Jump to content

Batteri skiller Victron Cyrix Li-ct, koble til BMS?

jake

Recommended Posts

Har satt inn 300Ah Litthiumbank på forbruk men har AGM startbank. Kjøpte derfor en slik Cyrix for å kunne koble de sammen for lading fra same dynamo. Ble litt usikker mtp oppkobling da det ser ut til å være to forskjellige utgaver av dette releet. Begge har 86 som minus terminal men det ene har an såkalt nødstart på term 85 som gjør at du koble sammen batteriene manuelt for nødstart. Den andre utgaven har imidlertid BMS tilkobling på terminal 86. Bruksanvisningen som fulgte med den jeg har viser koblingsskjema til BMS men på nett er det samme bruksanvisning som den med starthjelp til begge utgavene?! 

Jeg ønsker ikke å bruke terminal 85 men vil det funke med den BMS utgaven som jeg fikk av dette releet?

Noen som har kjennskap til dette? 

image.jpeg.20804d10a1dfcf61ee5a1bea6eb0eb3d.jpeg

For å koble sammen to tråder som har gått nå i det siste. Jeg kjøpte en Cyrus Li-Ct for å koble startbatteri (bly) med forbruksbank (lithium) Lading fra motor blir da dynamo —> startbatteri —> Li-Ct —> forbruksbatteri. Er det noe ved denne løsningen som en Argofet løser bedre?

Grønnskollingen skrev 42 minutter siden:

For å koble sammen to tråder som har gått nå i det siste. Jeg kjøpte en Cyrus Li-Ct for å koble startbatteri (bly) med forbruksbank (lithium) Lading fra motor blir da dynamo —> startbatteri —> Li-Ct —> forbruksbatteri. Er det noe ved denne løsningen som en Argofet løser bedre?

Har samme som deg da. Hvor koblet du 85?

85 kobles til forbruksbatteriets plusspol. Altså kan du bare lage en lask fra 85 til «battery 2» (som jeg har forstått det)

Og hvis jeg forstår Hegra riktig gjør Li-Ct det jeg ønsker - at dynamoen alltid ‘ser’ ser et blybatteri og at når bms kutter vil ikke dette lage noe trøbbel.

Grønnskollingen skrev 42 minutter siden:

Og hvis jeg forstår Hegra riktig gjør Li-Ct det jeg ønsker - at dynamoen alltid ‘ser’ ser et blybatteri og at når bms kutter vil ikke dette lage noe trøbbel.

La meg føye til, littihumbatteri, solceller og BMS har jeg ikke satt meg inn i. På de områdene er det jeg som er grønnskolling.:fniser:

Ville bare påpeke forskjellen på skillerele og argofet. Så hva som egner seg best får andre ta.

Kan noen forklare meg fordelen med å bruke et Victron Cyrix rele' framfor å bruke et konvensjonelt rele' styrt av D+ på dynamo?

hegra skrev for 2 timer siden:

Bedre eller ikke vet jeg ikke, men argofet kobler vel aldri batteriene sammen slik at strømmen vandrer mellom batteriene. Et rele derimot åpner jo opp for det så snart det kobler inn.

Det vil ikke gå strøm mellom bankene så lenge spenningen fra ladekilden (dynamo) er høyere enn hvilespenningen på batteriene. Skal det gå strøm mellom bankene må i tilfelle releet legges inn uten en ladekilde. 

12 hours ago, Komodo said:

Kan noen forklare meg fordelen med å bruke et Victron Cyrix rele' framfor å bruke et konvensjonelt rele' styrt av D+ på dynamo?

Usikker selv. Leser i databladet til Li-ct:

The Cyrix-Li-ct will parallel connect a lead acid starter battery and a LiFePO4 battery:

- if it senses 13,4 V (resp. 26,8 V) or more on one of its power terminals.

The Cyrix will disengage immediately:

- when battery voltage drops below 13,2 V

Mao vil den i praksis være lukket/sammenkoblet helt til lifepo er nede på rundt 70%

-Så vidt jeg kan skjønne.

[Edit: hadde rota og funnet feil graf, riktig er at lifepo4 discharge treffer 13.2v ved ca 70%]

Cyrix-Li-Charge ser ut som den kan erstatte en argofet eller standard rele , men uten signal fra d+ - den kobler istede sidene fra hverandre med jevne mellomrom for å sjekke

Jeg ville gått for ArgoFet, da går det kun strøm fra dynamo til batteriene. Hvis man bruker et laderele' mellom lithium og AGM, ville jeg hatt en høyeffektsikring til laderele. Dette for å hensynta sikkerheten rundt litiumbatteri og store feilstrømmer.

Hvis AGM batteriene skulle bli dårlige og event. kortslutte internt, er det ikke så trivelig om lithiumbatteriet pøser på med flere hundre amper inn i AGM-banken gjennom ladereleet. Blir fort mye gasser og varme.

