Jump to content

Baugpropell til Princess 412


Karine 2

Recommended Posts

Har en 85 mod.Princess 412-2 som jeg har tenkt og montere baupropell i.

Har hørt at jeg bør ha en f.eks.Sleipner modell SP75 (skyvekraft 75kg)

Er det noen som har noen erfaring vedr.dette, så er jeg takknemelig for svar.

Ta kontakt med Sleipner, der får du gode råd også om størrelsen på baugpropellen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

sikkert mange gode råd å få hos leverandør. Størrelsen du nevner er vel passende til båten i følge brosjyren. Men det er irriterende å gjøre denne jobben dersom det viser seg å være litt snaut - og den dagen du virkelig "trenger" hjelpen i en trang havn med mye vind, så klarer ikke baugpropellen å snu den. I min båt hadde forrige eier montert inn en størrelse som nok er hakket over minimumsanbefalingen, og det er betryggende. Har også vært med å måtte ta i mot "støtet" fra andre båter i havner der man har trodd at baugpropellen skulle fikse manøveren, men hvor sidevinden ble for sterk for den. Kjedelig.

 

Lykke til med valget!

Link to post
Share on other sites

Men det er irriterende å gjøre denne jobben dersom det viser seg å være litt snaut - og den dagen du virkelig "trenger" hjelpen i en trang havn med mye vind, så klarer ikke baugpropellen å snu den. I min båt hadde forrige eier montert inn en størrelse som nok er hakket over minimumsanbefalingen, og det er betryggende. Har også vært med å måtte ta i mot "støtet" fra andre båter i havner der man har trodd at baugpropellen skulle fikse manøveren, men hvor sidevinden ble for sterk for den. Kjedelig.

Lykke til med valget!

Jo, bra argument faktisk rent generellt. Husk imidlertid at Prinsessen har to motorer og snur på femøringen selv uten truster. Jeg ville fulgt anbefalingen fra produsenten hvis jeg ikke hadde et umidelbart behov for å kvitte meg med 10-15000 ekstra.

 

Anbefaler deg å melde deg inn i forumet til Princess Owners Club og lufte saken der. Det er mye kompetanse samlet i det forumet om Princess båtene

Vel Dilla, det var to innlegg på forumet her om dagen så jeg. Ellers har det vært stille fra godt før Jul. Selv på "Havgapet" er det mer aktivitet enn på POC forumet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

...Vel Dilla, det var to innlegg på forumet her om dagen så jeg. Ellers har det vært stille fra godt før Jul.

Joda, skal være enig i at det kunne vært ønskelig med litt høyere aktivitet hos POC. Men det betyr ikke at det ikke sitter mye kompetanse og følger med på det man poster. Et annet forum som kan nevnes i denne sammenhengen er forumet til Yachting And Boating World. Ikke som erstatning for the one and only baatplassen, men som et godt supplement.
Link to post
Share on other sites

Det kan være lurt å sjekke direkte med Marine Projects om hvilken størrelse baugvisp du kan montere. Det kan godt hende at de sier max 4 hk og det vil det i så fall være gode grunner for ...

Og det var?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Jo, bra argument faktisk rent generellt. Husk imidlertid at Prinsessen har to motorer og snur på femøringen selv uten truster

Helt enig - og en stor luksus for dem som har to motorer.... Men er man heldig og har fjernkontroll på baugpropellen, og så uheldig at man må forlate førerposisjon dersom man har benyttet f.eks ankervinsj akter og må fikse kjetting som ikke glir ut, eller groms som sitter på ankeret er spakene til motoren litt langt unna, og kraftig baugpropell kan være kjekt å ha. Heldigvis ikke noe man opplever hver dag, men typisk gjør man det når vinden er sterk og man minst trenger det. Men når det er sagt - dette hensyntas nok av produsentene når de gir råd (problemstillingen er jo et av argumentene for å få solgt fjernkontrollen).

Link to post
Share on other sites

Har selv ca 7hk på min båt. Litt dårlig el. opplegg, så jeg har ikke fått testet den etter jeg la dette om. Mitt problem før omlegging er når jeg skal gå sidelengs ut fra kai, en motor fram og en i revers, roret rett vei i forhold, på med thrusteren. Da går hekken mye fortere ut en baugen. Så det kan være greit å ha kraftig thruster, men husk el. opplegg og batterikapasitet som klarer den.

