Jump to content

Har jeg feil settinger på Victron Smartshunt

JRK

Recommended Posts

Har en Smartshunt og ser at restkapasitet i mine litium batterier ikke stemmer. tenker at det er noen settinger jeg har satt feil.

Jeg er rimelig sikker på at det elektriske er rett koblet, så feilen ligger neppe her. Jeg har altså 3 stk 100Ah batterier. De er antagelig 305.

har brukt 118 Ah og den viser at jeg har 73% av batterikapasiteten igjen. Den burde jo ligge på ca 65% 

Noen som har forslag til andre settinger , eller andre forklaringer?

IMG_0148.jpeg

IMG_0149.jpeg

Peukerts konstant er anbefalt satt til 1.05 for Lithiumbatterier. Charge efficiency kan også settes høyere for Lithium - 95% eller mer. Jeg observerer over tid 97-98% på et system jeg har laget selv.

Sjekk også at monitor kalibrerer seg til 100% ved lading, hvis ikke må du justere settingene, f.eks. tail current om denne er for lavt satt, og evt. noe lavere charged voltage.

Til slutt bør du utføre nullpunktskalibrering iht manual om det ikke er gjort. Hvis ikke kan SOC drifte mye ved lavt forbruk og lenge mellom fullading. Den relative nøyaktigheten på monitor er dårlig/dårligst nær 0 A. 

Takket så mye fantino. Har endret peukers og charge effinceny, som du foreslo.  Bare med Dette falt den til 55 %

Nullpunktskalibrering ble gjort ved å kalibrere med hovedbryter til allé forbrukere slått av, eller er det noe annet jeg må gjöre?

”Sjekk også at monitor kalibrerer seg til 100% ved lading, hvis ikke må du justere settingene, f.eks. tail current om denne er for lavt satt, og evt. noe lavere charged voltage.”

Er litt i tvil men ser at når BMS ene har koblet fra ladingen så viser shunten 100%. 

JRK skrev 21 minutter siden:

Er litt i tvil men ser at når BMS ene har koblet fra ladingen så viser shunten 100%. 

-Charged voltage må være lavere enn ladespenningen når banken er omtrent full. 

-Tail current oppgis i %av bankens kapasitet slik jeg husker det, dvs. 4% er 300x0,04=12A hos deg. Denne kan godt senkes, feks. til 1-2%, men det er ikke veldig viktig. 

-Charged detection time er tiden som  man må ha en spenning høyere enn Charged voltage, og en strøm lavere enn tail current, for at batterimeteret skal få en bekreftelse på at banken er 100% ladet.  

Ved å se hvor mye hoppet er i % ved full bank, så ser man hvor feil de andre kalibreringene er. Spretter den feks. fra 90% til 100%, så viser batterimeteret inntil ca. 10% feil.  Det bør være mulig å havne innafor 1-2% feilvisning på en syklus.  Båten vår viste for noen timer siden 99% samtidig som lithiumbanken innfridde kravene til å 100% kalibreres. Da var det 4 døgn siden forrige topplading. 

Seilars skrev 30 minutter siden:

-Charged voltage må være lavere enn ladespenningen når banken er omtrent full. 

-Tail current oppgis i %av bankens kapasitet slik jeg husker det, dvs. 4% er 300x0,04=12A hos deg. Denne kan godt senkes, feks. til 1-2%, men det er ikke veldig viktig. 

-Charged detection time er tiden som  man må ha en spenning høyere enn Charged voltage, og en strøm lavere enn tail current, for at batterimeteret skal få en bekreftelse på at banken er 100% ladet

Takker så mye. Har senket Tail Current som du fåreslo. Men mine batterier har jo innebygd BMS og leverndör oppgir 14,4 V ladespenning +/- 0,2 Volt. Da har jeg vel ikke noe kontroll på det du skriver?

JRK skrev for 1 time siden:

Takket så mye fantino. Har endret peukers og charge effinceny, som du foreslo.  Bare med Dette falt den til 55 %

Nullpunktskalibrering ble gjort ved å kalibrere med hovedbryter til allé forbrukere slått av, eller er det noe annet jeg må gjöre?

”Sjekk også at monitor kalibrerer seg til 100% ved lading, hvis ikke må du justere settingene, f.eks. tail current om denne er for lavt satt, og evt. noe lavere charged voltage.”

