index Startet Tirsdag 06:47 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 06:47 Jeg pleier å ha påhengsmotoren stående nedtiltet, da den ike har elektrisk tilt og er rimelig tung å tilte manuelt. Dessuten kommer den ikke helt ut av sjøen selv ved full tilt, så derfor tenker jeg den like godt kan stå nede. Men det gror da. Jeg sprayet undervannshus og propell med svart drevspray sist sommer, men det ser ikke ut til å ha hatt store effekten. Så i går startet rengjøringsjobben. Store mengder tang og tare, og en god porsjon blåskjell ble fjernet. Men den er i tillegg full av rur, så hendene mine er nå fulle av irriterende småsår. Det skal alltid være noe..;-) Har dere noen gode tips til fjerning av denne ruren? Jeg vil helst slippe å ta båten opp nå for full rengjøring, da jeg må opp med den store båten snart og trenger da denne lille som transportmiddel i mellomtiden. Så tips til ting jeg kan gjøre mens den ligger på sjøen ønskes. Er f.eks saltsyre et alternativ, eller er det fyfy på påhenger? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart Tirsdag 06:55 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:55 Jeg ville brukt Rydlyme her også. Det er en væske som er laget for å løse opp slikt. Om du får til å tre på en murerbøtte eller liknende, så helle på 50/50 Rydlyme og vann. Jeg la thrusterpropellene mine i en slik blanding grunnet mye rur. Den ble helt blanke etter en time. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 06:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:58 Worry II skrev Just now: Om du får til å tre på en murerbøtte eller liknende, så helle på 50/50 Rydlyme og vann. Det høres ut som et bra produkt. Men for å sette det i bløt slik må nok båten på land, og det går fort 40-50 liter Rydlyme blandling for å dekke det hele. Og det koster jo litt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart Tirsdag 07:02 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:02 Du trenger nok ikke mer enn 2 dunker, den kan fint tynnes ut, må bare stå litt lenger. Hva med å bruke en drevpose til jobben ? Ala Drevpose, 68 L - Biltema.no Om du får tredd på en slik.. Da kan du jo også enkelt få sirkulert væska du bruker via en pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 07:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:20 Det kan være en ide til senere bruk. Nå blir det nok arbeidshansker og isskrape tenker jeg. Når jeg tenker meg om så fikk jeg faktisk noen flasker med fosforsyre for ikke lenge siden. Mulig det kan egne seg til å myke opp litt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart Tirsdag 07:32 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:32 Syre kan være heftig for ubehandlet aluminium, men så lenge lakken fremdeles sitter på hadde jeg ikke vært redd for å bruke saltsyre. Jeg pleier bruke en billig kjøkkensvamp med skrubb på baksiden, tar litt saltsyre i svampen og sveiper over ruren. Gjentas når ruren slutter å boble, skrapes av og skylles med vann slik at eventuelle syrerester nøytraliseres😊 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart Tirsdag 07:39 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:39 Du kan også spraye på syre, men da trenger du en sprayflaske som er ment for syre, for alt annet fugerer i 3 dusj, så er den ødelagt. Ala Würth sin med varenummer 0891503030, den er kjekk å ha. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Tirsdag 07:41 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:41 Er vel saltsyre som gjelder for fjerning av rur. I likhet med drev er det alu, men lakkert, så syre går fint. index skrev 45 minutter siden: Jeg sprayet undervannshus og propell med svart drevspray sist sommer, men det ser ikke ut til å ha hatt store effekten. Her har jeg et tips for brakett og evt del av undervannshus som ligger i sjøen. Biltema sin hulromsvoks på spray. Ment for rustbeskyttelse i hulrom på biler. Gir et fett belegg som det båder gror gress og etterhvert rur på, men det sitter i fettet og selv braketten blir rimelig ren ved kjøring. Dette vokslaget spyler man rent med høytrykkspyler, og så på med nytt lag. Jeg brukte dette når jeg hadde utenbords, og har flere kompiser som bruker det hvert år nå og slipper rur som er bortimot umulig å fjerne rundt brakett, trimsylindre osv. legges på i 2-3 omganger. Pass på å ikke kjøp den som er linojebasert, da den er som en olje som bare renner av. https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rustbeskyttelsemasse-for-hulrom-500-ml-2000017145 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
