thomasp Startet Mandag 12:22 Link til dette innlegget Startet Mandag 12:22 Hei, Vi har gått den lange veien fra liten daycruiser (Uttern D62), via større daycruiser (Yamarin 88DC) til liten cabincruiser (Bavaria S29) - og vurderer nå en brukt Atlantis 47 fra 2002. Etter å ha kjøpt tre nye båter på rad tar vi nå (muligens) sjansen på en brukt båt. Vi ser konkret på båter som https://www.finn.no/mobility/item/403003787 og https://www.finn.no/mobility/item/416543722 Jeg er litt usikker på hvor lurt/dumt dette er, siden en båt fra 2002 presumptivt vil koste mye i vedlikehold. Jeg antar mye utstyr/deler begynner å nærme seg "end of life" - og at dette kan gi en del høyere vedlikeholdsbudsjett... Vi ønsker to store permanente lugarer, en båt som har plass til 4 voksne, stor takhøyde (jeg er 191cm) og nok plass til å kunne bruke båten som hytte/kontor. Det ser ut til at velholdte Tamd75 holder lenge (begge båtene har gått rundt 1300 timer), så jeg er i utgangspunktet ikke så bekymret for motorene (gitt dokumentert service historikk). Jeg er bekymret for summen av alle småtingene, og at det alltid er noe som er ødelagt eller som må byttes. Tanker - og ikke minst erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Lykke R Svart Mandag 14:09 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:09 Kjenner ikke Atlantis spesifikt, men har mange års erfaring med eldre båt med TAMD motorer. Mye utstyr på en slik bår, og etter 20+ år vil ting svikte etterhvert. Hovedspørsmålet er da om en har evner, tid og vilje til å fikse saker selv, helst fortløpende, eller om en trenger hjelp med det meste. I siste tilfelle er det neppe holdbart med stor, gammel båt. Regner meg som middels hendig og eneste jeg har behøvd hjelp med etter 12 år med gammel Princess er sying av puter og kalesje. En dobbel motorservice trenger ikke koste mer enn 5-6 tusen i olje,filter og anoder, og saker som svikter kan ofte overhales, f.eks koster rep kit for vannpumpe eller dynamo 10-20 % av nye. Mye erfaring og å finne på nettet, ikke minst her på Båtplassen ! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Mandag 14:18 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:18 TAMD 75 er gode motorer isolert sett, men det begynner å bli gammelt og det betyr mye hvordan vedlikehold og bruk har vært opp gjennom årene. Jeg har vært å sett på Atlantis 47 for litt over 15 år siden. Fin båt og bygget i god kvalitet men husker vi vurderte den som mer egnet for middelhavet en ytterkanten av den norske sommersesongen. Mye kalesje, litt lave ruter, og om jeg huser rett bare en 1 visker på førersiden. Med andre ord så sliter man når det spruter litt mens det er sol og vind. Atlantis er ikke noe bakgårdsverft, men mindre populært her hjemme enn feks Princess. En annen ting er t kalesjebåter på 50 fot ikke er det som er mest populært i nyere tid når trenden har vært HT på stadig mindre båter de siste 25 årene. Jeg synes prisen er høy på båt 1. Den virker greit oppgradert på det som selger; typisk nye trekk, tepper, kalesjer, en plotter osv, men når man ser under dørken synes jeg det så møkkete og litt slitent ut. Det som kan koste mye penger og jobb er de andre tingene. Alt teknisk som er under dørkene. Motorer, tanker, cutless lagre, tærede akslinger, rorhylser, gjennomføringer, 2 x varmere, gamle dieseltanker, toalett og septik, generator, thruster, vinsjer samt resten av NAV elektronikken. Så kan begynne på lista over mer kosmetiske ting samt det elektriske. Som du er inne på selv, så kan det fort bli mye jobb og utgifter med 20+ år gamle 50 fotere. Om man skal ha en båt i den klassen hadde jeg tenkt på 2 ting. Finne den som er i best teknisk stand og er best holdt/ historikk og mest mulig av det som er nevnt over er byttet eller vedlikeholdt. Det andre er andre merker og modeller. Man kommer ikke unna at Princess står sterkt i Norge. V50 med D12 eller 122 motorer har vært solgt for under 2 mill. Noen av de finnes med HT også @Fru Jacobsen har/ hadde vel en slik. Ellers er V48, Fairline Targa 48, samt den nyere Targa 47 GT noe å sammenligne med. Jeg hadde sett langt forbi pynteputer, nye tepper og de andre tingene som ofte er det som "selger" slike båter. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
