Hartki Startet 8.Juli Link til dette innlegget Startet 8.Juli Som tittelen spør, hva er erfaringene ute der? Jeg har selv ikke fått sjekket så mye, men ser ut som den går «godt» med et turtall mellom 2300 og 2700. Har endel groe under så derfor vet jeg ikke hvor pålitelig det er. Har forstått at det er lurt å unngå turtall mellem 1700 og 2200 ca for da slår turboen inn og den soter mye. Men jeg synes hekken egentlig blir ganske «nedsotet» etter hver tur selv om jeg prøver ta hensyn. Av og til kommer litt surt røyk akkurat idet jeg gir gass (fra tomgang) Men hva er erfaringene deres? Eller høres det ut som det kanskje er min motor som må justeres litt? Sitér dette innlegget Link to post
Hartki Svart 9.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli Jeg ser nå at de to hvite plastkannene jeg har hatt stående bak på akterdekket er blitt veldig nedsotet. Det skal vel ikke være slik? Sitér dette innlegget Link to post
Hartki Svart 19.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli Ingen som vet/har erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli Ved å studere forbrukskurven på en hvilken som helst moderne dieselmotor vil du se at motoren typisk har en flat kurve mellom de 15/20 første og de 15-20 siste prosentene av motoren turtallsområde. På det midtre området brenner motoren diesel mest effektivt og dermed renest.. "Veldig nedsotet" vil nok variere mye ettersom hvem du spør. Fruen kan merke sot ned på nano-nivå, jeg er ikke like følsom... del et bilde eller få en erfaren med deg på tur. Jeg svarer deg fordi jeg synes du har laget en veldig god trådtittel og da fortjener du svar. Håper noen med mye 4LHA erfaring kan steppe inn. Hvor mange brukstimer har du på dysene? Har du diesel film på vannet? Når du har grodd båt får motoren fort helt feil belastning og det kan lett føre til mye sot. Gjør skroget rent før du gjør store valg om motoren. Det blir litt som om du skal løpe deg en tur, også huker noen på deg et lodd som du må slepe på... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli Er det ikke enkelte Yanmar-modeller som er «kjent» for å være sotete? Jeg mener dette har vært diskutert knyttet til Viknes 1030, men da med 6-sylindrede Yanmarer Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli Brigg skrev 7 minutter siden: Er det ikke enkelte Yanmar-modeller som er «kjent» for å være sotete? Jo, det er mulig, men jeg opplever ikke at vår 4LHA soter nevneverdig. Nå har riktignok vi HTP varianten (144kk), men har aldri vært plaget av sot. Vi kjører mest i sakte fart (6-8 knop), altså i hastigheter som skulle generert mye sot. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hartki Svart 20.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli Hei. Og takk for svar. Jeg kjøpte båten i fjor, og da sotet den også mye (var ren under vannlinja da) men jeg fikk ikke testet så mye da siden båten var ny så er usikker på om det er verre eller likt i år. Har ingen bilder, men jeg hadde en hvit pose stående framme ved førerplassen som var kommet sot på. Og de to plastkannene som stod på akterdekket var som tidligere skrevet helt nedsotet. Siden båten er ny så anerjeg ikke om det er gjort noe med dysene. Den er gått ca 1200 timer. Jeg tenkte begynne med å blande i litt dyserens. Er det noen dere kan anbefale? Jeg tenkte også etterhvert prøve å få til noe slik at eksosen går ned under vannlinja og gjerne litt lenger ut på siden. Jeg ser i diverse forum at mange har gode erfaringer med det. ps. Jeg spurte også om dette i yanmartråden og henviste til denne tråden, men jeg fikk ikke svar. De er vel på båttur hele gjengen 😊😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.