Jump to content

Vann i bensinen Mercury 30hk 4-takt

amboseli

Recommended Posts

Jeg var så uheldig å kjøre båten med vann i bensinen til den stoppa. Er en Mercury 30hk 4-takts motor som nå nekter å starte. Jeg har bytta ut bensinen i tanken, skifta tennplugger og drenert og sjekka at drivstoffpumpa virker. Har også renset drivstoff-filteret. Startmotoren går, men motoren vil ikke tenne skikkelig. Går gjerne 5-10 sekunder før den stopper. Om noen har tips om hva jeg kan gjøre, vil jeg sette stor pris på det.

Først vær sikker på att du virkelig har fått byttet alle filter, evnt også det i vannutskilleren, det sitter ofte ett "usynelig" filter øverst i den, se om du også har ett lite netting filter under motorlokk, tøm tanken, når tanken er tom ta en fille av noe slag som trekker veske lett å slipp ned i tanken for å suge til seg siste rest, dra ta ut fillen fra tanken, tanken er da garantert fri for vann,  ha så på bare 2-3liter, tilsett en kraftig ! dose injector rens, 10× anbefalt vedlikeholds dose,  å la motorn gå en stund, om den stopper start opp igjen å gjenta.

Det er det første du må gjøre, om det ikke hjelper må det nok en mer grundig feilsøking til.

Er det efi så draine VSP uniten, det er tappeskrue i bunnen her. Er det forgassere så må disse også tappes ned på drainskruer i bunnen. Regner med du har drainet drivstoffilteret ( sil ) under hetta på motoren. Det er nok noe vann i raien også ( om det er  EFI ) , men dette skylles ut etterhvert, regne med litt hosting de første minuttene.

Symptomene stemmer med at det sitter en vannperle i tomgangsdysa - hvis det er forgassermotor. Choke gjør at det sviver (såvidt) på lavfartskretsen, så er det slutt. 

En mulig utvei for å tørke ut vannet er å fylle forgasseren med rødsprit, gjøre et startforsøk, så drenere igjen. Spriten tar med seg vannet og restene etter tapping blander seg i bensinen og er garantert borte etter noen minutters gange. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...