Mageil Startet Mandag 18:50 Link til dette innlegget Startet Mandag 18:50 Hei, Jeg er ny i «storbåt» verden, og har ingen erfaring med innenbordsmotor. Har funnet en Fjord 880 med Ford sabb 2728 (t?) jeg sterkt vurderer å kjøpe. 86 mod. Er det noen som har erfaring med disse motorene? Ble brått litt stresset over evt. deletilgang etc. del gjerne om en har tanker om denne båten også. Skal benyttes av familien med to små barn :) mvh. Magnus Sitér dette innlegget Link to post
Squishy Svart Mandag 18:57 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:57 Jeg holder på å skru sammen en kings 2728t selv nå, og fra det jeg har lest er dette ganske gode motorer. Deletilgang ser ut til og være okay også, og litt rimeligere enn volvo penta som jeg er vandt med. Ligger servicemanualer og slikt i dokumentarkivet. Sjekk gjerne at det faktisk er en sabb, ser ut som mange selger bare antar at det er sabb om det er en ford motor, men er mange selskaper som mariniserte disse! Sitér dette innlegget Link to post
Mageil Svart Mandag 19:04 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 19:04 Takk for svar :) Ukjent for meg hva kings er? Samme motor? Utfra det jeg har lest så virker det som at det skal være gode motorer. Men klarer ikke helt å se hvor god deletilgangen er🥵 har ikke sett motoren fysisk enda, men har et bilde: Sitér dette innlegget Link to post
Squishy Svart Mandag 19:23 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:23 Kings er et annet firma som mariniserte samme ford industrimotoren ja Jeg er desverre ikke kjent med hvordan sabb maskinene ser ut, men kanskje noen andre på forumet vet? Ser i alle fall ikke så feil ut som min "sabb" ser ut Jeg har akkuratt handlet deler hos KD trading, han hadde også utrolig mye kunnskap om maskinene(I alle fall kings utgaven), så kan kanskje være verdt å slå på tråden der om det er noe du lurer på underveis Det som er igjen av sabb er vel blitt en del av frydenbø nå, kanskje det er noe å hente der også? Sitér dette innlegget Link to post
Mageil Svart Mandag 19:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 19:29 Aha, da skjønner jeg😃 Tusen takk for tipsene, det skal sjekkes ut! Lykke til med oppbyggingen av motoren din👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Mandag 20:24 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:24 Fjord 880 vart levert med F sabb på240hk,svert gode motorer,deler er ikkje noko problem, Sitér dette innlegget Link to post
Mageil Svart Mandag 20:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:34 Takk for svar :) tror denne er utstyrt med den som heter 2728t da den yter 200hk. Fremdeles god motor, men bra deletilgang? :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Tirsdag 16:03 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:03 Spør forrige eier om han har skiftet olje på H- trykkspumpa og når han har justert ventilklaringene . manualen og når dysene var kontrollert. http://www.baadteknik.dk/Manualer/Motor/Ford-2720/Ford-2720.pdf Sjekk om du har H- trykkspumpe med egen olje tro, samme olje som på motoren har du denne Forpumpa sjekk om grovfilteret er rengjort Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tore B Svart Tirsdag 18:46 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:46 Disse motorene er gode og kanskje en av de mest holdbare, men de de begynner jo å bli noen år. Kan og vil du skru litt selv så er det ikke det værste utgangspunktet. Alt er enkelt på disse, ikke noen ecu som kødder, eller sensorer som lever sitt eget liv. Fjord 880 er en fin båt etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Tirsdag 20:33 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:33 Dei som eg har hatt 2728T har vore trykk smørt fra motor Sitér dette innlegget Link to post