Da høres det ut som om den kalibrerer seg, men den _kan_ vel også telle seg opp til 100% uten at den oppnår ‘kalibreringsbetingelsene’ (spenning over ‘charged voltage’/strøm under ‘tail current’ i 5 min iht settingene). Mulig du kan se om disse betingelsene er oppfylt i historikken? Spørs også på hvilken spenning BMS kutter lading. Gjør den det før betingelsene er oppnådd så vil det ikke fønke.

Det er viktig at kalibreringen ikke skjer alt for sjelden, da dette er ‘nullpunktet’ for BMV. Dersom den aldri får ‘nullet’ seg vil en liten feil gjøre at SOC drifter til feil verdi over tid. 

Det høres ut som om du har gjort nullpunktskalibrering OK da!

Fantino skrev for 9 timer siden:

Spørs også på hvilken spenning BMS kutter lading. Gjør den det før betingelsene er oppnådd så vil det ikke fønke.

BMV vil topp kalibrere selv om BMS stenger for lading, også ved stenging av andre årsaker enn ved fullt batteri.  Da blir tail current 0A, og dersom laderen/dynamoen fortsetter i mer enn 5 minutter, så får vi 100% i displayet.  BMV tolker stengningen som fullt batteri, men det kan jo også være pga. feil i batteri at BMS stenger.  

@JRK Du bør også sette CEF opp endel. Det er en faktor for hvor mange % av tilført ladestrøm som lagres på batteriet. Du hadde 90%, men 97-98% slik som @Fantino erfarer er nok nærmere virkeligheten. Ser at jeg har 98%, og peukert på 1,05. 

Seilars skrev 1 time siden:

BMV vil topp kalibrere selv om BMS stenger for lading, også ved stenging av andre årsaker enn ved fullt batteri.  Da blir tail current 0A, og dersom laderen/dynamoen fortsetter i mer enn 5 minutter, så får vi 100% i displayet.  BMV tolker stengningen som fullt batteri, men det kan jo også være pga. feil i batteri at BMS stenger.  

Hmmm, det vil vel komme an på hvordan lader reagerer på at den ikke lenger ‘ser’ et batteri? En dynamo som har et blybatteri i parallell burde i alle fall trigge 100%, sånt sant den går over 14.4V - evt at en sjekker ‘sluttspenning’ fra dynamo og lader og setter charged voltage litt under den laveste av disse. 

Fantino skrev 1 time siden:

Hmmm, det vil vel komme an på hvordan lader reagerer på at den ikke lenger ‘ser’ et batteri?

Ladere er ikke like, men i de fleste tilfellene, så vil en lader forsyne forbruket ombord selv uten batterier. Men om vi snakker om eldre ladere, så finnes det mye rart. Mobitronic hadde ladere som styrte bulk/float ved å måle det den trodde var ladestrøm. Var strømmen lavere enn 4-5A, så gikk den over i float. Slike ladere har knekt mange batterier. Den vil heller ikke trigge 100% resetting.  Alle de 3 laderene vi har ombord fungerer også som strømforsyninger, dvs. de trenger ikke noe batteri. De er av fabrikat Victron og Mastervolt. 

Takk for all hjelp etter å ha endret de foreslåtte settingen, så ser dette bra ut. Båtplassen på sitt beste…spår og få hjelp. Ser også at det er overenstemmelse med det som victron Orion sier at generator lader med , stemmer med Smartshunt, så da er vel den rett kalibrert også. Min ( Lader ligger seg på 13,5 volt og fungerer som ren strömforsyning når BMS kobler ut Lithium)

Hulda skrev 22 minutter siden:

Skanbatt anbefalte lading satt til 14,0 V. Charge eff. til 99 % så vidt jeg husker.

Våre 800Ah skanbatt HPU har på BMV-712 Charged voltage 14.0V, charge detection time 3 min, peukert 1,05, charge effeciency 98%, tail current 0,5%, discharge floor 10%.  Vi bruker mye tyngre forbrukere som kaffimaskin, airfryer, vannkoker, etc. Det ser likevel ut til at %regnskapet treffer ganske godt. På utlading går den i 0% noen titalls Ah før banken stenger ned på BMS, men da er spenningen på vei bratt nedover, så for de forbrukerene som trenger litt spenning så er 0% plassert riktig ved høy last. Man må rett og slett teste selv ved å dyputlade og lade igjen, og se hvordan tingene stemmer.  Jeg har en årlig kapasitetstest, og da får jeg bekreftet og loggført kapasiteten.  