index Svart Tirsdag 07:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:54 sap_2000 skrev 9 minutter siden: Her har jeg et tips for brakett og evt del av undervannshus som ligger i sjøen. Biltema sin hulromsvoks på spray. Ment for rustbeskyttelse i hulrom på biler. Godt tips! Det vil jeg prøve neste gang den er på land! Hos meg er båtene rene transportmidler, så da er de kun oppe når det er en god grunn til det. Ellers ligger de på sjøen, klar til bruk. Men nå må nok dens største opp en tur, etter to og et halvt år på sjøen minker det nok på anodene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
19 fot Svart Tirsdag 16:34 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:34 index skrev for 9 timer siden: Har dere noen gode tips til fjerning av denne ruren? Min dtørste påhengsmotor har litt av undervannshuset nedi saltvann, så da blir det noe gror og rur iløpet av sommerhalvåret. Tar opp nåten om høsten og høytrykkspyler, deretter bruker jeg en plankenit til å ta bort rur som sitter igjen. Plankebit kan også brukes under vann, men er det egentlig så mye jobb å ta nåten en tur opp på land? Og du må vel iblant ha på nytt bunnstoff, og drt gjør du vel ikke mens båten er på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Tirsdag 19:30 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:30 index skrev for 11 timer siden: Det kan være en ide til senere bruk. Nå blir det nok arbeidshansker og isskrape tenker jeg. Når jeg tenker meg om så fikk jeg faktisk noen flasker med fosforsyre for ikke lenge siden. Mulig det kan egne seg til å myke opp litt? Blir vel det samme som drev tenker jeg, høytrykksspyle det grøvste, plankebit for å skrape av rur (uten å få fullt av sår på hendene..) og så noe syre for å ta restene. Pleide bruke en vannlinjerens jeg kjøpte et eller annet sted. Mener den inneholdt oksal- og fosforsyre så kan fort gå godt med de flaskene. Rurrestene ‘kokte’ umiddelbart når den ble påført. Lett fortynnet saltsyre fønker helt sikkert også. Det jeg savnet var at syra skulle vært noe mer tyktflytende, den renner litt for fort av. Har googlet meg til at den kan forrykkes med xanthangummi men aldri kommet så langt at jeg har prøvd 😄 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 19:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:33 19 fot skrev for 2 timer siden: men er det egentlig så mye jobb å ta nåten en tur opp på land? Og du må vel iblant ha på nytt bunnstoff, Jeg må rigge opp kran, strøm, vann etc. Så det går fort noen timer. Jeg bunnsmurte i fjor, så det burde holde i alle fall et år til. Nå er egentlig fokuset å få den såpass bra at jeg kan bruke den når den store er på land, så får vi se når jeg får tid til å ta denne. Jeg har mye annet å gjøre også, ikke bare båtpuss. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart Tirsdag 19:48 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:48 Worry II skrev for 12 timer siden: Du trenger nok ikke mer enn 2 dunker, den kan fint tynnes ut, må bare stå litt lenger. Hva med å bruke en drevpose til jobben ? Ala Drevpose, 68 L - Biltema.no Om du får tredd på en slik.. Da kan du jo også enkelt få sirkulert væska du bruker via en pumpe. Helt oppriktig så hadde jeg fjernet all rur og dritt med en enkel isskrape på 1/10 av den tiden dere hadde brukt bare på å rigge til... Hva er så galt med litt manuelt arbeid ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 20:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:10 dieselfan skrev 17 minutter siden: Helt oppriktig så hadde jeg fjernet all rur og dritt med en enkel isskrape på 1/10 av den tiden dere hadde brukt bare på å rigge til... Hva er så galt med litt manuelt arbeid ? Enig i det. Jeg har funnet frem en passende eikekile nå, samt 3-4 isskraper i plast. Så da tenker jeg at jeg skal få den ren nok selv om den ligger på sjøen. Det er en bruksbåt, så lenge den går noenlunde lett og kjøler godt nok så er jeg fornøyd. Så får den heller få seg en tur på land når andre viktige jobber er gjort. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
19 fot Svart Tirsdag 20:37 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:37 index skrev 59 minutter siden: Jeg bunnsmurte i fjor, så det burde holde i alle fall et år til. Akkurat det samme tenkte jeg da jeg så at det selvpolerende bunnstoffet så bra ut etter en sommer, så da holder det nok en sommer til. Det skulle vise seg å være feil, så da ble det mye brunt og rur iløpet av andre sommeren og endel ekstra arbeid med å skrape av dette. Hadde nok vært mindre jobb ågå over med malerkosten med bunnstoff enn den skrapinga. Så går det jo også ut over toppfart (litt over 30 knop) og drivstofforbruk (har vært oppe i 1500 liter et par somre) å ha mye groe. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Tirsdag 20:43 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:43 Fantino skrev 1 time siden: Pleide bruke en vannlinjerens jeg kjøpte et eller annet sted. Mener den inneholdt oksal- og fosforsyre så kan fort gå godt med de flaskene. Min båt med hvitt skrog var blitt ganske brun på de nederste 20 cm over vannlilja, over der var den ikke helt hvit, men ok. Kjøpte vannlinjerens fra Biltema og penslet på de nederste 20 cm over vannlinja med en malingpensel, ventet anbefalt tid og spilte av. Drt viste seg å være veldig effektivt, så nå ble det til at det over 20 cm fra vannlilja då brunt ut i forhold til den 20 cm stripa jeg hadde renset, som forøvrig ikke var en helt rett linje heller. Så da måtte jeg igang igjen og ta resten opp til gummilista for å slippe å ha et brått fargeskille. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Tirsdag 20:50 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:50 19 fot skrev 5 minutter siden: Min båt med hvitt skrog var blitt ganske brun på de nederste 20 cm over vannlilja, over der var den ikke helt hvit, men ok. Kjøpte vannlinjerens fra Biltema og penslet på de nederste 20 cm over vannlinja med en malingpensel, ventet anbefalt tid og spilte av. Drt viste seg å være veldig effektivt, så nå ble det til at det over 20 cm fra vannlilja då brunt ut i forhold til den 20 cm stripa jeg hadde renset, som forøvrig ikke var en helt rett linje heller. Så da måtte jeg igang igjen og ta resten opp til gummilista for å slippe å ha et brått fargeskille. Har også prøvd denne, men for å rense propell, og der ble den nok litt for svak. Men den inneholder jo oksalsyre som vel er mer effektivt blekemiddel enn klor så vidt jeg har forstått, så gjør nok god (for god? 😄) jobb i vannlinja Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Tirsdag 20:57 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:57 index skrev 41 minutter siden: Jeg har funnet frem en passende eikekile nå, samt 3-4 isskraper i plast. Så da tenker jeg at jeg skal få den ren nok selv om den ligger på sjøen. Ahhh, nå fikk jeg hvilepuls igjen, om det er en trøst så gror det her også 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Tirsdag 21:15 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:15 Fantino skrev for 1 time siden: Det jeg savnet var at syra skulle vært noe mer tyktflytende, den renner litt for fort av. Godt gammeldags tapetklister i pulverform (som i utgangspunktet skal blandes ut i vann) fungerer godt. Prøvde det med saltsyre i stedet for vann en gang jeg var på land med båten og vi hadde noen rester av slikt klister igjen på jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Tirsdag 21:26 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:26 Hakkannen skrev 10 minutter siden: Godt gammeldags tapetklister i pulverform (som i utgangspunktet skal blandes ut i vann) fungerer godt. Prøvde det med saltsyre i stedet for vann en gang jeg var på land med båten og vi hadde noen rester av slikt klister igjen på jobb. Ikke dumt, hadde trodd at syra tok knekken på det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 21:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:36 19 fot skrev 54 minutter siden: Akkurat det samme tenkte jeg da jeg så at det selvpolerende bunnstoffet så bra ut etter en sommer, så da holder det nok en sommer til. Det skulle vise seg å være feil, så da ble det mye brunt og rur iløpet av andre sommeren og endel ekstra arbeid med å skrape av dette. Det må være et dårlig bunnstoff du kjøper. Jeg har smurt hele båten tre ganger på 20 år.Dvs den store. Ellers bare flekket. Jolla har fått to strøk på åtte år. Jeg smører ikke før det er tynnslitt. Dumt å bygge opp tykke lag. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart Tirsdag 22:07 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 22:07 Fantino skrev 39 minutter siden: hadde trodd at syra tok knekken på det Brukte 30% saltsyre, fungerte fint med den blandingen i alle fall😊 Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Tirsdag 22:45 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 22:45 index skrev 1 time siden: Det må være et dårlig bunnstoff du kjøper. Jeg har smurt hele båten tre ganger på 20 år.Dvs den store. Ellers bare flekket. Jolla har fått to strøk på åtte år. Jeg smører ikke før det er tynnslitt. Dumt å bygge opp tykke lag. Drt kan vel hende bunnstoffet mitt ikke er farligere enn ditt, men st det er litt ulike driftsforhold og kanskje litt ulik oppfatning om hva som er akseptabel gromengde. Du skriver ikke om du bruker selvpolerende eller hardt bunnstoff, selv bruket jeg selvpolerende for å ha fremme friskt bunnstoff og for å unngå tykke lag etterhvert, jeg