Squishy Svart Tirsdag 23:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 23:58 Jeg tror 2728T kommer med en minimec som er oljet fra motor, men mange av de andre i 27xx serien har egen olje på pumpa Oljetrykkslange fra filter til pumpe her Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart Onsdag 06:25 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:25 Hei. Jeg har en 2728 TIM fra 1987. Kjøpte den ny og har den ennå etter 38 år. Går som en klokke og ikke vært noen feil så langt. Deler er ikke noe problem hvis du skulle trenge. KD Trading i Bergen, og Lancing Marine i England har det meste. Min er marinisert med Bowman utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Mageil Svart Onsdag 14:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:51 Takk for mange tilbakemeldinger. Langt mer roligere hva gjelder motor nå. Drar å ser på båten i morgen, så det blir spennende. Har hørt at disse motorene kan ryke litt ved oppstart. Men regner ikke med at det har noe å se :) Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Onsdag 18:40 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:40 Mageil skrev for 3 timer siden: Har hørt at disse motorene kan ryke litt ved oppstart. Ja mange ryker, men jeg påstår at mye kommer av slitte dyser og feil ventilklaring, har riktig nok bare en 1977mod.Ford Sabb 2715E 100 HK https://studio.youtube.com/video/gp8lBsaoZLM/edit Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
omhI Svart Onsdag 19:01 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:01 Ja 2728 T ryker ved oppstart og når den er kald. blir bedre når den blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
Squishy Svart Onsdag 22:21 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:21 Roger jo skrev for 3 timer siden: https://studio.youtube.com/video/gp8lBsaoZLM/edit Tror kanskje du bomma på linken her, tror dette er til din redigeringsside, ikke videoen 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart igår klokken 11:10 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:10 Hei, Ford 2728 er i utgangspunkt meget gode og sliesterke motorer, men disse begynner nå å bli 30-40 år - og da kan dessverre mye skje! Og det er spesielt marinisering som varmeveksler, oljekjøler(e) og ladeluftkjøler som bør sjekkes (demonteres, renses og kontrolleres for tæring/tetthet) - så hør med selger om slikt er sjekket - og når! Vet f.eks. at på mange 2728TIM er ladeluftkjøleren - grunnet innlekking av saltvann - blitt fjernet og erstattet av en rør/bend-forbindelse mellom turbo og inntaksmanifold. Dette medfører tap av endel hk, men med noen mindre justeringer av dieseltilførselen kan motoren da gå en tryggere fremtid i møte! Og dersom en slik snikende lekkasje i intercooler ikke oppdages i tide, kan ventiler, -seter og sylindervegger/stempler få alvorlige skader - spesielt om motoren går i vinterdvale med salt på vitale deler! Men slike utfordringer gjelder forsåvidt alle motortyper! Lykke til med et evt. kjøp! Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart igår klokken 12:17 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:17 Kjølere har jo ein begrensa levetid uansett fabrikat ,da er råd å få nye ,Lancing marine er svert hjelpsomme Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart igår klokken 14:11 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:11 . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hekri Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Drømte om Fjord 725 og 880 på 80-tallet. Det er mange tråder her på bp om 880. Skriv Fjord 880 i søkefeltet @Mageil, så har du interessant lesestoff i lang tid! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Mageil Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Da ble det kjøp av båt. Likte båten veldig godt, og motor virket bra og ryddig. Det røyk litt ja😅 kunne ikke se at det ble veldig mye bedre. Etter overfarten røyk det litt i havn også. Men er vell slik disse er. sålangt veldig imponert og fornøyd med denne 40 år gamle båten/motoren😃😎 Takk for alle svar her, helt topp! God sommer ☀️⚓️ Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Gratulerer med ny båt! Og ikke bekymre deg for røyken. Gamle Forder skal ryke! Det er litt som med gamle enkelske motorsykler der oljelekkasjer bare betyr at det er olje på innsiden. En tørr motor er en tom motor;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
husky dane 85 Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Gratulere med ny båt,når da gjeld Ford og røyk så er da berre ein måte å unngå dette,Stopp motoren . Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden husky dane 85 skrev 3 minutter siden: Gratulere med ny båt,når da gjeld Ford og røyk så er da berre ein måte å unngå dette,Stopp motoren . Eller gjøre som meg, kjøpe nye motor😂. Gamle Ford og Volvo røyker, enkelt å greit ja. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Da har eg ein del negativ erfaring med😩 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.