Jeg har Discharge Floor satt til 20 %. Vurderer om jeg skal sette den til 10 %. 

Det som er greia hos meg nå, er at 220 V-laderen bruker votter og vinter på å lade opp batteriene. Så jeg må skaffe meg en lader som dytter rundt 180 A. Den som ble anbefalt er på nominelt 60 A og i praksis lader med ca. 52 A. Hulda har i utgangspunktet så lite motorkjøring med så pinglete dynamo at jeg ikke ønsker på bruke tid og penger å oppgradere det systemet med annet enn muligens en DC/DC lader eller tilsvarende. 

Faktum er nok at jeg kun har kjørt med litt over halv effekt på batteripakken som er 2*200 Ah frem til nå.

Det å tro, som jeg gjorde i starten, at disse batteriene er av typen 'set and forget' vil gi mye tap i kapasitet ganske fort. Batteripakken min på 400 A har ikke fungert skikkelig før nå. Det var først dag jeg kontaktet Skanbatt direkte at jeg fikk korrekt informasjon. 

Så det blir en årlig runde med ut/inn-lading her også.

Hulda skrev 39 minutter siden:

Jeg har Discharge Floor satt til 20 %. Vurderer om jeg skal sette den til 10 %. 

Det som er greia hos meg nå, er at 220 V-laderen bruker votter og vinter på å lade opp batteriene. Så jeg må skaffe meg en lader som dytter rundt 180 A. Den som ble anbefalt er på nominelt 60 A og i praksis lader med ca. 52 A. Hulda har i utgangspunktet så lite motorkjøring med så pinglete dynamo at jeg ikke ønsker på bruke tid og penger å oppgradere det systemet med annet enn muligens en DC/DC lader eller tilsvarende. 

Faktum er nok at jeg kun har kjørt med litt over halv effekt på batteripakken som er 2*200 Ah frem til nå.

Det å tro, som jeg gjorde i starten, at disse batteriene er av typen 'set and forget' vil gi mye tap i kapasitet ganske fort. Batteripakken min på 400 A har ikke fungert skikkelig før nå. Det var først dag jeg kontaktet Skanbatt direkte at jeg fikk korrekt informasjon. 

Så det blir en årlig runde med ut/inn-lading her også.

Har du ikke tomteareal nok på Hulda til litt solceller? Så kan du bli autonom du også, og stue landstrømkabelen en plass du glemmer den slik at du må lete etter den når du skal i vinteropplag?

Hulda skrev for 4 timer siden:

Det som er greia hos meg nå, er at 220 V-laderen bruker votter og vinter på å lade opp batteriene. Så jeg må skaffe meg en lader som dytter rundt 180 A. Den som ble anbefalt er på nominelt 60 A og i praksis lader med ca. 52 A.

Høres mer og mer ut som om du trenger en kombi inverter-lader.  Da kan du beholde den du har, og bruke begge når du har dårlig tid.  Jeg har det, 190A ladestrøm på papiret, men i praksis leser jeg av 175A. Alt er beregnet så jeg holder meg innafor 16A.  Men det er sjeldent at jeg lader med noe mer enn 110A. 

Tenker i de baner @Seilars. Det er slik om bord her at en liten tass pleier baugbatteriet (Ctek), en 50 A Stirling har som eneste oppgave å ta seg av startbatteriet. Disse to har vært i jobb i mer enn 15 år. Så har jeg denne 60 A dingsen som lader Li. Og en liten som tar seg av batteriet til aggregatet. På sett og vis er jeg grossist i ladere. Noe som har bygget seg opp siden 2005. Jeg kunne vel tenkt meg å legge ut Li-laderen på Finn.no, men det er vel ikke noe særlig pris i den.

Men du vet, allerede 110 A ville halvert ladetiden min. 

Tipper de fleste indtillingene folk har kommet med her hjelper. Viktig at charge voltage er fornuftig satt jeg har 14,1. så må du lade alt skikkelig opp slik ak den får satt 100% rett. Her er innstillingene hos meg.

går du på youtube har victron en fin video som forklarer alle innstillingene og hva de bør stå på. 

IMG_3812.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...