Jump to content

Lettbrukt og romslig båt med aksling, ca. 35 fot? 1-1,2 mill.

Vaagen

Recommended Posts

Ferien nærmer seg slutten, og etter 3 uker i båten i år, øker lysten på ny båt for hver dag. Sikkert ikke uvanlig det, men når jeg surfer på Finn, sliter jeg med å finne noe aktuelt innenfor budsjett. Tenker budsjettet kan være 1 - 1,2 mill.

Nå har jeg en Tristan 315, som jeg kan si mye bra om, men jeg ønsker meg noe med litt mer plass. Gjerne med 3 lugarer, men i alle fall romslig forskip. Skikkelig dusj ville være en drøm.

Det er også viktig er at den nye båten er lettbrukt, helst med sidedør ved førerplass. Jeg er lei av å klatre opp gjennom takluka eller ut gjennom kalesjen der åpningen IKKE er laget for en mann av mitt kaliber 😏, når jeg skal fortøye.

Et krav er propell med aksling. Drev er veldig lettvint i bruk, og jeg har ikke savnet thruster i sommer, men vedlikeholdskostnadene er for høye. Fart er ikke særlig viktig, med de dieselprisene vi har nå. Én motor er absolutt å foretrekke. Størrelse? Ca. 35 fot +/-?

Man kan jo drømme om feks Viksund 1080, men 3 mill. har jeg ikke.

Hvilke båter bør jeg se etter? Gode forslag mottas med takk!

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Viksund 340 fra ca 2004 og nyere. Dog ikke tre kabiner eller sidedør. 

Mørejet 11-ett eller annet har sidedør, forøvrig kjenner jeg lite til disse båtene. 

Det er ikke sikkert båten du ønsker deg finnes i den prisklassen du antyder. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

enslagsgjest skrev 5 minutter siden:

Det høres egentlig ut som du vil ha en trawler. Krysser av alle boksene, untatt pris delen da. 

Ta turen og kikk på denne. Den ligger jo i din bakgård. Og så har du noen hundre tusener igjen på kontoen til oppgraderinger. 

https://www.finn.no/362452299

Flott båt det der!

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

@Vaagen burde vel ha hatt en Vaagen :fniser: 

Nei, den vil jeg ha! :fniser:

enslagsgjest skrev 1 time siden:

Ta turen og kikk på denne. Den ligger jo i din bakgård. Og så har du noen hundre tusener igjen på kontoen til oppgraderinger. 

https://www.finn.no/362452299

Yamaha, Mase, Kabola mm. Hadde sans for den båten der. Og de som har utrustet den har ikke plukket komponenter på nederste hylle!

nie skrev 9 minutter siden:

Du beskriver vel egentlig min egen båt; Viknes 1030. Mangler sidedør men har utvendig styreposisjon på akterdekk som kompenserer for sidedøren. De tidligste utgavene får du ned mot budsjettet ditt.

Kanskje jeg burde se på én...

dieselfan skrev 10 minutter siden:

er det da riktig at det er 4 igjen og en av de er et halvfabrikat?

De har vel produsert mer enn det. Hvis du kun regner 42, så har du nok rett, men de har lagd andre modeller også. Men mange, det er det nok ikke. I lokalområdet fikk de tøff konkurranse av Skorgenes / Tresfjord, og senere mot båter produsert i lavkostland.

Jeg er en slags gjest

Vaagen skrev On 14.7.2025 at 21.00:

Kanskje jeg burde se på én...

Viknes 1030 K3 er sånn sett ganske unik med tre kabiner i en så liten båt. Deilig for barnefamilier! Og det gedigne akterdekket... Med kalesje, bøyle og benker får man jo et ekstra rom baki der. 

Jeg er en slags gjest

Vet ikke hvor mange Vaagen 40 det er produsert, men mange er det ikke. Det begynte vel med Vaagen 39, som etter kort tid ble til Vaagen 40 da de fant ut at de måtte støpe fast ei kasse bak på akterspeilet. Tror de trengte litt mer oppdrift bak. I den kassa ble også hekktrusteren montert med et rør tvers gjennom. Ganske praktisk installasjon faktisk. Så ble badeplattformen forlenget og noe småtteri, og dermed var Vaagen 42 født. Fra da gikk det vel imidlertid kort tid før de gikk konk. 

Sjeldent det ligger noen av disse ute til salgs, men det ligger en på Finn nå

https://www.finn.no/mobility/item/416323178 

Komodo skrev for 4 timer siden:

Sjeldent det ligger noen av disse ute til salgs, men det ligger en på Finn nå

https://www.finn.no/mobility/item/416323178 

Lå ved siden av en slik (39 el 40, husker ikke) et sted i sommer. Ca 9 fot større enn min, men sikkert 4 ganger så stor. Hadde vært en fin båt, det!

Kanskje Viknes 1030 kan være et alternativ... Ville være opptatt av at det var lett å komme seg frem på sidedekk.

Hvis sidedør ofres, er det jo flere kandidater, feks Viksund 360 m 3 lugarer og aksling, som ikke ser ut til å være særlig dyrere enn Viksund 340. 

Gullfisk skrev 15 minutter siden:

Skal du raskere frem en fra styreplass ute på den må du ha styreplass på dekk. 

Ser at det er viktig, pluss at det må være rimelig god plass for en solid bygget 😏 fyr å manøvrere seg frem på sidedekk, inkl at kalesjen må være noenlunde intelligent laget.

Får bare reise å se på noen, etterhvert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...