SveinHa Startet Fredag 17:30 Link til dette innlegget Startet Fredag 17:30 Har en vanlig Wema nivågiver med 20 cm arbeidsområde men jeg ser at når nivået endrer seg så hopper den mellom ca 5 faste nivåer. Bruker ikke hele målområdet så jeg regner med der er ca 8 trinn totalt. Dette er nok en reed-chain sensor siden den bare gir trappetrinn og ikke rent analog signal. Finnes der rene analoge givere som ikke koster blod, svette og tårer? Legger dette ut i båtforumet for det burde være relevant for båtfolket men det er i poolen min den står og jeg skal ha tilsvarende i vanntankene i bobilen også... Den grå kladden ved siden av er en delvis demontert hjemmelaget analog sensor som ikke var så mye bedre... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Fantino Svart Fredag 18:18 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:18 Vil ikke noe sånt være bedre? I just found this on AliExpress: US $45.00 | Submersible Liquid Level Transmitter 10m 15m 20m 30m 50m Water Level Sensor 304SS Probe 4-20mA 0-10V RS485 https://a.aliexpress.com/_Ex71uRo Det finnes vel sånne flottør-på-stålspile som roterer et væsketett potmeter mener jeg. Er vel vanligst i diesel/bensintank? De burde være kontinuerlige. Har sett bilder av de her inne fra tid til annen, men aner ikke fabrikat. Red: Var sånne jeg tenkte på. Om de egner seg i vanntank er jeg usikker på. Det potmeteret lever sikkert lengst i diesel ville jeg trodd. Er vel heller ikke så hendige i poolen? https://www.minges.no/products/tankmler-0-30-ohm3?gad_source=1&gad_campaignid=12511632858&gbraid=0AAAAADGxihAP4aDP_NNMcnxqvI4ccGVGX&gclid=CjwKCAjw7MLDBhAuEiwAIeXGIdatxuceeR8P28GLuzlZo0VFilgtul7j0sfA8j_SRZhBUU3XvmmnphoCXzwQAvD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Fredag 18:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 18:31 Det er et alternativ. Minste måleområde 1 meter men det er nok bedre enn Wema saken uansett. Har jo brukt et hundretalls av trykkceller på jobb så prinsippet er jo godt kjent (på godt og vondt). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Fantino Svart Fredag 18:50 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:50 I poolen kan jo en ultralydmåler også enkelt monteres skulle en tro. Samme med tankene i bobil om det allerede er hull til giver i de. Min favoritt er radar - ble til slutt ‘endlösung’ etter utallige andre forsøk i septiktanken i båtene men de er jo litt dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Fredag 19:27 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 19:27 Det er ingen nivåmålere jeg har hatt mer trøbbel med enn ultralyd så det frister lite...og da snakker vi ikke om hobbygreier men utstyr til noen titusen... Ser mange av trykkcellene forsynes med 24V og det er i alle fall ikke brukende i bobilen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Okkaby Svart Fredag 20:52 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:52 Mine vanlige Wema/Kus dingser, de har da alt mellom 0 å 100, ikke noen faste intervaller der. Ser jop dette godt, da de er koblet via konverter til n2k nettverket, å da går det i % i mellom 0 å 100. Så skjønner ikke om ikke de fungere hos deg Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Fredag 20:55 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:55 Fikk aldri dreisen på ultralyd i septiktanken jeg heller, men det er jo litt tøffere forhold. Derfor jeg liker radar. Står for seg selv på utsida av tanken (plast) og bare virker. Og er sykt nøyaktig. Som vanlig er det mange som selger samme produkt, jeg mistenker at den trykkmåleren tolererer et bredt spenn på supply, men at de er dårlige på speccing. Her angis det at den kan leveres for 24/12/5V DC i alle fall. Men får sikkert ikke 0-10V utgang med 5V forsyning da, osv. I just found this on AliExpress: US $35.79 | 2M 5M 10M 15M 20M Liquid Level Transmitter RS485 Hydrostatic Liquid Level Transducer 4-20mA 0-10V Water Level Sensor https://a.aliexpress.com/_Ejiz5vg Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Fredag 22:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 22:39 Ved 4-20mA er det vanlig med 24V supply men Alispesifikasjoner er jo fryktelig uspesifiserte... Om en legger litt godvilje til så kan kanskje dette tolkes som 4-20mA: 24V, de andre: 12V Når jeg tenker meg om så er det nok Biltema sensor jeg har for Wema hadde de ikke på lager heromkring i riktig lengde. Tror kanskje jeg sender en epost til Wema... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Luske_Ludvig Svart Fredag 23:25 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:25 Har hatt en 30 psi sensor koblet til en arduino i brønnen mange år. Fungerer . Ca 1 cm oppløsning. Med en 5 psi sensor vil du få ganske nøyaktig nivåmåling https://www.ebay.co.uk/itm/315784827401?_skw=30+psi+transmitter&itmmeta=01JZXWPZG6KN2F7EA9D7D74A8V&hash=item49863e1209:g:62oAAOSwbdBm87e9&itmprp=enc%3AAQAKAAAA8FkggFvd1GGDu0w3yXCmi1eM2seKd6RueDTS3rYyx1MwF5oLZR6CVDl7PJuWjBc79lYnuH7hY%2BGvnJ3ly70DddkVngIkz8Gdh7%2FZO8RTI4%2BVE4KU5DVM8atGKbQxhGlAtzVZneGx4iA1fWilPLbs%2B5Pn5wT89luuTnSaXyzqJ%2FLtiASgT7MctrpRMrBNXPO7M9nUmE8gvYAFFQvMtLI%2BKEqvU0SaqHFLTRUWhgvw%2BMgyn%2Bzm41w06nW163vSoPkxuAn4eJF52HO%2BfItsEK2ZgZdi9CTsaCBZd5ZO%2FvKtiPFySuOQWeKO7eXm9vVYqXH5Cw%3D%3D|tkp%3ABk9SR6L427z_ZQ Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Lørdag 05:06 Link til dette innlegget Svart Lørdag 05:06 SveinHa skrev for 6 timer siden: Ved 4-20mA er det vanlig med 24V supply men Alispesifikasjoner er jo fryktelig uspesifiserte... Om en legger litt godvilje til så kan kanskje dette tolkes som 4-20mA: 24V, de andre: 12V Når jeg tenker meg om så er det nok Biltema sensor jeg har for Wema hadde de ikke på lager heromkring i riktig lengde. Tror kanskje jeg sender en epost til Wema... Ja, tror du har rett i det med 24V til 4-20mA og 12V på resten. Ser det er slik bla på radarsensorene. Jeg sender ofte en melding til ‘butikken’ og ber om dokumentasjon, og får forbausende ofte detaljerte dokumenter, og går rolig forbi de som ikke forstår spørsmålet 😄 Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Lørdag 08:49 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:49 Tok en liten sjekk nå på Biltema sensoren. Slo av filtrering og beveget flottøren sakte nedenfra, opp og ned igjen. Denne er koblet til en Shelly Plus Uni som er satt opp til å sende data ved 1% endring. En ser tydelig at verdien går i 8 step og havner på samme nivå både på vei opp og ned ("halv-stegene" innnimellom her og der skyldes nok intern filtrering i Shelly og oppstår når data sendes akkurat når verdien endres): Klassisk reed-chain. Skal ta en sjekk av Wema sin men mistenker at den er noenlunde lik. Dette er jo steinalderteknologi men den virker jo om en ikke trenger stor oppløsning. Strengt tatt så MÅ ikke jeg ha større oppløsning men jeg gremmes litt når jeg vet det går an å gjøre det så mye bedre til lavere pris... Takker for tips. Gir et vink når jeg har landet på et eller annet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Popeye70 Svart Lørdag 11:51 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:51 Luske_Ludvig skrev for 12 timer siden: Har hatt en 30 psi sensor koblet til en arduino i brønnen mange år. Fungerer . Ca 1 cm oppløsning. Med en 5 psi sensor vil du få ganske nøyaktig nivåmåling Er du fornøyd med denne løsningen? Jeg vurderer en ESP32 og en Time-of-Flight sensor for å måle vannmengde i en tank på hytta (kun batteristrøm, ikke nettstrøm), så spennende å høre hva andre gjør. Men det er et sidespor i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Luske_Ludvig Svart Lørdag 12:28 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:28 Denne ebay-sensoren hadde jeg før. Varte overaskende i 2 år og var nedsnødd flere ganger. Så gikk batteriene tom og fikk ikke mer omsorg. Varer nok lengre med en boks over. God rekkevidde. Nå har jeg en 30 psi sensor der vannet kommer inn på pumperommet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.