Link to post
Share on other sites

Har selv ca 7hk på min båt. Litt dårlig el. opplegg, så jeg har ikke fått testet den etter jeg la dette om. Mitt problem før omlegging er når jeg skal gå sidelengs ut fra kai, en motor fram og en i revers, roret rett vei i forhold, på med thrusteren. Da går hekken mye fortere ut en baugen. Så det kan være greit å ha kraftig thruster, men husk el. opplegg og batterikapasitet som klarer den.

Joda, jeg opplever også det med min 5Hk Vettus. Jeg har lært meg til å "tjuvstarte" litt med baugproppellen slik at fronten får et forsprang. Når da akterskipet tar igjen fronten er jeg gjerne ute av båsen. Forøvrig har jeg ikke merket at rorets stilling har noen særlig innvirkning. Jeg har alltid i slike tilfeller roret i nøytral stilling. Kanskje skulle vi prøve å sette roret slik at det motvirker den raskere bevegelsen av akterskipet. Billigere det enn å kjøpe større truster? :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Og det var?

 

Hva konstruksjonen av forskipet er dimensjonert for å tåle av sideveis krefter fra en ettermontert baugpropell. Princess 412 er ingen ny konstruksjon der dette er tatt høyde for allerede på utviklingsstadiet. For min egen båt, som er marginalt mindre, sier Fairline max 4 hk.

 

Forøvrig har jeg ikke merket at rorets stilling har noen særlig innvirkning. Jeg har alltid i slike tilfeller roret i nøytral stilling. Kanskje skulle vi prøve å sette roret slik at det motvirker den raskere bevegelsen av akterskipet. Billigere det enn å kjøpe større truster? :rolleyes:

 

Det kommer jo an på størrelsen på rorene og vannstrømmen over dem. Det er mye interessant man kan få til ved å bruke rorene .. f. eks. fullt babord ror og forover på BB maskin = sidelengs gange mot SB. Litt annerledes i akterover, rimeligvis ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

For min egen båt, som er marginalt mindre, sier Fairline max 4 hk.

Det høres ut som tull, rett og slett.

Dette går på styrken på tunnelen som støpes inn, og kvaliteten på støpejobben.

Jeg nekter å tro at Fairlinen din er så råtten i skroget.

Hvilken av sentralbord damene fortalte deg dette ? :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva konstruksjonen av forskipet er dimensjonert for å tåle av sideveis krefter fra en ettermontert baugpropell. sier Fairline max 4 hk.

Ja nå vart jeg skremt ja :rolleyes: Tåler båten bølger da?

Kan ikke forestille meg at en liten hjulvisp på 7hk skal klare å ruske så kraftig at det kan bli noe problem.

Link to post
Share on other sites

Hva konstruksjonen av forskipet er dimensjonert for å tåle av sideveis krefter fra en ettermontert baugpropell. Princess 412 er ingen ny konstruksjon der dette er tatt høyde for allerede på utviklingsstadiet. For min egen båt, som er marginalt mindre, sier Fairline max 4 hk.

Hvis Fairline 36 Turbo ikke tåler mer enn 50 kg skyvekraft sideveis under vannlinja skulle den tatt kvelden for lenge siden, bare tenk på kreftene som arbeider under en god kuling på låringen over Slettå. Vil også tro at den har tatt mer enn en "uheldig" tillegging i løpet av årene.

Det som likevel skulle vært interessant å vite er hvorfor det står max 4 hk i manualen, det er ikke bare sidefyll regner jeg med.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Det kan vel ha med så mangt og meget å gjøre, bl. a. hva der er av avstivninger i det området som skal ta opp skyvekreftene. Du kan sikekrt montere en 100 hk baugpropell i en 25-foter om du så ønsker, men forsterkningene du da må bygge inn vil antakelig ødelegge båten pga. konstruksjonen blir for stiv.

 

Men meg interesserer dette bare marginalt, jeg har ikke behov for baugpropell og regner ikke med å kjøpe det som "leketøy" heller. Der er jo så mye annet som kan friste. Deriblant sentralborddama hos Fairline!! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...