BOBO II Startet 14.Juli Link til dette innlegget Startet 14.Juli Har to stk 120 ah til forbruk Ønsker å utvide med et ekstra forbruksbatteri. Noen som har mulighet til å se hvordan det best kan gjøres/kobles uti i fra bilde. 1 stk Startbatteri til høyre og 2 stk forbruksbatteriet til venstre. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P Link to post
Komodo Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Hvis du har begrenset med plass kan det hende at det enkleste er å bytte ut forbruksbanken med lithium. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BOBO II Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli Byttet til ny bly syre i forige uke. Båten er egentlig kun beregnet til fritid og enkelte overnattinger. Men fant ut at vi ville utvide kapasiteten noe da to kjøleskap etc ville ta all kapasitet på et døgn. Har et stk av samme batteri som jeg ønsker og koble opp. Men føler meg litt lite kyndig og rusten på strøm. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P Link to post
Komodo Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Ok. I prinsippet skal det bare kobles til i parallell, dvs pluss til pluss og minus til minus. Men det skal utføres på en sikker og god måte. Så hvis du ikke føler at du behersker det, så bør du få hjelp av noen som er kompetente. Det er faktisk heller ikke lov for menigmann å gjøre slike ombygginger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Jeg hadde 2 stk ca 100 AH bly forbruksbatterier. Fant ut at jeg ville utvide med Lithium, uten å bryte noen av lovregler og formelle begrensninger som gjelder. I stedet for å bygge ut det eksisterende systemet, så etablerte jeg i stedet 2 nye Lithiumbaserte systemer ved siden av. Ved å bygge ut med to Lithiumbaserte systemer, så oppnådde jeg ca an tredobling av den opprinnelige batteri kapasiteten. (Når man kalkulerer inn at blybatterier bare bør tappes ned til max 50%, mens Lithium batterier kan tappes ned til ca 10%) Det gamle 12 Volt systemer kjører helt uendret, slik som det var og er, og det inneholder også et kjøleskap. Nytt lithiumbasert 12V + USB-C system lades via et 160 Watt solcellepanel. Inneholder også en kjøleboks. Dekker nå det meste av "daglig bruk", slik at det originale forbrukssystemet blir lite belastet. Slås på om våren og slås av om høsten, og passer ellers seg selv. Kjøleboksen kan også kjøres som fryser. Nytt lithiumbasert 230V system med effekt opp til ca 2 Kw. Til dette bruker jeg en standard ferdigkjøpt Ecoflow Delta 2. Har også 2 x 100 Watt solcellepanel, for å lade denne, men det er nok egentlig overkill. (bruker bare 230V sånn dann og vann.) Dette fungerer nesten over all forventning. Det eneste problemet jeg har hatt, har vel vært "overkapasitet", slik at de gamle blybatteriene har blitt litt for lite belastet, ved at de har kommet litt vel høyt opp i spenning. De har blitt ladet hele tiden, med nokså lite forbruk. Jeg passer nå på å belaste de gamle blybatteriene litt mer, og da ser det ut som det problemet er borte. Når man bygger opp separate systemer på denne måten, så kan man jo plassere batterier akkurat som det passer, og der det er plass. Det hadde nok også fungert med å bare "etterfylle" det gamle forbrukssystemet vha solcellepaneler, slik at man øker "kapasiteten" på den måten. Da behøver man jo stort sett bare å ha batterikapasitet over natten. Grunnen til at man måtte bygge et elektisk anlegg som "ett system", før i tiden, det var jo at man bare hadde en elektrisk stømkilde, dynamoen. Nå som man også har en ganske god mulighet til å produsere elektrisk energi vha solcellepaneler, så kan man etablere flere adskilte systemer, det hvert enkelt system kan ligge innenfor "lovlig granse" på 200 VA. (Da bør man vel sette inn en sikring på Lithium batteriene som begrenser til dette nivået.) Ellers mitt syn på blybatterier: Det er en fantastisk robust og driftssikker teknologi. Ingen grunn til å slutte å bruke blybatterier. Bedre å kombinere og hente ut de beste sidene i fra to typer teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juli Link til dette innlegget Svart 15.Juli Om du finner plass til å feste batteriet på en trygg måte er det bare å gjøre som Komodo sier. Pluss til pluss og minus til minus, med tilsvarende kvadrat på ledningene som det du har nå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Faxen Svart 15.Juli Link til dette innlegget Svart 15.Juli Vilken lov sier at du ikke har lov å kople batterier i egen båt? