andre som har mer å bidra med. Jeg har uansett sveiset mest TIG, og veldig lite MIG (på alu altså). Jeg har uansett mest sans for TIG til dette, da man har bedre kontroll på smeltebadet og gjennombrenning. Har også inntrykk av at det har lett for å bli krøll med tråden når man sveiser alu med MIG. Tråden er veldig myk, og det skal lite til før den krøller seg i mateverket. Men som sagt, andre kan sikkert si mer om dette. @Lars Hansen kanskje? Jeg vurderer å kjøpe meg et alu apparat, og da blir det TIG. 

Komodo skrev for 21 timer siden:

Jeg er ikke spesielt dreven på alusveising, der er det nok andre som har mer å bidra med. Jeg har uansett sveiset mest TIG, og veldig lite MIG (på alu altså). Jeg har uansett mest sans for TIG til dette, da man har bedre kontroll på smeltebadet og gjennombrenning. Har også inntrykk av at det har lett for å bli krøll med tråden når man sveiser alu med MIG. Tråden er veldig myk, og det skal lite til før den krøller seg i mateverket. Men som sagt, andre kan sikkert si mer om dette. @Lars Hansen kanskje? Jeg vurderer å kjøpe meg et alu apparat, og da blir det TIG. 

Nå begynner det å bli lenge siden jeg jobbet som sveiser, men mener å huske at mig-apparatene vi brukte til alu hadde spesielle trådmatere da alutråden er veldig myk.

Er vel enklere å komme i gang med tig, men må ha vekselstrømsapparat da, som koster noe mer.

Hadde vel ikke laget tank i noe annet enn 316 skulle jeg laget selv, da alu er ganske utsatt for tæring...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...