bruker dette: https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/batpleie/bunnstoff/bunnstoff-005174/ Jeg tar kun på et lag, og fargen er hvit. Du har nåten fin i Rogaland, mens min står i ei skjermet bukt på Sørlandet, hvor det gror enorme mengder blåskjell på de ubehandlede utriggerne, og også blir ca 3 cm lange blåskjell på ubehandlet motorfeste iløpet av den tiden det er sommerdekk på bilen. Min båt hsr en toppfart et stykke over 30 knop (målt til 59 km/t med GPS for litt over et døgn siden med endel last ombord), hva er toppfarten på jolla og Viksund 27 Columbi? Antar hvertfall sistnevnte har rn mye lavere toppfart enn min, og høy fart spyler jo bort bunnstoff. Lurer på om bunnstoffet mitt egentlig er ment for inntil 25 knop, husker ikke helt. Båten min brukes mye, så da blir det endel slitasje på bunnstoff. Mandag sier feks Google at båten min gikk 113 km, hvorav de første 20 km nok ikke er helt korrekte, då da tenker jeg vi kan si 93 km, hvorav grovt regnet 1/3 i hver av hastighetene 4 knop, 20 knop og 30 knop. Ifølge google har jeg tilbakelagt ca 1200 km i båt siden april, hvor nesten alt er i denne båten min. Hvordan er bruken av dine båter? Så har vi kanskje øitt ulik tolkning av hva som er akseptabel gromengde før man mener man burde hatt på bunnstoff litt tidligere. Du nevner store mengder tang og tare på motoren din, mens jeg til tross for skjermet dørlandsbukt aldri har opplevd at tang og tare gror på hverken nåt eller motor selv om motoren stikker ca 5 cm ned i vannet når den er opptiltet. Litt grønne er det imidlertid blitt, men det reduseres omtrent helt på ei økt med toppfart. Et år bunnsmurte jeg ikke 2 stk flater på 20x20 cm gordi jeg ikke kom til i første omgang og akkurat brukte opp boksen på resten og derfor ikke gadd å åpne ny boks for så lite (vanligvis tar jeg drtte etter båten har kommet av pallestablene og over på båthengeren). Ved opptak om høsten så jeg at rura hadde funnet områdene jeg hadde droppet. Eå at det er såpass stor forskjell på mengden rur med og uten nytt bunnstoff kan vel ikke sies å bære et tegn på at bunnstoffet er dårlig. At det blir dårlig virkning hvis man IzkKE påfører bunndtoffet er jo naturlig. Jeg har også en annen båt som jeg kjøpte i 2008 som i 12 år var eneste båten min. Den har i mitt eie kun fått et strøk.med bunnstoff. Ikke fordi det grodde, men fordi jeg hadde lappet litt glassfiber og drt Ser litt penere ut med jevnt bunnstoff enn falmet istykkerslitt lappverk. Der er det hardt blått bunnstoff. Men den båten blir dom regel tatt på land utenom bruk, med unntak av noen uker eller måneder på Sørlandet hver sommer. La til et par bilder. Ene viser hvordan det ser ut på 20x20 cm som jeg droppet å bunnsmøre, mye rur der sammenlignet med resten. Andre viser blåskjellfarmen på ubehandlet motorfeste. Legg merke til hvor mye mindre groe det er på bunn av undervannshuset da dette blir kraftig vasket i 30 knop i motsetning til motorfeste som bare løftes opp av sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart Tirsdag 23:17 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 23:17 Enig med sap2000 om hulromsvoks eller brun tectyl. Bruker dette på brakett, men noen rur slår gjennom. i år er det test av noe nytt, først plastidip, så tectyl. Plastidip er noe hardere, men fortsatt lett å få av, så satser på ennå bedre resultat nå. av midler til å fjerne rur er det syre som gjelder. Har brukt saltsyre og beisepasta (ikke bruk dette, er flussyre som kan gi sykehusinnleggelse). Sistnevnte er pasta og voldsomt effektivt, men anbefales ikke pga risiko. Aluminium i motor tåler syrer greit, i hvert fall de nevnte ovenfor pluss svovelsyre. Svovelsyre har ingen effekt på alu, ref elokseringsprosessen, så det vil også være effektivt mot rur hvis tilgjengelig. mekanisk forarbeid med høytrykk og spyling pluss syrevask er veien å gå. Trenger ikke ta lang tid heller, men stemmer for litt tectyl neste gang for enda mindre jobb. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Onsdag 05:04 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 05:04 19 fot skrev for 6 timer siden: Du skriver ikke om du bruker selvpolerende eller hardt bunnstoff, selv bruket jeg selvpolerende for å ha fremme friskt bunnstoff og for å unngå tykke lag etterhvert, jeg bruker dette: https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/batpleie/bunnstoff/bunnstoff-005174/ Jeg tar kun på et lag, og fargen er hvit. Jeg bruker også selvpolerende, men holder meg til svart. Jotun, Hempel eller Seajet, alt ettersom. Lyse farger inneholder mindre gift enn de mørke, derfor gror det nok lettere på din. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.