Jump to content

Hva har dere med av reserveutstyr i båtferien?

Lars H.

Recommended Posts

I de siste årene har vi tatt lang (2 - 3 måneder) båtferie nedover svenskekysten. Da er det garantert noe teknisk som slår seg vrangt. Men hva har dere med dere av reservedeler?

For internett har vi i mange år hatt mobilt bredbånd med en liten Netgear duppeditt. Men igår streiket den totalt. Det var kanskje ikke så rart. Batteriet har nok levet sine siste dager. Det bulet ut til dobbelt tykkelse! Heldigvis har jeg en tilsvarende enhet fra Huffameg som fungerer utmerket.

netgear_router.jpg.2dc3abb935d0cd1fb900a2ca5835223f.jpg

netgear_batteri.jpg.36fcca3fda11e6b76b018f01c1778d7b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har med dieselfilter, impeller, reim, og ett nøddyserør (som er til eldre type motor, men holder kanskje i nøden)

Har også div. verktøy, el.materiell, og noe olje til de forskjellige systemene.

Bruker mye tid (og penger) på preventivt vedlikehold stort sett hele året. I år f.eks. ble det ny turbo, el.styring til ankervinsj og kvern/motor i dassen.

Har jo ingen garantier, men håper ting skal fungere i ferien, drar ut i 4 uker i morgen🤩

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Rent generelt har jeg selvfølgelig ledninger, kabelsko, sikringer, lyspærer osv.

Til motoren:

• impeller
  • elektrisk diesel fødepumpe
  • oljefilter
  • dieselfilter, grov og fin
  • motorolje
  • rem til dynamo

VVS:

• ferskvannpumpe
  • pumpe for tømming av septiktank (pluss mulighet for septiksug som jeg aldri har testet!)
  • underdel til el. dass for spyling/kverning av dritten til tank

Elektrisk:

• 230v 2-platers koker som reserve for Wallas Safeflame
  • eldre Adax vifteovn som reserve for moderne Adax ovn
  • 2 ekstra PC'er
  • reserve mobilrouter (som jeg igår måtte ta ibruk)

Og så var det sikkert noe jeg burde hatt med.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Diverse verktøy.

Har noen liter olje av diverse slag.

To motorer med helt separate systemer gir grei reserve på fremdrift.

Årer og åregagler i tilfelle fobbel motorsvikt (gjort klar da jeg hadde bare en motor).

Ekstra styrevaier som kan brukes til begge motorer.

Snorstartmulighet på begge motorer i tilfelle begge batteriene er tomme.

Styrearm for stor motor, så jeg kan svinge hvis styringa svikter, laget før jeg hadde andre backuper på styring.

Ekstra drivstoff, kan vel klare å tilbakelegge hvertfall 400 nm om jeg har fylt opp helt og kjører drivstofføkonomisk.

Ekstra mat og drikke.

Presenning så jeg raskt kan dekke til hull i skroget hvis behov.

Tau med trinse klart for slep, kan da enkelt fordele kreftene mellom to pullerter og bedre styreegenskspene ved igangkjøring av tungt slep, kun brukt til å slepe sndre da begge mine motorer er pålitelige.

Ekstra ekkolodd, men det er fordi det gamle bør byttes.

Øsekar og elektrisk lensepumpe.

Ekstra fortøyningskiler og tau. Tror jeg har mer enn 100 meter hvis jeg legger sammen fortøyningstau og dreggtau.

Tenker jeg er bedre rustet med reserveløsninger enn de fleste, hvertfall I kategorien inntil 19 fot.

Ekstra flaske med ankerdram. 

Og forøvrig det vanlige med verktøy, reservedeler/utstyr, dokumentasjon inkl verkstedhåbdbøker samt kompetanse som gjør at jeg er selvhjulpen i de fleste situasjoner. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har med meg:

Impellere

Eksospakninger

Starter

Generator

Avløpskvern og pumpe til Jabsco quiet flush

Fastmontert VHF radio

Trådløs 4g router

Autopilot

Diverse sjakler og Dyneema tau for å kunne lage soft sjakler

Diverse slangeklemmer

Rustfri ståltråd

Diverse tape

Mel

Øl

Rødvin

Eivind

Brigg skrev for 7 timer siden:

Jeg tror kanskje du har

Det har jeg bevist i kveld at jeg ikke har....
Båtracesikuset i Offshoreklassene har flyttet seg fra Flostad i Arendal kommune hvor det ble kjørt forrige helg (og hvor vi hadde en mye omtalt dødsulykke med småbåt, og var nære på en fatal ulykke med en løpsbåt som heldigvis endte godt på grunn av en modig og lynrask handlig fra en konkurrent, med røde kors som "passive" tilskuere... . Jeg holder til i nærområdet og må innrømme at jeg blir påvirket av slikt) men til saken; løpene denne helgen går i Tvedestrand og det er nok å skru på heldigvis... men som et bevis på at jeg nok er for gammel, for fomlete og i ferd med å miste det lille grepet jeg hadde så sendte jeg den beste skralla jeg har hatt i 24 år ned på 15m dyp...:forvirret: :dykker:

Så ikke nøl med å jekke meg ned om jeg blir for påståelig :kul:

dieselfan skrev 2 minutter siden:

så sendte jeg den beste skralla jeg har hatt i 24 år ned på 15m dyp..