Min skepsis til Cyrix-Li-ct bygger først og fremst på at det er en mekanisk komponent, som kan feile, både med brudd og kortslutning.  Jeg vil ikke anbefale å ha landstrøm- eller solcellelading på under start. Da vil releet ligge inne, for så å bryte en potensielt høy strøm i det startmotoren drar ned spenningen. 

Argofet har den ulempen at man bryter inn i kretsen mellom dynamo og startbatteri. En feil kan føre til at dynamoen går ubelastet. 

Det tredje alternativet er DC-DC lader med deteksjon av motorstart. Fordelen er at en ikke gjør noen endringer i kretsen mellom dynamo og startbatteri. Og en får en flertrinnslading tilpasset lithiumbatterier. Men det blir en kostbar løsning hvis en har behov for høye ladestrømmer.

ttyridal skrev for 12 timer siden:

The Cyrix will disengage immediately:

- when battery voltage drops below 13,2 V

Mao vil den i praksis være lukket/sammenkoblet helt til lifepo er nede på rundt 70%

-Så vidt jeg kan skjønne.

Hvis dette er riktig så er jo Cyrix en dårlig løsning for å sammenkoble et startbatteri i bly med en lithium forbruksbank. 

Maika skrev for 11 timer siden:

Fordi Cyrix-en også vil fungere ved lading med landstrøm, solceller etc.?

Det poenget kan jeg se :tommel_opp: Men man kan jo også legge opp en ledning med styrestrøm som legger inn et konvensjonelt rele når landstrømsladeren lader også, på samme måte som dynamo. 

Komodo skrev for 3 timer siden:

Hvis dette er riktig så er jo Cyrix en dårlig løsning for å sammenkoble et startbatteri i bly med en lithium forbruksbank

Det kobler ut etter 10 sekunder når spenningen er mellom 13,3 og 13,2.

Komodo skrev for 3 timer siden:

Det poenget kan jeg se :tommel_opp: Men man kan jo også legge opp en ledning med styrestrøm som legger inn et konvensjonelt rele når landstrømsladeren lader også, på samme måte som dynamo. 

Ja, det er nok kanskje en bedre løsning, men samtidig litt mer komplisert enn å bare hive inn denne Cyrix-en. 

Ser den @Maika, men for min del ville det uansett vært uaktuelt å sette inn et slikt rele som jeg ikke har kontroll på når er innkoblet eller ikke. Jeg har et konvensjonelt rele som er styrt av D+ på dynamo. Det lasker bankene sammen når dynamoen begynner å lade, legger ut når jeg stopper motoren. Har hatt det slik med bly forbruksbank, og har det fremdeles slik med litium på forbruk. Billig, og fungerer perfekt. Ser så langt ingen årsaker til å koste på en dyrere løsning, men det kan jo selvsagt skje. Hvis noen overtaler meg til at det er lurt så kan det jo hende jeg bygger om 😊

For meg ble det absolutt enkleste og letteste løsning med cyrix da jeg hadde et BEP dvsr skillerele fra før med bly-bly banker. Da kunne jeg bruke samme ledninger og plassering så det ble plug and play.

Ift vanlig rele på d+ så er det vel også en forskjell at cyrixen venter med å koble inn litium til startbatteri har nådd 13,2V i tilfelle dette er mye utladet. 

Trodde jeg leste en plass at cyrixen også har en prosessor som leser trender over tid og derfor ser om spenning er synkende eller stigende og slik også hindrer uønskede repeterende inn og utkoblinger men någet usikker på dette 😊

Når det er sagt så har jeg ikke koblet opp 85 terminalen mot noe som helst ennå da jeg tenkte jeg ville prøve å se om det fungerer uten denne.

I følge koblingsskjema så skal jo den bare koble inn releet som en nødstart funksjon. Jeg tenker jo da at releet er koblet inn hele tiden dersom man kobler opp denne mot forbruksbanken.. Hmm.. 

Når det også er sagt så har jeg ikke fått sjekket om det virker etter hensikten ennå da jeg lå på Landstrøm i natt så dagens seilas gikk for fulle batterier all the way så vondt å sei ennå 😊

jake skrev for 1 time siden:

Ift vanlig rele på d+ så er det vel også en forskjell at cyrixen venter med å koble inn litium til startbatteri har nådd 13,2V i tilfelle dette er mye utladet. 

Akkurat det der synes jeg er veldig lite relevant i praksis. For det første, hvor ofte er startbatteriet vesentlig nedtappet? Det skjer vel uhyre sjeldent på et anlegg som er i orden. For det andre vil uansett ladespenningen fort komme over 13,2V så lenge dynamo og laderegulator fungerer normalt. 

Derimot synes jeg heller det er et poeng å koble dynamo rett på forbruk, slik at det prioriteres (gitt at forbruk er bly). Det er forbruksbanken som normalt tappes mest, og dermed blir det mindre strømgjennomgang i et rele.