thomasp Svart Mandag 21:57 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 21:57 Takk for svar, begge to! Vi liker faktisk utformingen av Atlantis 47, og ønsker heller kalesje enn HT Men jeg ser definitivt utfordringene med alder, selv om jeg nok klarer å gjøre mye selv. (Om jeg vil/ønsker er noe helt annet...) Jeg vet at Princess står sterkt i Norge, og jeg har sett litt på denne: https://www.finn.no/mobility/item/403098113 Den ser jo umiddelbart ut som et bedre kjøp. Kona er nok mest opptatt av utseende, mens jeg ser mer etter servicehistorikk. Vi kan nok leve med mindre (50-100.000,-) økonomiske overraskelser i ny og né, men tiden det tar å fikse en del ting avskrekker. Å få fikset noe Asker-området om sommeren er nesten umulig. En av grunnene til at vi har kjøpt nye båter har jo vært for å unngå en båt som blir mer problem enn glede. Jeg har også to bekjente som har solgt eldre Cranchi (begge rundt 40 fot), så jeg er jo kjent med en del av utfordringene med eldre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Mandag 22:14 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:14 Sånn rent bortsett fra kloke ord fra @sap_2000 synes jeg i tillegg at rundsittere er noe ordentlig herk! Det er ikke mulig å slange seg behagelig i en rundsitter. Fine båter å se på er de. Men med tanke på videresalg er Princess et veldig trygt valg i lille Norge. Utgifter får du garantert på gammel båt. Og da gjerne på ting man ikke drømte om vil ryke. Navigasjonspakka kan fort bli 150-200 båtpenger om man vil ha en 12“ eller to med radar og autopilot. Men med vettug bruk og gjennomført vedlikehold kan gammel båt gi minst like mye glede som en ny!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Førstefender Svart Tirsdag 03:47 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 03:47 Som eier av eldre 50 fots Italiener, vil jeg si kjør på ;) Har TAMD74/75, har hatt ekstra utgifter på motorer siste 5åra på ca 25000kr utover service. og dette var ikke akutte utgifter, men ble tatt ved vinteropplag/service. Italienerene står ikke noe bak sine Engelske søstre i seriøsitet på bygg og tekniske instalasjoner, har vært eier av Princess og svært godt kjent med Fairline, vil vel si min Cranchi er hakket over. Alt er solid og gjennomtenkt. Krakkelringer i gelcote er fraverende. Hvis du er litt over snittet intressert og klarer å gjøre litt selv, så tror jeg ikke en 2004-5 modell bør være avskekkende. Mye jobb med en 50foter, men blir litt livstil og hobby! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Tirsdag 05:18 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 05:18 Hei. Eg har blitt svært imponert av prosjektet til @Chilli Solbris, men eg er veldig glad eg ikkje har eit slikt pengesluk. Tråden hans viser at gode båtvenner òg er veldig viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Tirsdag 06:10 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:10 Hei @thomasp, vi har nettopp solgt en aldrende P460, og er på vei ned i båtstørrelse, så denne tråden din er interessant lesning for meg/oss. De vurderinger og erfaringer som @sap_2000 gir her, er verdt å notere med store bokstaver. @Chilli Solbris har også et poeng med innredning og runde sofaer. Vi synes også V42 er er båt i passe størrelse nå, men veldig skeptisk ift hekkaggregat. Spørsmålet er som kjent ikke om de går i stykker, men når. Kostnad for fiks er skjelden billig. Og du nevner tidsaspektet ift driftsavbrudd. Tryggere å øke noen fot, og få akslinger ut under. Kalesjebåt? Tja. Fordeler og ulemper. Blir interessant å se hva du lander på. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Worry II Svart Tirsdag 06:40 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:40 Hekri skrev 33 minutter siden: Vi synes også V42 er er båt i passe størrelse nå, men veldig skeptisk ift hekkaggregat. Helt enig med deg. Jeg ville latt akslinger trumfe hekkaggregat over designet på båten i disse størrelsene. Om man ønsker masjfart over 25/26 knop, må man nok over på hekkaggregat. Da går jo disse båtene billigere i plan enn oss med aksling. Men, vi trenger jo ikke ødelegge tråden til thomasp med hva som er best, ville bare komme med min mening. