Jump to content

Er det alternativ til Loctite 767? Beskrevet for på syrefast bolt for stabilisator finne ("ror")

Arejane

Recommended Posts

Holder på å skifte tettering for stabilisatorfinnene på min Selene 43.

I manualen er det angitt Loctite 767 for "anti size" på bolten 1,0", med tiltrekkingsmoment på 400 Nm.

Finner(?) ikke denne i Norge, er det alternativ til denne?

Det var et hvitaktig stoff på boltene når jeg demonterte, hvis 767 var brukt sist de var montert.

Mh Arejane

Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke kjente Loctite nummeret...

767 er en medium høytemp anti seize, alternativ er feks:

Permatex 80078 aluminium basert 1200 Gr F

Hadde brukt et nær sagt hvilket som helst alu basert medium til medium høytemp fett med vannbestandige egenskaper.

Biltema Aluminiumspasta, 100 g Art.nr. 36-910  er en mulighet... synger ikke like bra som Loctite men nå som de eier Permatex så kan det hende de produserer for BT så ikke sikkert det er så ille... 

Skal du åpne dette utstyret hvert år? Hvor ligger du?

Loctite har mange forskjellige produkter i sortimentet sitt, men folk flest tenker nok intuitivt på låsevæskene. Dvs. de produktene som brukes til gjengelåsing og gjengetettning. 

767 er ikke en slik låsevæske, det er derimot et smøremiddel. Nå vet jeg ikke nok om din applikasjon, men et alternativ kan f.eks. være keramisk fett, som du bla får på Biltema. 

Edit: Ser @dieselfan kom med et svar mens jeg skrev 😉

Komodo skrev 2 minutter siden:

et alternativ kan f.eks. være keramisk fett

Enig i at Keramisk pasta, 100 g Art.nr. 36-4551 er et veldig godt alternativ. Disse moderne keramiske fettene er veldig nøytrale og fine ift korrosjon.
Styr unna fett på spray.
Normalt reduseres smøreevnen jo høyere du går i temperasjonsbestandighet, de keramiske fettene er et unntak.

Takk til @dieselfan og @Komodo for alternative løsninger. Da bruker jeg den keramiske fra Biltema. Den har jeg allerede.

Det skal som nevnt over brukes på gjengene på 1" bolt, som presser stabilisator finnen inn på kon akseltapp.

Aksel og bolt er syrefast, men kjenner ikke kvaliteten. Såg ut som nytt når jeg demonterte.

Og stoffet skal hindre at det setter seg, og kan demonteres.

Mh Arejane

Arejane skrev 1 time siden:

Det er rimelig høyt moment på boltene, 400 Nm.

Forstår at du synes 400Nm er en høy verdi, men tatt i betraktning en skrue dimensjon på 1" så er verdien lav til moderat. Har sjekket med to renommerte skrueprodusente som leverer til subsea utstyr, som var min bransje et halvt liv.

Du skal dra mot en kon, det gjør det veldig greit å være skrue... Jeg ville fokusert på å gjøre godt rent, tette godt med fett, unngå luftlommer, bruk tid slik at overskudd fett kan komme ut og sikre at skruene ikke skrur seg ut.

Arejane skrev for 1 time siden:

Men 767 er aluminiumbasert, den keramiske er "noe annet".

Vil den sikre "seize" i sjøen som 767, og sikre at gjengene syrefast-syrefast ikke skjærer seg?

Generelt ville jeg rangere vanlige anti-seizefett slik til ditt bruk (klorider, ikke varme, lange intervaller, CrNiMo, statisk, maskinerte flater og minimale spalter)

Keramisk

Titan

Alu

Kobber

"Kan du garantere at.."

For å svare 100% på et så avansert spørsmål, så må en som et minimum se detaljtegning, materialliste, materialsertifikater og monteringsanvisning. 

Normalt vil en foreta;

3-6mnd korrosjonstesting, spenningsanalyser, kompatibilitettesting, moment testing+++ som leder til en 6-7 sifret regning som jeg tror du ønsker at vi hopper over..

Sendte spørsmål til Loctite om hvem som selger 767 i Norge og fikk dette svaret:

"Dessverre selges ikke Loctite 767 i Norge. Vi anbefaler at du heller ser på Loctite LB 8150 og 8151, da disse er alternative produkter."

