Jump to content

Naturopplevelse med hoggorm mellom båten og svaberget.

lurvetass

Recommended Posts

Den må ha fått med seg det som skjer på den andre tråden din, og er i likhet med oss andre, interessert i å komme på lunsj eller middag :ler:

Jeg har lest et sted at hoggormen vanligvis ikke biter/hugger dersom den er sjøsatt. Jeg hadde en bok om ormer da jeg var liten grunnet stor interesse for slike skapninger da. Vi bodde et par år i Liberia på slutten av 70-tallet, og da hadde jeg en African Rock Python i et terrarie. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 6 minutter siden:

Jeg har lest et sted at hoggormen vanligvis ikke biter/hugger dersom den er sjøsatt. Jeg hadde en bok om ormer da jeg var liten grunnet stor interesse for slike skapninger da. Vi bodde et par år i Liberia på slutten av 70-tallet, og da hadde jeg en African Rock Python i et terrarie. 

Jeg mener å ha lært at huggormen ikke kan hugge i vann. Den klarer ikke løfte hodet. Buormen skal etter husken, klare å bite. Men ikke test dette basert på min hukommelse …. :bekymret:

Godt forslag @Ask 👍

Tror dere har rett @dennrick og @TåT at den ikke er så farlig i vann. Selv om den sikkert biter hvis den blir klødd under haka? Det som er rart er at plutselig kjenner jeg at det er noen instinkter om å holde avstand å trekke seg unna. Nå er det 23 g i vannet her og stekhet på land så kan jo hende den måtte kjøle seg litt og bare skulle ha et bad? 

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Det som er vanskelig er å finne drikke som passer til giftig orm.......

Må bli absinth det da vel 😅

dennrick skrev for 3 timer siden:

Vi bodde et par år i Liberia på slutten av 70-tallet, og da hadde jeg en African Rock Python i et terrarie. 

Hadde ikke du annet fascinerende reptil også 😉

2 minutes ago, Komodo said:

Hadde ikke du annet fascinerende reptil også 😉

Ah, jo det stemmer. Men tar vi det fra 1978-1980 først, så var det pytonen jeg nevnte over, en maursluker, en liten krokodille, en varan, to havskilpadder, en ferskvannsskilpadde, frosker, firfisler, og nærmest alt som kunne krype og gå. Vi hadde også en Schäferhund. Det er vel den jeg ble mest glad i. Uansett, Liberia var et tropisk eldorado for en dyreinteressert 7-8 åring som meg.

Da mine to sønner ble like gamle som jeg var da +/- 2,5 år, så hadde vi en burmesisk pyton. Men den vokste fort, og vi fikk gitt en over til en annen entusiast. Som jeg ikke er lengre. Det skjer ulykker med disse da de blir ganske store. Det sies at man skal være 1 voksen pr 1,2m orm, til tross for at de ikke er spesielt aggressive.

Nå har vi sporet av skikkelig @lurvetass Sorry:glimter:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Var i Mikumi nasjonalpark i Tanzania. Slangefarmen var virkelig fascinerende! Spesielt kobra og Svart Mamba. Kobra trakk seg unna. Det gjorde ikke Svart Mamba. Ps! 4 meter pyton veier litt!! Men så fascinerende å holde!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Pussig sammentreff, i går gikk samtalen rundt noen "sjøormer".

Det var noen Nederlendere som kunne fortelle meg at de hadde badet i Svartehavet, helt syd i Bulgaria, og plutselig hadde et hode med øyne stukket opp av vannet - etterfulgt av flere.  Det nederlandske ekteparet kom seg raskt opp av vannet, men ble fortalt av lokale at disse slangene ikke var farlige.  Disse nederlenderene har bodd i Bulgaria i 20 år og har badet utallige ganger i Svartehavet, men aldri sett lignende.

Litt søking på internett, og jeg ser at det finnes giftige "sea snakes" som lever i saltvann og ikke kan bevege seg på land, men ikke i Atlanterhavet, Svartehavet eller Middelhavet.  Hvis jeg skal tro wikipedia-oversettelsen så er det "havslanger" på norsk.

Videre søk så finner jeg at dette trolig dreier seg om "dice snake" som er ufarlig.  Ihht wikipedia er den svenske oversettelsen "rutsnok", latinsk "Natrix tessellata".  Ihht wikipediaartikkelen lever de i denne regionen (Syd-Europa og tilstøtende områder i Asia), den lever først og fremst i ferskvann men finnes også langs Svartehavskysten og den kan bevege seg på land.

Så selv om vi forbinder slanger med landjorda, så er det visst også slangevarianter som lever helt eller delvis i saltvann.  Buorm (natrix natrix) er visst den som er mest akvatisk av seg i Norge.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Den kan nok ikke så lett hugge når den er i vann. Den er heller ikke så farlig for mennesker på land også, lite giftig og vil helst få være i fred. Vi hadde en sværing i hagen for noen år siden som beit katta vår. Katta overlevde greit, men fikk seg en lærepnge.

Etter mange år i Thailand har jeg blitt ganske fortrolig med slanger. Jeg har sett dem stort sett alle i hagen vår, ikke minst giftige kobraer. For tiden har vi en halvstor vill pyton innerst i jungelhagen. Vi har besluttet å la den være, selv om det forsvinner en høne av og til. Vi hadde også en diger spitting kobra på besøk i vinter. Den ble fjernet av landsbyens slangeteam.

På bildet holder jeg en Golden Tree snake og en gekko som har bitt seg fast i hverandre. Jeg hev hele klysa ut i fiskedammen og da dro de til hver sin kant. Slangen bor fremdelss i et tre ved dammen og gekkoen fant tilbake til portstolpen der den bor som vår maskot og portvokter. Heldigvis er kona mi, lettmatrosen, veldig robust sånn.

Snake7.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...