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Tirsdag 07:32 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:32 thomasp skrev for 9 timer siden: Jeg vet at Princess står sterkt i Norge, og jeg har sett litt på denne: https://www.finn.no/mobility/item/403098113 Den ser jo umiddelbart ut som et bedre kjøp. V42 MK 2 er noe av det mest linjelekre som er laget i den sjangeren etter min mening. Relativt få MK2 her i landet også. Pluss med den du linket til er 2 stk nyere drev som ble byttet på ca 1500 timer, noe som gir en induksjon på typisk levetid på DPH på litt tyngre båter. Den har også noen overhalte + nye dyser, samt eksosrør. De rørene er nok alu rørene ned til skjoldet som har vært en kjent gjenganger på D4/6 med DPH. Også den såkalt "nye og forbedrede" typen med sinkplugg. Det finnes større/ tyngre båter med DPH, og da sliter drevene enda mer.... Førstefender skrev for 3 timer siden: Italienerene står ikke noe bak sine Engelske søstre i seriøsitet på bygg og tekniske instalasjoner, For så vidt enig når det gjelder endel av produsentene. De kan ofte være litt mer egnet for middelhavet enn norske forhold (mørke ruter, 1 stk visker osv), men endel har også dette på stell. Cranchi synes jeg alltid har vært bra og undervurderte (i norge) båter. Ofte gunstig priset også. Cranchi Mediterranee 41 (ikke Endurance) er fin båt i "V42 klassen", men med akslinger. Laget siden tidlig -90 tall som 40, senere 41. Tidlige båtene hadde ofte TAMD 61, og senere modellere hadde TAMD 63P som ga bra ytelse og god, gammel steinknuser rykte som TAMD 74/75. Appropos Cranchi, så dukket denne opp forleden https://www.finn.no/mobility/item/416784375?ci=61 Hekri skrev 1 time siden: Tryggere å øke noen fot, og få akslinger ut under. Dessverre få båter i den klassen med akslinger, men det finnes noe. Cranchi M41 er en. Fairline Targa 43 med 2 x 74 er en annen. Ellers har man Fairline Targa 47 GT og nevnte Princess V48 med TAMD 75 og senere D9. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart Tirsdag 14:08 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:08 Ask skrev for 8 timer siden: Hei. Eg har blitt svært imponert av prosjektet til @Chilli Solbris, men eg er veldig glad eg ikkje har eit slikt pengesluk. Tråden hans viser at gode båtvenner òg er veldig viktig. Takk for det!😅 Og ja uten gode båtvenner hadde det ikke gått! Og om jeg ikke hadde bodd om bord hadde det vært komplett idioti med den båten jeg har! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Skippern10 Svart Tirsdag 21:19 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:19 sap_2000 skrev for 13 timer siden: V42 MK 2 er noe av det mest linjelekre som er laget i den sjangeren etter min mening. Relativt få MK2 her i landet også. Pluss med den du linket til er 2 stk nyere drev som ble byttet på ca 1500 timer, noe som gir en induksjon på typisk levetid på DPH på litt tyngre båter. Den har også noen overhalte + nye dyser, samt eksosrør. De rørene er nok alu rørene ned til skjoldet som har vært en kjent gjenganger på D4/6 med DPH. Også den såkalt "nye og forbedrede" typen med sinkplugg. Det finnes større/ tyngre båter med DPH, og da sliter drevene enda mer.... For så vidt enig når det gjelder endel av produsentene. De kan ofte være litt mer egnet for middelhavet enn norske forhold (mørke ruter, 1 stk visker osv), men endel har også dette på stell. Cranchi synes jeg alltid har vært bra og undervurderte (i norge) båter. Ofte gunstig priset også. Cranchi Mediterranee 41 (ikke Endurance) er fin båt i "V42 klassen", men med akslinger. Laget siden tidlig -90 tall som 40, senere 41. Tidlige båtene hadde ofte TAMD 61, og senere modellere hadde TAMD 63P som ga bra ytelse og god, gammel steinknuser rykte som TAMD 74/75. Appropos Cranchi, så dukket denne opp forleden https://www.finn.no/mobility/item/416784375?ci=61 Dessverre få båter i den klassen med akslinger, men det finnes noe. Cranchi M41 er en. Fairline Targa 43 med 2 x 74 er en annen. Ellers har man Fairline Targa 47 GT og nevnte Princess V48 med TAMD 75 og senere D9. Kan føye til at Princess V40 ble levert med både aksling og drev. Men de med akslinger er sjeldne, de fleste ble solgt med KAD44 og drev. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Tirsdag 21:35 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:35 Skippern10 skrev for 8 timer siden: Kan føye til at Princess V40 ble levert med både aksling og drev. Men de med akslinger er sjeldne, de fleste ble solgt med KAD44 og drev. Ja, sjeldne fugler. Jeg var å så på en V40i med 63P motorer for 14-15 år siden. Det som holdt meg fra å kjøpe den var at den var litt lurvete holdt samt at tilgangen til endel ting på motorene var bortimot umulig om noe skulle skje. Det ble ble produsert noen ytterst få V42i også. Vi snakker en håndfull +-. En av disse er i Norge og har TAMD 73 motorer og om mulig enda trangere tilgang på endel ting under dørken. Legg merke til at skroget under vannlinjen er anerledes på V40/42 med aksler. Propelltuneller + at transom er i flukt med enden på plattform som er nesten 1 meter lenger akter enn på V40/42 med drev. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart Tirsdag 22:11 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 22:11 sap_2000 skrev 34 minutter siden: Legg merke til at skroget under vannlinjen er anerledes på V40/42 med aksler. Propelltuneller og transom er i flukt med enden på plattform som er nesten 1 meter lenger akter enn på V40/42 med drev. Det var interessant å se! Vet du hvordan disse oppfører seg i sjøen i forhold til V42 med drev? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart Tirsdag 22:39 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 22:39 Komodo skrev 13 minutter siden: Det var interessant å se! Vet du hvordan disse oppfører seg i sjøen i forhold til V42 med drev? Ja, det har jeg hørt om flere ganger fra de som har vært med på Princesskonvoiene fra UK og opp hit. Sammenligninger som gris vs fjellgeit, flat plank vs tømmerstokk osv. V40/42 med aksler føler seg mye mer hjemme i grov sjø. Bedre grep, bedre vektbalanse, mer bæring akter samt mer tyngde i baugen i motsjø. Stemmer godt med egne erfaring fra div 2 x drev vs div 2 x akslingbåter også. Drevbåter sliter med at man har mye vekt og masse akter, mens baugen er "papp" som istedenfor å slå seg gjennom en motsjø blir slått opp for å så ramle ned igjen. En akslingbåt eller IPS med motorene lenger frem (IPS sitter ofte med mellomaksling) enn med drev får en helt annen pondus i motsjø spesielt. Og hvis været er skikkelig grisete så føler jeg meg tryggere med to svære propeller og ror eller IPS plantet godt og dypt under båten fremfor et par drev hengende utenpå akter. Når det er sagt så skal det veldig mye til før DPH/ DPI mister grepet. Merc Bravo 3 og Yanmar sin variant derimot... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart igår klokken 00:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 00:44 Takk for godt svar @sap_2000. Interessant å lese 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bergen Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden sap_2000 skrev On 14.7.2025 at 16.18: Jeg synes prisen er høy på båt 1. Den virker greit oppgradert på det som selger; typisk nye trekk, tepper, kalesjer, en plotter osv, men når man ser under dørken synes jeg det så møkkete og litt slitent ut. Det som kan koste mye penger og jobb er de andre tingene. Alt teknisk som er under dørkene. Motorer, tanker, cutless lagre, tærede akslinger, rorhylser, gjennomføringer, 2 x varmere, gamle dieseltanker, toalett og septik, generator, thruster, vinsjer samt resten av NAV elektronikken. Så kan begynne på lista over mer kosmetiske ting samt det elektriske. Det er kun ett av 68 bilder som viser teknisk innstallasjoner så det er lite grunnlag for en vurdering av teknisk tilstand. Men dette er jo en megler som tydeligvis heller ønsker en jobb i interiørbransjen enn i båtbransjen da putebilder og krystall istedet for det som faktisk er viktig er en gjenganger i annonser fra Aker. Selv har jeg kun erfaring som deltaker på et utdrikningslag på en Atlantis 47, og til dette fungerte båttypen utmerket :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.