Hadde også en prat med Naiad i Nederland (kontakt for stabilisatorsystemet). Tror han ikke hadde hørt om #767. Bare å bruke en "sølv grease" for syrefast stål.

@Komodo, @dieselfan og andre, 

da bør ved alu pasta til Biltema være ok?

Mh Arejane

Arejane skrev for 2 timer siden:

da bør ved alu pasta til Biltema være ok?

Vedder badeanda mi på at Biltema sin alu pasta er produsert av en av de store og god nok.

Litt skuffende at Naiad ikke hadde et bestemt forhold til smøremiddel... de er de eneste som vet hvilke materialer som er involvert.

Min mening er fortsatt: Ditt keramiske fett er trolig overkill men så lenge du har det og prisforskjellen er minimal så hadde jeg brukt det keramiske.

Vurderer det keramiske til å ha best motstand mot korrosjon og kompatibilitetsproblemer.

@Komodo  hva tenker du sjefen?

dieselfan skrev 4 minutter siden:

Vedder badeanda mi på at Biltema sin alu pasta er produsert av en av de store og god nok.

Jeg har alu pasta også:glimter: Tenker at alu pasta er ganske lik det Naiad angir 767, mineralbasert grease og aluminium, og det er sølvfarget som han sa.

Mer usikker på den keramiske og sjøvann.

Mh Arejane

dieselfan skrev for 1 time siden:

Ditt keramiske fett er trolig overkill men så lenge du har det og prisforskjellen er minimal så hadde jeg brukt det keramiske.

Vurderer det keramiske til å ha best motstand mot korrosjon og kompatibilitetsproblemer.

@Komodo  hva tenker du sjefen?

Tenker at akkurat det med sjef blir litt feil, men ellers enig :tommel_opp: Kan ikke se at det skal bli noe konflikt med den keramiske. 

Hvorfor? Ser ikke hva du oppnår med alupasta som keramisk pasta ikke løser. Men det er kanskje detaljer jeg ikke tenker på?

Men jeg tror kanskje du overtenker dette litt. For eksempel så er Loctite LB 8150 som du ble anbefalt som et alternativ til 767 en aluminiumsbasert spray, som antagelig er beregnet for et helt annet formål enn det du skal ha det til. 

image.png.1d9bab1d680208ca2d7d9d5fc9ba5255.png

Ellers er det jo slik at Loctite har en drøss med forskjellige produkter. De har f.eks. en svak låsepasta som er PTFE basert, som også smører. Jeg ville heller brukt den, da får du litt låsing også, noe som sikkert ikke gjør noe. Det er egentlig en gjengetetning, men er bla. spesifisert av Yamaha for de skruene som undervannshuset er skrudd til stammen med. Her slurves det mye blant mange verksteder. Det er rustfrie skruer som er skrudd i støpt aluminium, og disse bør smøres. De fleste bruker nok en vanlig vannfast grease (som selvsagt også er godt nok), men Yamaha spesifiserer altså Loctite 572 til dette. 

Lagt til:

Kom på at jeg har en Loctite alupasta i garasjen. Skal jaggu gå ut og sjekke hva den heter :smiler:

På nett er det mye fokus på høytemperaturegenskapene, mye fordi det er i det området kun er titanbasert pasta som kan konkurrere. Til ditt bruk er høytemp totalt uinteressant..

Har gått gjennom datablad for mange keramiske pastaer i kveld etter jeg så din bekymring for egenskaper ift sjøvann. Jeg finner ingen keramiske som ikke er gode på kjemikaliebestandighet... og da er gjerne litt klorider for barnemat og regne.
Men, dette handler om to ting;
1. Det er din båt, du bestemmer og du skal sove godt når båten er tilbake på vannet.

2. Faglig problemstilling, er alupasta eller keramisk pasta best i en applikasjon som din: 

Klorider, ikke varme, lange intervaller, CrNiMo, statisk, maskinerte flater og minimale spalter.

I tillegg har du en pakning mot sjøvanninntrengning som vil gjøre jobben for pastaen enda enklere..