Vi er vel flere som har tilsvarende opplevelser. I alle fall jeg. Om det virker er jeg ikke sikker på, men et lite offer til Kong Neptun fra tid til annen skader neppe. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Lars H. skrev On 10.7.2025 at 21.58:

I de siste årene har vi tatt lang (2 - 3 måneder) båtferie nedover svenskekysten. Da er det garantert noe teknisk som slår seg vrangt. Men hva har dere med dere av reservedeler?

For internett har vi i mange år hatt mobilt bredbånd med en liten Netgear duppeditt. Men igår streiket den totalt. Det var kanskje ikke så rart. Batteriet har nok levet sine siste dager. Det bulet ut til dobbelt tykkelse! Heldigvis har jeg en tilsvarende enhet fra Huffameg som fungerer utmerket.

netgear_router.jpg.2dc3abb935d0cd1fb900a2ca5835223f.jpg

netgear_batteri.jpg.36fcca3fda11e6b76b018f01c1778d7b.jpg

Jeg har plukket gåent batteri ut av flere lignende routere og kjørt de videre på kun steømforsyning, om du har lyst til å gjøre et forsøk på å få liv i den igjen. Pleier heller ikke være umulig å få tak i nye batterier på Ali om ønskelig. 

Jeg har så mye rart i båten at jeg ikke har oversikt lenger, men det er slett ikke alltid det jeg trenger i alle fall 😄

Nå har jeg jo Huffamei roteren som funker helt OK, men når jeg kommer hjem blir det å kjøpe nytt batteri. Jeg ser at batterieksperten.no har erstattningbatteri til kr. 229,-

Å teste uten batteri kun med ekstern strømforsyning tror jeg at jeg ikke tar sjansen på. Det måtte vært i nøden om jeg ikke hadde hatt Huawei reserverouteren med meg.

dieselfan skrev for 12 timer siden:

men til saken; løpene denne helgen går i Tvedestrand og det er nok å skru på heldigvis.

Fint å få info om båtrace.

Kanskje det burde vært en "Båtracetråden" med oversikt over båtrace i nær fremtid og med link til arrangør for løyper og tidspunkt osv.

Hva heter det denne gangen og har du evt link?

Det er jo moro å se på, men ikke fullt så moro å havne midt i feltet med båter som passerer I høy fart på begge sider før man rekker å komme unna om man i utgangspunktet er ca midtfjords når de dukker opp. Håper båtførerne følger godt med.20250628_150708.jpg.72f58eacee3f348b76a064024d5daf8a.jpg

19 fot skrev for 20 timer siden:

Fint å få info om båtrace.

Det er jo moro å se på, men ikke fullt så moro å havne midt i feltet med båter som passerer I høy fart på begge sider før man rekker å komme unna om man i utgangspunktet er ca midtfjords når de dukker opp.

Kanskje det burde vært en "Båtracetråden" med oversikt over båtrace i nær fremtid og med link til arrangør for løyper og tidspunkt osv.

Beklager sent svar.

Du deler mange gode poenger her.

Dette er den uka i året hvor jeg lever på "loffen" uten mobil og pc, koser meg blandt andre utrangerte/ for gamle båtere... studerer nye rigger, hører på nytt og gammelt skryt og mekker litt.

En tråd med info til publikum er en god ide, skal ta det videre til arrkomiteen. En utfordring er at løypetraseen kan endres like før start dersom været er røft og det må kjøres stormløype. Det er og vanlig at en kjører mange runder, men traseen er ulike i noen av rundene... ikke for å forvirre publikum men for å sette navigatør på prøve også 😁

Jeg drar ikke på store langturer med båten. men en velutstyrt verktøyskasse er alltid med.
Reimer. filtre og sikringer er med.

Og en fiskemagnet med 20 meters line. Jeg har nemlig mistet diverse skraller og fastnøkler flere ganger.
Og ungene elsker det. Spesielt den store er alltid klar når jeg har dummet meg ut.
Og det hender at naboene på havna kommer og låner magneten.

On 7/12/2025 at 12:34 AM, dieselfan said:

men som et bevis på at jeg nok er for gammel, for fomlete og i ferd med å miste det lille grepet jeg hadde så sendte jeg den beste skralla jeg har hatt i 24 år ned på 15m dyp...:forvirret: :dykker:

pappa_wolf skrev for 5 timer siden:

Og en fiskemagnet med 20 meters line. Jeg har nemlig mistet diverse skraller og fastnøkler flere ganger.
Og ungene elsker det. Spesielt den store er alltid klar når jeg har dummet meg ut.
Og det hender at naboene på havna kommer og låner magneten.

Hvordan går det med kompass når du har med en kraftig magnet?

På fjorden din er det jo normalt enkelt å manøvrere uten kompass, men jeg har faktisk skjenet nesten inn til Statoil fordi jeg i tett tåke ikke fikk med meg at båten svingte litt mot styrbord før jeg kunne se land og fikk korrigert kursen. Tror båten var såpass nyinnkjøpt at jeg ikke hadde kjøpt kompass enda da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...