nie Svart Torsdag 16:12 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:12 Chiefengineer skrev for 1 time siden: Det finnes en haug med eksempler på båteiere som har byttet fra bly til Lithium forbruk med kun å sette inn ny, Lithium batteripakke uten å røre en eneste skru på øvrig installasjon. Og at det har fungert prikkfritt i flere år etterpå. Så jeg tror ikke du skal overdrive omfanget av et slikt bytte, selv om mange tar installasjonen helt ut og bytter omtrent hele elektropakken i båten for å få sove trygt om natta. Jepp, og jeg er en av de. Byttet til 2 x 100 Ah litium for 4,5 år siden. Fikk med nye kabler mellom batteriene til monteringen. Båten er nå kjørt 500+ timer med dette oppsettet og har aldri hatt problemer. Litiumbatteriene har innebygd Bluetooth som jeg følger med på. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart Torsdag 16:32 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:32 nie skrev 16 minutter siden: Jepp, og jeg er en av de. Byttet til 2 x 100 Ah litium for 4,5 år siden. Fikk med nye kabler mellom batteriene til monteringen. Båten er nå kjørt 500+ timer med dette oppsettet og har aldri hatt problemer. Litiumbatteriene har innebygd Bluetooth som jeg følger med på. Samme her, 2x100 Ah, 5+ år og 500 timer. La til ArgoFET etter at det viste seg å gi feil (for høy spenning til startbatteri) med originalt ladeskille når batteriene var tomme og ba om full pupp fra dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Torsdag 17:14 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:14 Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Hvorfor kjører du ikke ladekabel fra dynamo til en Argo Fet og lar den ta seg av splittinga til de ulike batteripakkene som mer normalt er? Vel, fikk oppsettet fra BBS. Har bare 1 litium på 200 ah. Blybatteriene er startbattrerier til de 2 yanmarene. Er en automatisk Victronic vender mellom bly(start) og litium (forbruk). Har Bluetooth, så har full oversikt på mobilen. Var bekymret fot at Hitachi dynamoen skulle bli overarbeidet. Den kan levere 80 amp, men har aldri sett den levere mer en drøyt 50 amp på det meste. Eneste jeg kunne tenkt meg var å sette den andre dynamoen i arbeid også. Er det noen hensikt i kjøre begge dynamoen mot litiumbatteriet ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Torsdag 18:11 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:11 Ida Marie III skrev 52 minutter siden: Vel, fikk oppsettet fra BBS. Har bare 1 litium på 200 ah. Blybatteriene er startbattrerier til de 2 yanmarene. Er en automatisk Victronic vender mellom bly(start) og litium (forbruk). Har Bluetooth, så har full oversikt på mobilen. Var bekymret fot at Hitachi dynamoen skulle bli overarbeidet. Den kan levere 80 amp, men har aldri sett den levere mer en drøyt 50 amp på det meste. Eneste jeg kunne tenkt meg var å sette den andre dynamoen i arbeid også. Er det noen hensikt i kjøre begge dynamoen mot litiumbatteriet ? Jeg vet ikke helt hvordan det blir med tomotors anlegg, du må vel muligens ha to argofet, en til hver dynamo og så parallellkople de to utgangene fra hver Argofet. Så lenge en av utgangene til Argofet er tilkoplet et blybatteri vil jo dette sørge for at dynamo(er) har belastning uansett hva som skjer med lithiumpakken og ladekapasiteten dobles. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Torsdag 19:17 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:17 Chiefengineer skrev 1 time siden: Jeg vet ikke helt hvordan det blir med tomotors anlegg, du må vel muligens ha to argofet, en til hver dynamo og så parallellkople de to utgangene fra hver Argofet. Så lenge en av utgangene til Argofet er tilkoplet et blybatteri vil jo dette sørge for at dynamo(er) har belastning uansett hva som skjer med lithiumpakken og ladekapasiteten dobles. Hva er argofet ? Et rele ? Men vil 2 dynamoer fylle mer på en bare en dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Torsdag 19:43 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:43 Ida Marie III skrev 18 minutter siden: Hva er argofet ? Et