Komodo skrev 22 minutter siden:

For eksempel så er Loctite LB 8150 som du ble anbefalt som et alternativ er en aluminiumsbasert spray, som antagelig er beregnet for et helt annet formål

Når jeg leste den anbefalingen tenkte jeg at veilederen må ha trodd @Arejane skulle skru på bilen...

Spray på CrNi/CrNiMo hadde jeg holt meg langt unna.

Mulig jeg ser litt forenklet på dette, men ville vurdert nesten ethvert partikkelforsterket fett som brukbart, så lenge partiklene i fettet enten har meldt seg ut av spenningsrekka (foretrukket) eller kan ofre seg. 

slik jeg ser det er funksjon å hindre riving av gjenger og gi rett forspenning av bolt ved gitt moment. 

Uten at det er en anbefaling ville jeg brukt et molyfett eller en hvit monteringspasta fra kluber jeg ikke husker navnet på (staburags muligens) som vi brukte i all montasje av rustbestandige ting som skulle langt ut og lang ned i havet. 

er bekymring at ting kan løsne, så hiv på norlock skiver og øk moment ihht anbefaling derfra. 

Tør nesten vedde på at symaskinolje ville vært nok om tiltrekkingsmoment ble justert for smøreegenskapene. 

veldig mange boltforbindelser i denne størrelsen blir strekt opp hydraulisk før mutter dras inntil med et svært moderat moment, så er sikker på at ethvert smøremiddel med samme eller bedre smøreegenskaper vil funke siden det er litt rom oppover i strekk om det brukes et supersmørende fett.

for best nattesøvn brukes et aluminiumsfett. Det vil gi mest mulig lik friksjon som nevnte loctite fett og dermed forspenning i bolt nærmest rett ved oppgitt moment. 

Arejane skrev On 15.7.2025 at 8.44:

Men 767 er aluminiumbasert, den keramiske er "noe annet".

Vil den sikre "antizise" i sjøen som 767, og sikre at gjengene syrefast-syrefast ikke skjærer seg? Det er rimelig høyt moment på boltene, 400 Nm.

Ja, den keramiske vil nok "antizise" på samme måte som du sier. Og som @dieselfan påpeker, de høytemperaturegenskapene som aluminiumspastaen har er jo helt irrelevant for deg. Det gjelder jo for så vidt keramisk fett også, da den har ekstreme høytemperaturegenskaper, noe du ikke trenger her. Det som er hele poenget (så vidt jeg forstår ut fra din konstruksjon) er at du får smøring i gjengeforbindelsen når du trekker til, at du ikke får galvaniske problemer med smøremiddelet, og at det helst ikke blir vasket ut med en gang. Tror derfor du klarer deg godt med de fleste alternativene som er nevnt her, men tror også du hadde klart deg brillefint med et vannfast fett med høy viskositet. 

Angående momentet som du oppgir her så er (som også @dieselfan sier) dette ikke spesielt høyt. Du har ikke sagt noe om hvilken kvalitet denne skruen har, kun at den er rustfri/syrefast. Men det er mange forskjellige rustfrie kvaliteter...

Her er hva Tingstad sier om tiltrekning av 1" rustfrie skruer:

image.png.e2a3182000fedcd03c361724aa389dfb.png

Dette er for austenittiske rustfrie skruer i de tre kvalitetene 50, 70 og 80. Tredje kolonne er tiltrekningsmoment, fjerde kolonne er oppnådd forspenningskraft i kN. Den er formidabel! Men merk også forkjellen fra det minste til det høyeste momentet, og du skal kun ha 400Nm.

Om smøring sier Tingstad dette:

image.png.55b39f7d6e28d1702194e8ed58754b07.png

whisper skrev 28 minutter siden:

Uten at det er en anbefaling ville jeg brukt et molyfett eller

Bra det ikke var en anbefaling for alle oljeselskaper som jeg kan navn på advarer eller forlanger at ikke molyfett skal brukes på kombinasjonen sjøvann/syrefast og moment.

whisper skrev 30 minutter siden:

er bekymring at ting kan løsne, så hiv på norlock skiver og øk moment ihht anbefaling derfra. 

Se på tegningen, med mindre du skal bygge om hele loffen er det ikke plass til Norloc eller andre spesialløsninger... eller forspente løsninger som du også forslår.