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Fantino Svart 15.Juli Link til dette innlegget Svart 15.Juli Faxen skrev 20 minutter siden: Vilken lov sier at du ikke har lov å kople batterier i egen båt? En dullion krangletråder her inne som vel har endt opp i en slags konsensus om at du kan gjøre mye selv, forutsatt at du ‘har greie på det’ (ingen formalkrav, men jeg antar at Komodo legger spørsmålsstillingen til grunn). (La heller den diskusjonen gå i en av de trådene med det som tema) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juli Link til dette innlegget Svart 15.Juli Fantino skrev 40 minutter siden: En dullion krangletråder her inne som vel har endt opp i en slags konsensus om at du kan gjøre mye selv, forutsatt at du ‘har greie på det’ Det stemmer jo. Og måten man får greie på ting, er å prøve seg frem og spørre folk som kan litt mer. Man får ikke greie på ting ved å sette det bort til andre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 15.Juli Link til dette innlegget Svart 15.Juli index skrev 7 minutter siden: Det stemmer jo. Og måten man får greie på ting, er å prøve seg frem og spørre folk som kan litt mer. Man får ikke greie på ting ved å sette det bort til andre. Dønn enig. Og kunnskap om båten sine systemer gir etter mitt vett også økt sikkerhet på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 15.Juli Link til dette innlegget Svart 15.Juli 1 hour ago, Fantino said: Dønn enig. Og kunnskap om båten sine systemer gir etter mitt vett også økt sikkerhet på sjøen. Det kan man vel være enig i, forutsatt at den info som legges ut er korrekt og at den holder en tilstrekkelig god elektrofaglig standard. Her har man jo for eksempel myndighetenes uttalelse om hva som er "lov" å gjøre selv: Elektriske installasjoner ombord kan jo også være noe forholdvis ukomplisert, hvis man foretrekker den varianten. Når det gjelder denne spesielle casen i denne tråden, så ser det da ut til at behovet for å oppnå fysisk plass for flere batterier og eventuelt behovet for en mekanisk ombygging for å gi plass, som står for størstedelen av utfordringen og kostnadene? Klarer man å få til det, så må vel det å koble til to nye batterier i parallell, for å øke kapasiteten være en forholdvis liten og enkel oppgave. (Som dog bør være korekt utført.) Jeg ville vurderte den samme problemstillingen for min båt, og kom fram til at det ville være mye enklere og bedre å velge alternative løsninger, som både er innenfor regelverket, og som medfører at en mekanisk ombygging av "battery compartment" blir unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 16.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli Takk for alle gode innlegg og meninger. Beslutningen er tatt. Jeg kommer til å gjøre jobben selv men med veiledning fra min sønn som er elektriker. Han har alltid holds seg borte fra det med båt. Av vilken årsak har jeg aldri spurt om, men når jeg fortalte hvor enkel jobben er vil han hjelpe til. Da kan ingen fra tilsyn komme i ettertid. plassen blir i høyden oppå de eksisterende. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P Link to post
Komodo Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Faxen skrev On 15.7.2025 at 11.28: Vilken lov sier at du ikke har lov å kople batterier i egen båt? Nå har jo allerede Arne2 linket til tråden der dette ble diskutert. I korte trekk ble det altså (til manges store overraskelse) fastslått at man som menigmann ikke har lov til å "fikle" med elektriske anlegg i båter dersom effekten kan overstige 200W. Høres nesten sprøtt ut, men til syvende og sist kom det altså en avklaring fra DSB som satt to streker under svaret på dette. Her er en link til innlegget hvor du kan lese svaret fra DSB: https://baatplassen.no/i/topic/177292-strømopplegg-i-båt-hva-kan-man-gjøre-selv/?do=findComment&comment=2512290 I praksis betyr jo det at det er veldig mye man ikke kan gjøre på det elektriske i sin egen båt, men de fleste (meg selv inkludert) bryr seg vel lite om det. Nøyaktig hvor man skal sette denne grensen er nok litt flytende. Man kan jo f.eks. si at man lovlig kan bytte batterier selv dersom det ikke medfører endringer i el.anlegget. Men dersom man må endre anlegget ved f.eks. å legge om kablingen, er det liten tvil om at det er ulovlig. I et 12V anlegg vil det i praksis i at man kan legge opp og gjøre om på kurser der strømmen ikke overstiger 16 ampere. BOBO II skrev for 2 timer siden: Jeg kommer til å gjøre jobben selv men med veiledning fra min sønn som er elektriker. Han har alltid holds seg borte fra det med båt. Av vilken årsak har jeg aldri spurt om, men når jeg fortalte hvor enkel jobben er vil han hjelpe til. Da kan ingen fra tilsyn komme i ettertid Da blir det helt sikkert bra Mitt lille hint om at slikt ikke er lovlig for hvermannsen var fordi du selv sa at du ikke følte deg kyndig til å utføre ombyggingen, og da kan det være smart å få hjelp av en som er kyndig. Men tilsyn i ettertid tror jeg uansett ikke du behøver å bekymre deg for. Meg bekjent blir det regelverket som er omtalt i den andre tråden ikke håndhevet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.