rele ? Men vil 2 dynamoer fylle mer på en bare en dynamo? ArgoFet (Victron) er ladeskille uten det spenningstapet som et ordinært diodeskille gir. Jeg har et slikt med en inngang (dynamo) og tre utganger. Ene utgangen går til startbatteriet (bly), andre til lithiumbanken og tredje til thrusterbatteriet (bly). Så det er mer enn tilskrekkelig blylast å fordele ladingen på om BMS av en eller annen uforklarlig grunn skulle kutte ut lithiumpakken samt at jeg beholder full ladeeffekt til Lithium fra 115Ah dynamoen uten noen restriksjoner. Det var en klar forutsetning fra min side at i overgangen til Lithium skulle det ikke inn noen DC/DC løsning som begrenser ladeeffekten da Mitsubishi dynamoene til Volvo ikke har noen problemer med å handtere en Lithiumbank. ArgoFet kan fås med en inngang (dynamo) og to eller tre utganger med ulike max-effekter, jeg har 200Ah versjonen (200-3). Med to parallellkoplede dynamoer av lik størrelse blir ladekapasiteten doblet så da vil du halvere du ladetiden på batteribanken. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Torsdag 20:51 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:51 Chiefengineer skrev 1 time siden: Med to parallellkoplede dynamoer av lik størrelse blir ladekapasiteten doblet så da vil du halvere du ladetiden på batteribanken. Er du sikker? Snakket med en mekanikker som påstod at den dynamoen med høyeste ladespenning, (de er vist aldri helt identisk), vil ta jobben. Og den med den laveste ladespenningen vil bare legge seg ut, pga at den føler at spenningen er høy, og tror batteriet er fullt. Vet ikke om teorien stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart Torsdag 21:37 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:37 Jeg har to dynamoer. Begge koplet inn på samme inngang på argofet. Dynamoene er på 60 amper. Ladet 100a senest idag. Så tror ikke den teorien er korrekt🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart Torsdag 21:41 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:41 De to dynamoene vil jobbe mer eller mindre likt helt til batterispenningen er lik regulatorspenningen på dynamoene - noe spenningstap i kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Torsdag 22:35 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:35 Mine 2 Volvoer lader begge via ladeskiller Stor forskjell om eg bare starter ene motor. Hender eg bare starter stb motor som går via varmt vanns tank. Er jo det som er heile poenget med lithum. Dei sluker jo all strøm dei får Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Torsdag 22:48 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:48 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Er du sikker? Snakket med en mekanikker som påstod at den dynamoen med høyeste ladespenning, (de er vist aldri helt identisk), vil ta jobben. Og den med den laveste ladespenningen vil bare legge seg ut, pga at den føler at spenningen er høy, og tror batteriet er fullt. Tror ikke det der stemmer, men jeg vet ikke om det kan være forskjellig med forskjellige laderegulatorer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vestkystseiler Svart Fredag 01:48 Link til dette innlegget Svart Fredag 01:48 4 hours ago, Ida Marie III said: Er du sikker? Snakket med en mekanikker som påstod at den dynamoen med høyeste ladespenning, (de er vist aldri helt identisk), vil ta jobben. Og den med den laveste ladespenningen vil bare legge seg ut, pga at den føler at spenningen er høy, og tror batteriet er fullt. Vet ikke om teorien stemmer. Et sultent litiumbatteri vil trekke ned spenningen til et punkt som er lavere enn ladespenningen til begge dynamoene. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Fredag 05:39 Link til dette innlegget Svart Fredag 05:39 Det skal gå fint om spenningsregulatorene er noenlunde likt innstilt, litt skjevfordeling av last kan du nok erfare men tenker nok fordelene er større enn ulempene om du ligger på minussida med ladingen nå. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Fredag 12:41 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:41 Høres bra ut, da kobler jeg inn den siste dynamoen også. Går mye i uthavn, gjerne bare en liten times kjøring mellom hver, da er det fint om begge dynamoen jobber. Går greit nå om sommeren med solpanel, men når høstmørket kommer kan det kanskje være en god ide. Takker for opplysningen.👍 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Fredag 15:11 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:11 Vestkystseiler skrev for 13 timer siden: t sultent litiumbatteri vil trekke ned spenningen til et punkt som er lavere enn ladespenningen til begge dynamoene. Det skjønner jeg ikke. Om batteriet ligger på 13,2 V, så dytter vel dynamo med 13,4 eller høyere? Dynamoen kan gi maks 14,4/14,6, men når batteriet ligger godt under så dytter dynamo med spenning høyere en batteriet vil jeg mene. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart Fredag 15:54 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:54 Jeg byttet for en uke siden. 2 x Sønnak Gel 210a var i ferd med å miste piffen etter 8 sesonger. Koblet vekk laderele. Monterte Victron Orion SX 12/12 50a DC DC lader og et Li Time 200Plus batteri. 200a BMS da ankervinsjen går på forbruk. Lader med landstrøm med en gammel 50a bly/syre lader via Victron SX. Totalt 8500,- det er rimeligere en 2 nye sønnak GEL. Så får vi se hvordan kvaliteten er. Og ikke minst om det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart Fredag 16:21 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:21 Too Much skrev 25 minutter siden: Jeg byttet for en uke siden. 2 x Sønnak Gel 210a var i ferd med å miste piffen etter 8 sesonger. Koblet vekk laderele. Monterte Victron Orion SX 12/12 50a DC DC lader og et Li Time 200Plus batteri. 200a BMS da ankervinsjen går på forbruk. Lader med landstrøm med en gammel 50a bly/syre lader via Victron SX. Totalt 8500,- det er rimeligere en 2 nye sønnak GEL. Så får vi se hvordan kvaliteten er. Og ikke minst om det fungerer. Blir spennende å høre om 200a bms tåler vinsj. Har du truster på startbatteriet? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Steihy Svart Fredag 16:44 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:44 lurvetass skrev 18 minutter siden: Blir spennende å høre om 200a bms tåler vinsj. Blir ikke 200 A ca. 2500 W? Skal ikke TooMuch ha ganske stort ankerspill for at dette skal bli spennende? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Too Much Svart Fredag 17:13 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:13 Ankervinsjen sitter bak en 150A AMS sikring. Tror vinsjen er på 1200w. Det har så langt gått fint. Truster har jeg ikke. Dynamo er på 55a. Har satt lader til 40a foreløpig. Den lader med 40a så og si hele tiden når motor går med litt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Fredag 17:51 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:51 Code0 skrev for 2 timer siden: Det skjønner jeg ikke. Om batteriet ligger på 13,2 V, så dytter vel dynamo med 13,4 eller høyere? Dynamoen kan gi maks 14,4/14,6, men når batteriet ligger godt under så dytter dynamo med spenning høyere en batteriet vil jeg mene. Batteriet ligger aldri på mer enn 12.7V på ‘eget initiativ’. Har det høyere spenning er det fordi dynamo dytter den opp. Men når det er sultent klarer den ikke å nå settspenningen sin før batteriet nærmer seg fullt og er mindre sultent. Derfor går det helt fint å la 2 dynamoer lade sammen også. Men når bankene nærmer seg fulle vil nok den ene gi seg før den andre, uten at det er noe stort problem. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart Fredag 19:22 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:22 4 hours ago, Code0 said: Det skjønner jeg ikke. Om batteriet ligger på 13,2 V, så dytter vel dynamo med 13,4 eller høyere? Dynamoen kan gi maks 14,4/14,6, men når batteriet ligger godt under så dytter dynamo med spenning høyere en batteriet vil jeg mene. Dynamoen dytter med en spenning høyere enn batteriets hvilespenning. Dette vil føre til at spenningen på batteripolen øker til den samme spenningen dynamoen dytter med, f.eks 13.4V Men siden dette er godt under settpunktet for dynamo nr. 2, vil også dynamo nr.2 dytter strøm inn på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Fredag 19:33 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:33 Uansett blir det lett å finne ut om det funker. De ser en jo på mobilen om det blir dobbelt med amp inn i forhold til før. Får kikke på det når jeg kommer hjem. Nyter livet i Kalvåg nå.