Under skruehodet ligger det allerede "disk springs" om du gløtter på tegningen, Pos 2.

Jeg er imponert over den energien som brukes på saken @dieselfan og @Komodo Og også takk til @whisper

Naiad har i den 20 år gamle manualen angitt Loctite 767, som de vel har vurdert som hensiktsmessig til formålet. Hva de har i manualen i dag vet jeg ikke. Svaret fra Loctite var på generell basis, hva som erstatter #767 og ikke koplet til Naiad, eller hva jeg skal bruke den til. 

Basert på dette tenker jeg alu grease, som er tilsvarende(?) uten at jeg har inngående kunnskap om egenskaper til stoffene.

Etter det dere skriver er det godt nok, og gir rett forspenning, men at andre typer er like god eller bedre.

Formålet er anti size, og smøring av  syrefaste gjenger, av ukjent materialkvalitet, og i sjøen 24/7.

Sjøvann kan kanskje komme forbi de fire "fjærskivene" som brukes under bolten, og inn mot gjengene.

(Da jeg demonterte boltene var det helt tørt).

Mh Arejane

Arejane skrev for 3 timer siden:

Jeg er imponert over den energien som brukes på saken @dieselfan og @Komodo Og også takk til @whisper

Interessant tema vet du :flagg_bp:

Basert på dette tenker jeg alu grease, som er tilsvarende(?) uten at jeg har inngående kunnskap om egenskaper til stoffene.

Ja, det blir helt sikkert bra :tommel_opp:  

Sjøvann kan kanskje komme forbi de fire "fjærskivene" som brukes under bolten, og inn mot gjengene.

(Da jeg demonterte boltene var det helt tørt).

Ja, du må regne med at sjøvann kan komme forbi fjærskivene og inn i gjengeforbindelsen. Skruen din (bolten som du kaller den), fyller jo ikke hele hulrommet i boringen, så der må man regne med at det presses inn vann. Jeg mener derfor det kunne vært et godt alternativ med en Loctite for gjengetetning som inneholder PTFE (teflon). Du har to eksempler på nummer lenger opp. Disse er veldig svake i låsekraft, men gir deg allikevel litt låsing (som jeg tenker er en fordel), samtidig som du får en gjengetetning som gjør at du ikke får vann inn i gjengeforbindelsen, og dermed ingen problemer verken med tæring eller at noe setters seg. Teflonet gjør at denne har god smøreevne når du trekker til. 

whisper skrev for 11 timer siden:

Mulig jeg ser litt forenklet på dette, men ville vurdert nesten ethvert partikkelforsterket fett som brukbart, så lenge partiklene i fettet enten har meldt seg ut av spenningsrekka (foretrukket) eller kan ofre seg. 

Nå er ikke jeg noen ekspert på smøremidler, så partikkelforsterket fett vet jeg ikke hva er for noe. Men enig i at det meste av vanlige vannfaste fett som ikke inneholder edle metaller er godt nok til dette :tommel_opp:

slik jeg ser det er funksjon å hindre riving av gjenger og gi rett forspenning av bolt ved gitt moment. 

:ja:  (pluss at det ikke setter seg over tid).

Øke momentet tror jeg ikke jeg ville gjort. Hvis jeg har forstått @Arejane riktig så er dette et slags ror, antagelig i en komposittkonstruksjon. Tiltrekningsmomentet som er oppgitt er antagelig begrenset for at forspenningskraften ikke skal bli så høy at man får knusninger i laminatet. Med glatte smurte gjenger blir forspenningskraften veldig høy. På en glassfiberkonstruksjon kan man derfor ofte ikke trekke til like hardt som det skruens kvalitet tilsier. 

Komodo skrev for 16 timer siden:

Loctite har som nevnt mange produkter, her er tre av de mest relevante jeg hadde i garasjen. Hadde vel ikke nølt med å bruke hverken den hvite eller den grå til dette, men hadde antagelig valgt tuben med keramisk fra hjelpemiddelsentralen (BT).

20250716_233940.jpg.3435c4ace4e4a7e5f025bb155c7af9ac.jpg

Mistenker av en eller annen grunn at den garasjen din er mer innholdsrik enn gjennomsnittet🤣

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...