Jeg har 19 hk motor med 65 A dynamo og som lader startbatteri. 200Ah Litihum forbruk er koblet sammen med startbatteri med Cyrix (uten li funksjon). 

Solcellelading og annen lading går kun på forbruksbank, eller kan Cyrixen ligge inne når motor startes. I tillegg ville slitt på Cyrixen med å klikke inn og ut når solen skinner.  

(Om jeg av en eller annen grunn må lade startbatteri, gjør jeg det med en vanlig billader. For eksempel ved vinterlagring. )

Li versjonen er for å koble fra bank ved for høy ladespenning. Noen batteriet har egen ut-terminal for dette. Siden dynamo aldri lader med høyere spenning enn 14.4 volt, er ikke det en reel problemstillng og ville aldri komme til nytte, annet enn ved dynamofeil. 

Jeg har 2 stk Cyrix-Li-Ct som kobler sammen forbruksbank med LiFePo, AGM Startbatteri og ett BlyBatteri til Vinsj i baugen. 

Jeg har også solceller som i utgangpunktet lader forbruksbank, og dynamo som lader startbatteriet

Tordag gikk vi for motor fra Barselkilen(Hesneskanalen) på utsiden av Grimstad kl 13:30. Vi heiste seil, og stoppet motoren kl 14:05, og seilte til Homborsund hvor motoren ble startet kl 15:40. Så gikk vi inn til Lillesand for å fylle opp tanken (snaue 30 liter til 16.99) kl 17:35. Vi gikk videre vestover i Blindleia kl 17:40 med ankomst Gitkilen på innsiden av Justøya kl 18:25. Bommet på ankringen med ca 20 meter, så vi ble liggende litt for mye i skyggen, derfor skilte batteriene lag allerede kl 19:10

Her er spenningen som Victron målte på Start og forbruksbatteri

image.png.c883e26465ff55afe1e6f38a2c7f1e68.png

Når vi kom i båten på morgenen var kjøleboks av, Når vi dro fra Barselkilen var selvfølgelig kjøleboksen på. 

Samme graf fra fredagens tur for motor tilbake fra Gitkilen via handletur innom Grimstad og ut til Leiholmene

image.png.d96228ad163ab6e2f04d6e3ca91e7842.png

Stort sett kan jeg si at AGM/Bly og LiFePo kobles sammen på natten når det ikke er lading fra Solceller (eller dynamo), med an de ganske raskt kobles sammen når en av bankene blir ladet. 

Bankene er skilt med sikringer, ikke spesielt store, tror kanskje de er på 30 amp. Det fungerer bra, muligens fordi det pr nå ikke er for mye kvadrat mellom bankene. 

Mener det ikke er viktig hvilket batteri  85 på rele tilkoblet, bare det er ~12 volt. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Luske_Ludvig skrev for 7 timer siden:

Jeg har 19 hk motor med 65 A dynamo og som lader startbatteri. 200Ah Litihum forbruk er koblet sammen med startbatteri med Cyrix (uten li funksjon). 

Solcellelading og annen lading går kun på forbruksbank, eller kan Cyrixen ligge inne når motor startes. I tillegg ville slitt på Cyrixen med å klikke inn og ut når solen skinner.  

(Om jeg av en eller annen grunn må lade startbatteri, gjør jeg det med en vanlig billader. For eksempel ved vinterlagring. )

Li versjonen er for å koble fra bank ved for høy ladespenning. Noen batteriet har egen ut-terminal for dette. Siden dynamo aldri lader med høyere spenning enn 14.4 volt, er ikke det en reel problemstillng og ville aldri komme til nytte, annet enn ved dynamofeil. 

Med dette oppsettet vil vel bankene koples sammen når motor startes så sant Lithium er noenlunde oppladet, og forbli sammenkoblet til spenningen faller under 12.8V, noe som ikke skjer før Lithium er nær utladet. Så Lithium vil vedlikeholdslade startbatteriet. Dersom Lithium er veldig utladet når motor startes vil vel bankene koples sammen/koples ut med en frekvens iht logikken frem til Lithium har fått nok lading til at spenningen kommer over 12.8V. Eller er det en annen utgave av Cyrix enn denne?

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-Cyrix-ct-120-EN-NL-DE-FR-ES.pdf

jake skrev 12 minutter siden:

Synes jo grafene til @finnarne viser ganske tydelig når bankene kobles og frakobles med den forklaringen han gav til tidslinjen. Han sier jo også at han tror det er uvesentlig hvilken bank 85 kobles til og det er vel logisk dersom den kun skal ha strøm for å drive prosessoren i releet. 

Det er vel en viktig forskjell på Cyrix-ct og Cyrix-Li-ct mhp inn og utkoplingsspenning da. Så de kurvene er neppe relevante for den andre versjonen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...