Ask Startet Lørdag 10:40 Link til dette innlegget Startet Lørdag 10:40 Hei. Eg vurderer å kjøpa ein slik teinehalar. Er det einkvan som kan dela erfaring med Norlift 200? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Lørdag 15:41 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:41 Jeg er litt skeptisk til Norlift sine halere. Delene de er lagd av virker ikke som den høyeste kvaliteten. Jeg hadde heller vurdert hobbyfisher/profisher de er knallgode. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
whisper Svart Søndag 01:18 Link til dette innlegget Svart Søndag 01:18 Har hatt 200 i noen år før bytte til 300 fordi jeg fikk godt tilbud. Fisket med krepselenker på ti teiner og tenkte 300 var bedre. min opplevelse var heller at 300 trakk raskere, ikke mer vekt. 300’en hadde flere pauser på motorvern, men pga hastighet ble tidsbruk lik. er litt dårlig håndverk på disse med utstrakt mangel på bruk av låsemuttere eller loctite. 200 ble loctitet overalt og skruer som holder lineskiva sammen ble byttet etter en del raste i sjøen. Loctitet 300 først som sist. linekniv, den som løsner tau fra skiven er dårlig. Har fått en del kødd med begge om jeg har hatt trua på at den funker med tilfeller av kapp og spleis i dårlig vær. planlegger å lage ny skive til 300 med halv eller trekvart omkrets for å få ned farta og momentarm/belastning. lineblokka på armen er mikke mus. Knirker, hyler og bøyer seg så mye at lina faller av ved god last. biltema og profisher (eller den som er lik) er litt trege, men nesten bedre pga det tross mye samme greier. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Søndag 04:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 04:56 Takk. Då blir det ikkje Norlift på meg. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart Søndag 06:22 Link til dette innlegget Svart Søndag 06:22 Har hatt Northlift 200 i mange år. Kjøpte den brukt. Byttet ut skruene som holder skiva sammen før jeg tok den i bruk, da jeg hadde fått et tips om at dette var lurt. Har fungert helt problemfritt i alle år. Veldig fornøyd med den. Den 200 haleren jeg har sveisede forbindelser. De som selges nå er helstøpt (hovedrøret og plata som lineskiva er festet til), og det ser også ut som lakken på de nye er mye dårligere. De blir fort stygge. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Søndag 13:36 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:36 Ask skrev On 12.7.2025 at 12.40: Eg vurderer å kjøpa ein slik teinehalar. Er det einkvan som kan dela erfaring med Norlift 200? Jeg har en Northlift LH300 teinehaler på Dracojolla. Du kan lese om erfaringene med den i "Dracotråden", begynner her: Kort fortalt så synes jeg motoren er sterk og god, ellers har det meste skranglet fra hverandre. Men jeg har utbedret det etterhvert, så den fungerer nå. Har bla.: Laget nytt feste etter at selve røret knakk. Laget ny og mer solid blokk til trinsa som henger i tuppen. (Den originale i plast er så svak at den bøyer seg). Rettet trekkskiva, og satt inn dobbelt så mange skruer som originalt (Trekkskiva er laget av presset tynnplate, og bøyer seg når belastningen blir for stor). Byttet ut original kabling. Byttet rele. Laget en mer solid aksling for trinsa nede som tauet går under før det går opp i trekkskiva (her er det originalt kun en skrue, elendig konstruksjon). Pluss sikkert flere ting jeg ikke kommer på i farta. På et eller annet tidspunkt kommer jeg nok til å demontere hele teinehaleren og lage en ny konstruksjon i syrefast som erstatning for aluminiumskonstruksjonen. Men det må bli når jeg får tid. Konklusjon; motoren er driftsikker, bryter og rele helt ok, en alt annet er egentlig noe rakkelverk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart Søndag 16:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 16:36 Komodo skrev for 2 timer siden: Jeg har en Northlift LH300 teinehaler på Dracojolla. Du kan lese om erfaringene med den i "Dracotråden", begynner her: Kort fortalt så synes jeg motoren er sterk og god, ellers har det meste skranglet fra hverandre. Men jeg har utbedret det etterhvert, så den fungerer nå. Har bla.: Laget nytt feste etter at selve røret knakk. Laget ny og mer solid blokk til trinsa som henger i tuppen. (Den originale i plast er så svak at den bøyer seg). Rettet trekkskiva, og satt inn dobbelt så mange skruer som originalt (Trekkskiva er laget av presset tynnplate, og bøyer seg når belastningen blir for stor). Byttet ut original kabling. Byttet rele. Laget en mer solid aksling for trinsa nede som tauet går under før det går opp i trekkskiva (her er det originalt kun en skrue, elendig konstruksjon). Pluss sikkert flere ting jeg ikke kommer på i farta. På et eller annet tidspunkt kommer jeg nok til å demontere hele teinehaleren og lage en ny konstruksjon i syrefast som erstatning for aluminiumskonstruksjonen. Men det må bli når jeg får tid. Konklusjon; motoren er driftsikker, bryter og rele helt ok, en alt annet er egentlig noe rakkelverk. Takk @Komodo For deg er slik mekking easy peacy. For meg blir det for mykje pes. Gutane mine har ein slik halar dei vil selja, men eg kjøper nok heller eit anna merke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.