🍺🇧🇻 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Fredag 19:57 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:57 Ingar skrev On 9.7.2025 at 14.30: Trenger man å modifisere noe eller montere ekstra utstyr? Eller kan man bare bytte ut blybatteriene med litium? Man trenger egentlig ikke modifisere veldig mye. Jeg installerte et hjemmebygget lithiumbatteri etter inspirasjon fra diy-tråden til @Dreuf. Tok ut to blybatterier og byttet plass, gjorde vel egentlig minimalt utenom litt omlegging av kabler. Ladeskille hos meg er et simpelt rele som er styrt av D+ på dynamo, så jeg fikk heller ikke utfordringene med spenningsdifferanse som følger med VSR releer. Dynamo, solcellepanel og blylader kjører på med strøm akkurat som før. Dvs med et unntak. For lithiumbatteriet er så mottagelig for strøm, så landstrømsladeren har jeg så langt ikke hatt bruk for. 100W solcellepanel gir oss det vi trenger. Og som flere andre har vært inne på; båtlivet kan nå omtales som før og etter lithium! Før var det et evinnelg jag etter å få toppladet batteriene, nå må man nesten finne på noe nytt å bruke strømmen på 😅 Ingar skrev On 9.7.2025 at 14.30: Litiumbatterier rundt 100Ah å anbefale? Forandrer det noe om banken økes til 200Ah? (tenker på varmgang i dynamo etc.) Varmgang og brent dynamo var et av de største skremslene i begynnelsen, men det ser ikke ut til at det har blitt deg helt store problemet. Men deg har nok litt med bankens størrelse, dynamo, og bruksmønster å gjøre. Hos oss har det i alle fall ikke vært noe problem med dynamoen, for lithiumbatteriet er jo stort sett fullt hele tiden. Det til tross for at kjøleskapet står på 24-7 fra utsett på våren til opptak i november. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sørlandet2 Svart Lørdag 08:50 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:50 Dette ble en tråd med mange løse tråder. @Ingar det hadde vert kjekt å vist hva slags båt, oppsett du har i dag, da er det kanskje lettere å si hvis det trenges endringer. Jeg har utenbordsmotor, 70ah lader, byttet ut VSR relé med 30ah dc-dc lader mellom startbatteriet og forbruksbatteri. Har nå 200ah lithium, vurderte 100ah, men fikk god pris på 200ah med Bluetooth. Fungerer veldig greit. Har fått veldig god oversikt over kapasitet. Det må jo sies at dc-dc lader gir en reduksjon av hva dynamo kan levere. Jeg får ca 25 ah inn på batteriene. Det fører også til at dynamo ikke går på fyll kapasitet hele tiden, og potensielle problemer med varmgang i dynamo blir redusert. Men en argofet, som skille, som er nevnt her høres også ut som god løsning, men mindre egnet for utenbordsmotor uten større inngrep. Så hva som er rett for deg kommer an på hva du har i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart Lørdag 09:38 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:38 Det kan også legges til at jeg ikke har så mange forbrukere. Primært kjøleskap, radio, Wallas koketopp og varmeapparat. Jeg ser jeg trekker ca/max 50ah i døgnet. Så hvor stort batteri som er nødvendig for deg kommer an på behov, men 200ah har gjort at jeg har rikelig for tre netter ute. Men en annen faktor er hvor lang tid det tar å lade opp. I mitt oppsett, så krever ei natt ute, ca to timer kjøring for å toppe opp. Dc-dc lader er jo en begrensing. Men med så stort batteri så er det ikke så viktig å toppe opp enten før neste natt ute, eller når jeg legger til etter endt tur. Noe som var viktig med blybatteri. Har nesten ikke vert koblet til landstrøm siden jeg fikk lithium. Bluetooth har gitt meg god oversikt, og gjort ting enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.