Jump to content

Ford sabb 2728 / Fjord 880, erfaringer?

Mageil

Recommended Posts

Hei, 

Jeg er ny i «storbåt» verden, og har ingen erfaring med innenbordsmotor. Har funnet en Fjord 880 med Ford sabb 2728 (t?) jeg sterkt vurderer å kjøpe. 86 mod. 

Er det noen som har erfaring med disse motorene? Ble brått litt stresset over evt. deletilgang etc. 

del gjerne om en har tanker om denne båten også. 

Skal benyttes av familien med to små barn :) 

mvh. Magnus 

Jeg holder på å skru sammen en kings 2728t selv nå, og fra det jeg har lest er dette ganske gode motorer. Deletilgang ser ut til og være okay også, og litt rimeligere enn volvo penta som jeg er vandt med. Ligger servicemanualer og slikt i dokumentarkivet.
Sjekk gjerne at det faktisk er en sabb, ser ut som mange selger bare antar at det er sabb om det er en ford motor, men er mange selskaper som mariniserte disse!

Kings er et annet firma som mariniserte samme ford industrimotoren ja :smiler:
Jeg er desverre ikke kjent med hvordan sabb maskinene ser ut, men kanskje noen andre på forumet vet?
Ser i alle fall ikke så feil ut som min "sabb" ser ut :fniser:

Jeg har akkuratt handlet deler hos KD trading, han hadde også utrolig mye kunnskap om maskinene(I alle fall kings utgaven), så kan kanskje være verdt å slå på tråden der om det er noe du lurer på underveis :tommel_opp:
Det som er igjen av sabb er vel blitt en del av frydenbø nå, kanskje det er noe å hente der også?

Spør forrige eier om han har skiftet olje på H- trykkspumpa og når han har justert  ventilklaringene .

manualen og når dysene var kontrollert.

http://www.baadteknik.dk/Manualer/Motor/Ford-2720/Ford-2720.pdf

Sjekk om du har H- trykkspumpe med egen olje tro, samme olje som på motoren

image.png.a2cbc7dedfd84424f2b1c5313bb0790d.png

har du denne Forpumpa sjekk om grovfilteret er rengjort

image.png.4f0bd6c9b2de8f6318790f41660be371.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei, Ford 2728 er i utgangspunkt meget gode og sliesterke motorer, men disse begynner nå å bli 30-40 år - og da kan dessverre mye skje!
Og det er spesielt marinisering som varmeveksler, oljekjøler(e) og ladeluftkjøler som bør sjekkes (demonteres, renses og kontrolleres for tæring/tetthet) - så hør med selger om slikt er sjekket - og når!
Vet f.eks. at på mange 2728TIM er ladeluftkjøleren - grunnet innlekking av saltvann - blitt fjernet og erstattet av en rør/bend-forbindelse mellom turbo og inntaksmanifold. Dette medfører tap av endel hk, men med noen mindre justeringer av dieseltilførselen kan motoren da gå en tryggere fremtid i møte!
Og dersom en slik snikende lekkasje i intercooler ikke oppdages i tide, kan ventiler, -seter og sylindervegger/stempler få alvorlige skader - spesielt om motoren går i vinterdvale med salt på vitale deler! Men slike utfordringer gjelder forsåvidt alle motortyper!
Lykke til med et evt. kjøp! 

Da ble det kjøp av båt. Likte båten veldig godt, og motor virket bra og ryddig. Det røyk litt ja😅 kunne ikke se at det ble veldig mye bedre. Etter overfarten røyk det litt i havn også. Men er vell slik disse er. 

sålangt veldig imponert og fornøyd med denne 40 år gamle båten/motoren😃😎 

Takk for alle svar her, helt topp! God sommer ☀️

Takk igjen! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...