Regattafisker Startet 9.Juli Link til dette innlegget Startet 9.Juli Hei! Det er en eldre batterilader av typen exude type 2045(legger ved bilde i bunn) og et AGM startbatteri i båten jeg har kjøpt. Har noe problemer med at AGM batteriet lader seg ut. Jeg har derfor lest litt og ser at AGM batterier er noe mer ømfintlige med tanke på lading og at eldre batteriladere kan overlade og skade AGM batterier. Lurer derfor på om noen vet om jeg kan fortsette å bruke denne laderen eller om jeg må ha ny? Lurer også på hvordan dette er med lading fra dynamo. Det sitter en gammel batteri isolator som skiller start- og forbruksbanken. Dette er en slik variant hvor ~1v blir borte igjennom isolatoren, er dette et problem for lading av AGM batteri? Motoren er fra 2015, leser at noen motorer har en sanseledning fra dynamo, en slik finner jeg ikke hos meg, burde det vært der? Er det noe jeg burde tenke på når jeg lader AGM batteri fra dette batteriet? Vurderer å oppgradere til Argofet og denne, vil dette løse problemene mine?: https://www.marineshop.no/victron/150528/50699-victron-blue-smart-ip22-batterilader Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Har du multimeter? Hvis ja, så kan du ta noen enkle målinger på den blå boksen. Mål først med hovedbrytere og motor av. Da skal du ha batterispenning på batteri 1 og 2, men 0 spenning på alternator. Slå på hovedbrytere og tenning til motor, men ikke start motor. Fremdeles skal du ha samme måleresultat, litt lavere på start siden tenningsnøkkel nå er på. Så starter du motor og nå først skal det være spenning på alternatorkabelen. Den skal være opp mot 15 volt hvis spenning på batteriene er rundt 14,4 volt. Det er ofte litt mindre hvis batteriene er litt nedtappet, men spenning på alternatorkabel skal ligge ca 0,7 volt høyere enn på batteriene. Med disse målingene kan du finne ut om du har sensekabel tilkoblet, muligens hvor strømmen på batteriet som tømmes blir av, og om du kan sette inn argofet uten videre omkobling om det skulle bli aktuelt. Skriv ned måleresultater under de tre ulike testene så kan de fortelle mye. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Ville i tillegg målt om batterilader trekker litt strøm når den ikke har 220V tilkoplet, noen ladere gjør det. Kople ene kabel fra batterilader fra batteriet og kople multimeter mellom (husk å sette plussledning til multimeter i ‘riktig hull’ for strømmåling). Begynn på A, skru evt ned til mA om ikke multimeter har automatisk skalavalg. Dersom lader trekker strøm når den ikke har 220V tilkoplet er den uegnet til å stå fast oppkoblet til batteriet. Jeg _tror_ alle dynamoer fra VP i 2015, med unntak av D3-motorene, har mulighet for senseledning - men det hender at denne koples direkte til B+ på dynamoen. Dette er et dårlig valg dersom en har skillediode. Et bilde av bakside av dynamo og hvilken motor det gjelder vil være oppklarende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.